Autó-Motor, 1983. július-december (36. évfolyam, 13-24. szám)
1983-07-01 / 13. szám
Budapest közúti forgalma már most is nagy, és még tovább növekszik. A folyamatos és az aránylag torlódásmentes közlekedés csak korszerűbb forgalomirányítási módszerek bevezetésével érhető el. Ezt segíti elő a hagyományosan alkalmazott „telezoid" jelzőlámpa is. A fővárosban jelenleg 360 jelzőlámpás csomópont van, ebből 27 „telezöld"-es csomópont. Az ilyen irányításnál a balra kanyarodók egyidőben kapnak szabad jelzést a szemből egyenesen érkezőkkel és a jobbra kanyarodókkal, de részükre elsőbbséget kell adniuk (1. ábra). Ilyenkor a balra kanyarodók a csomópont elhagyására hoszszabb időt kapnak. A kereszteződésekben a várakozási idő rövidebb lesz, mivel a szembejövő és a jobbra kisívben kanyarodó forgalom szüneteiben is lehet balra kanyarodni. Vannak olyan csomópontok (például a Hámán Kató utca és a Mester utca találkozásánál), ahol a normál jelzőlámpa mellé egy balra kanyarodást engedélyező kiegészítő jelzőlámpát szereltek fel (2. ábra). Ez többeket megtéveszt, ugyanis nemcsak ennek jelzésére, hanem már a normál jelzőlámpa zöld fényére is lehet balra kanyarodni. Természetesen az egyenesen haladóknak és a jobbra kanyarodóknak most is elsőbbségük van. A balra kanyarodást jelző kiegészítő lámpa zöld fénye meghosszabbítja a balra kanyarodók áthaladási idejét, így azok biztonságosan elhagyhatják a csomópontot. A „telezöld"-nél a normál jelzőlámpa szabad jelzése teljes köralakban világít. Erről kapta a nevét is, hogy: telezöld. A szakemberek úgy ítélik meg, hogy a forgalom nagysága miatt egyre több kereszteződésben kell felszerelni ilyen forgalomirányító rendszert. Ez nagyobb önállóságot ad a járművezetőknek, de ugyanakkor több figyelmet is követel tőlük. Csordás János, a FŐVINFORM munkatársa