Autó-Motor, 1983. január-június (36. évfolyam, 1-12. szám)
1983-05-01 / 9. szám
Okos telefonok Az utazás előtti tudakolódzás hasznos eszköze lehet a telefon. Különösen „pánikhangulatban” jön jól az Útinform és a Tourinform telefonos szolgálata, így akár az utazás előtti utolsó pillanatban is van hová segítségért, biztató szóért fordulni. De miről kaphatunk tájékoztatást az Útinformtól? — kérdeztük mi is stílszerűen a 222-238-as telefonszámon, amelyen 24 órás ügyeletet tartanak. Ahogy nevében van, például az útviszonyokról, különösen ha valami nagy baj — útlezárás, árvíz, hóakadály stb. — van, akár itthon, akár külföldön. De segítséget kaphatunk útvonalak tervezéséhez, meg tudják mondani mi mitől milyen messze van. Ismerik a legfrissebb külföldi benzinárakat, úthasználati díjakat. Speciális Útinform-szolgáltatás az autó tetején szállított szörfre, sárkányrepülőre az útvonalengedély kiadása, mert ne felejtsük el, még ha külföldre megyünk, akkor is szükség van erre a hazai útvonalon, és igazán csak az érdekesség kedvéért említjük, hogy már arra is volt példa, hogy egy rúdugró saját gépkocsijának tetején vitte ki rúdját, természetesen útvonalengedéllyel. Az Útinform az útvonalengedély kiadásának adminisztrációját a minimumra redukálta, azonnal kiadja az okmányt. A Tourinform a 179-800-as számon hétköznap 7—21, szombaton 7—20, vasárnap 8—13 óráig fogadja a tájékoztatásra „vágyók” hívását. A benzinárakról itt is naprakész adatokat kaphatunk, és kérésre útvonalakat javasolnak. Tájékoztatást kapnak a hegyekben uralkodó hóviszonyokról, míg a külföldi útállapotokról viszont csak ritkán. Tájékozottak a meteorológiai helyzetről. Általában ismerik a külföldi szállodaárakat, Spanyolországot és Romániát kivéve. Idegenforgalommal kapcsolatos külföldi és hazai telefonszámokat, telexszámokat tudnak adni. Megadják a külképviseletek címeit. Egy érdekes és lényeges szolgáltatásuk, hogy meg tudják mondani egy-egy városról, helységről Európában, illetve azon kívül, hogy hol fekszik. Tájékoztatnak az Európa ismertebb városaiban található nevezetességekről. Felvilágosítást adnak a valutaárfolyamokról, a vámszabályokról, és az ehhez kapcsolódó tudnivalókról. Választ, adnak a útlevél- és devizarendelkezésekre irányuló kérdésekre. Az elindulás előtt már csak azért is érdemes a Tourinformhoz fordulni, mert ismerik az európai határátkelőhelyeket, megközelítésük útvonalát. Ha az NDK az iracot Feltételezem: az NDK-ba készülő autóstársaim jó előre tudják már, hol, mit érdemes megnézni, mit nem szabad kihagyni a baráti ország látványosságai, nevezetességei közül, amelyek — ha jól gazdálkodunk időnkkel és pénzünkkel — életre szóló emlékekkel gazdagítanak bennünket. Ezért sem akarok ez ügyben tanácsokat adni, megteszik azt helyettem a magyar nyelven is kapható idegenforgalmi ismertetők. A rendelkezésemre álló csekélyke helyen inkább arról szólnék, mire ügyeljünk, s mit ne tegyünk autózásunk során. Kezdeném talán a tanácsadást a Csehszlovákián történő átutazással. Tapasztalataimat egyetlen mondatba belesűrítve: tartsuk tiszteletben a csehszlovákiai kreszt, amely ugyanolyan nemzetközi, mint a miénk. Kétszer engedtem a kísértésnek: előttem egy kamion haladt, mellettem — úgy tűnt — kilométereken át záróvonal, szemben semmi forgalom. Előttem. Az emelkedő tetején már várt a rendőr. Egyszer száz, egyszer negyven koronám bánta könnyelműségemet. Az NDK-ba érve, lényegében ugyanezt mondhatom el — két év külszolgálati tapasztalat birtokában — autóstársaim számára: nemcsak illik, hanem tiszteletben is kell tartani az ottani közlekedési előírásokat! Szemtanúja voltam egy ízben például annak, hogy a budapesti Lenin körútra emlékeztető drezdai Thälmann Strassén — középen záróvonallal — úgy fordult meg egy 1200-as, hazai rendszámú Lada, mintha versenypályán lett volna. És mellőzzük a járdán való parkolást. Nemcsak a rendőr bírságol ezért, hanem a környék lakosai is szólnak érte, ne lepődjön meg rajta senki, ha felemelt hangon teszik ezt, mert igazuk van! S azon se, hogy ha nem hajlik valaki a jó szóra, rendőrt hívnak. Az pedig már büntet. Éppen úgy, mint a sebességtúllépésért. Sok a radar. S ha a bírság összege nem is olyan drága, mint idehaza, pénztárcánk márkatartalmához viszonyítva, mégis érezhető. A „nix hajcs”-csal pedig nem érdemes próbálkozni. Nem jön be. A rendőr zsebében ugyanis ott lapul a kresz-könyvecske, amelynek színes ábrái magyarul is azt jelentik, mint németül. És ha valahol a bokrok közt lapuló radarozó autót fedezünk fel, ne villogtassunk, ne körözzünk ujjunkkal a szemben jövőknek, mert nem értik. Náluk ismeretlen ugyanis az efféle autós cinkosság. Ugyanígy ne mondjunk le elsőbbségünkről sem, még autóbusznak se jelezzünk fénykürttel, hogy elengedjük őt, mert nem tart rá igényt. Mi menjünk, miénk az elsőbbség. Fontos! Az NDK-ban kétféle parkolás létezik. Rövid — két órányi időtartamú — és korlátlan idejű. Minden parkolóban tábla tájékoztat erről. A rövid parkolókban egy kis karton-órán — mindenütt kapható —, amelyet a szélvédő mögé teszünk, kötelesek vagyunk feltüntetni érkezésünk idejét. Végül. Érdemes beszerezni az újságos standokon kapható magyar nyelvű NDK című folyóirat áprilisi és májusi számát, amelyekben az NDK közlekedési rendjével kapcsolatos pályázat jelent, illetve jelenik meg. Nemcsak tanulhatunk abból, de értékes díjakat is nyerhetnek a pályázók. Z. F. 9