Autó-Motor, 1984. július-december (37. évfolyam, 13-24. szám)

1984-07-15 / 14. szám

Régi autó a HARMON V-16-os, amely a maga idejében, 1931-ben műszaki csodának számított. A gyá­rat Howard Marmon 1902-ben ala­pította Indianapolisban. 1916-ban az elsők között készítették alumínium­ból a hengerblokkot, a karosszériát és a hűtőt. 1929-ben elsőkerék-meg­­hajtással is sikereket értek el. Több típusa kitűnően szerepelt az 500 mér­­földes indianapolisi versenyeken. A gyár 1933-ban készítette el az utolsó típusát. A 9,1 literes, 16 hengeres motor 200 LE-t teljesített 3400-as percenkénti fordulatszámon és há­romfokozatú szinkronizált sebesség­­váltó közbeiktatásával hajtotta a hátsó kerekeket. Modell A Forma–1-es versenykocsik első sikeres angol konstrukciója volt az új Vanwall. A 2,5 literes motor 285 lóerőt teljesített, és rendkívül egy­szerű felépítése, valamint a Frank Costin által tervezett áramvonalas karosszériája volt sikereinek az alapja. 1957-ben és 1958-ban Moss és Brooks több nagydíjat megnyert vele. Az 1/43-as méretarányú Brumm modell, Moss 1957-es, Angol GP-n győztes kocsiját mutatja be. Bélyeg és kerék Ausztráliában a közelmúltban bo­csátották ki az első régi autókat be­mutató bélyegsorozatot. Az első bé­lyeg képén (felülről és balról jobbra) az 1898. évi Thomson, a másodikon az 1906. évi Tarrant, a harmadikon a földrész nevét viselő, 1919. évi Australian Six látható. Ausztráliá­ban 1928-ban rendezték meg először a Grand Prix versenyét a Melbourne­­től délkeletre, 80 km távolságra levő Phillip-szigeten. De ezt megelőzően már 1925-ben kiemelkedő autós tel­jesítmény volt, amikor két férfi — Noel Westwood és G. L. Davies — Perth-ből kiindulva körbeautózta a kontinenst egy 5 CV jelzésű Citroen­nel. Az útjuk — amely mintegy 10 000 km-re becsülhető — augusztus 4-től december 30-ig tartott. A nagyarányú motorizáció ellenha­tása, hogy a városokban mind több gépjárműmentes helyet kívánnak megvalósítani. Ez az irányzat már bé­lyegkiadásban is jelentkezik — Lu­xemburg „zone pietonne” (gyalogos­övezet, vagyis sétálóutca) megjelölés­sel adott ki bélyeget. Dr. Jasinszky István 41

Next