Autó-Motor, 1985. január-június (38. évfolyam 1-12. szám)
1985-01-01 / 1. szám
Együttegymásért Gondokkal, feszültségekkel terhes világban élünk. Korunk nagy problémái kicsit tükröződnek a közúti közlekedésben is. Sajnos, igazi áldozatokkal, sérültekkel és népgazdasági szinten is jelentős anyagi kárral. A közlekedési balesetek száma több éves csökkenő tendencia után 1983-ban emelkedett, és az előzetes adatok szerint a növekedés a múlt évben sem állt meg, csak üteme mérséklődött. A halálos kimenetelű balesetek száma várhatóan a tavalyelőtti szinten marad. Mi az oka a kedvező, vagyis a csökkenő tendencia megváltozásának, amely egyébként nemcsak hazánk, hanem sok más ország baleseti statisztikájában is tapasztalható? A kérdésre nehéz egyértelmű választ adni, mint ahogy a közúti forgalom maga is összetett, bonyolult folyamat. Nyilvánvaló, hogy a feszültségekkel teli világunk, a társadalmi életünkben végbemenő folyamatok, a felgyorsult életritmus hatásai a közlekedő embert sem kerülik el. A népgazdaság teherbíró képessége nem teszi lehetővé, hogy a közlekedés feltételei gyorsabban javuljanak, hogy több autópálya, korszerű csomópont, kerékpárút épüljön. Időnként gondok vannak az alkatrészellátásban, a szervizhálózat munkájában. A feszítettebb munkatempó, a munkahelyi és a családi problémák éppúgy hatnak a közlekedő ember hangulatára, magatartására, mint az utak zsúfoltsága vagy az időjárás változásai. Adhatnak-e felmentést a felsorolt tényezők azok számára, akik nemegyszer szándékosan megszegik a közlekedési szabályokat, akik ittasan ülnek a volán mögé, akik erőszakosan vívnak ki jobb pozíciót a kereszteződéseknél, vagy a záróvonalat átlépve megkerülik a türelmesen várakozókat és gyakran másokat kényszerítenek veszélyes helyzetekbe, okoznak súlyos baleseteket. A válasz egyértelműen nem. A közlekedésbiztonsági tanácsok egyik fő feladata, most és mindenkor, hogy a felvilágosító és propagandamunka eszközeivel felhívja a figyelmet a közlekedés veszélyhelyzeteire, segítve a helyes, a pozitív közlekedési magatartás kialakítását. Szeretnénk, ha valóban érvényesülne jelszavunk: járművel vagy gyalog, az úton társak vagyunk. A gyalogos és a járművezető kölcsönösen tisztelje egymás jogait, fokozottan ügyeljünk a gyermekek és az idős emberek biztonságára. Feladataink megvalósításán eredményesen munkálkodik a közlekedésbiztonsági tanácsok több mint 20 ezer aktivistája, a sajtó — benne a méltán népszerű Autó-Motor —, a rádió és a televízió valamenynyi munkatársa. Hasznos és tartalmas együttműködés alakult ki a KBT-k és különböző állami és társadalmi szervezetek, a nagy közlekedési vállalatok között. Ennek köszönhetően egyre nagyobb tömegeket mozgósítanak hagyományos és új kezdeményezésű akcióink és mozgalmaink, mint például a gyermekek és fiatalok kerékpáros és segédmotoros kerékpáros versenyei; az iskolák a közlekedésbiztonságért mozgalom; a munkahelyi közlekedésbiztonsági-munkavédelmi vetélkedők; az akció a gyalogos biztonságáért; az Autó-Motor sikeres kezdeményezése, a keressük a legjobb gépjárművezetőt-gyalogost, és még sorolhatnám. Az idei esztendő az ifjúság nemzetközi éve. Az ENSZ és a magyar szervezőbizottság felhívásához csatlakozva, kiemelt feladatunk ez éviben az ifjúság, a 15—24 éves korosztály közlekedésbiztonsági problémáinak feltárása, a közlekedési magatartásuk befolyásolása. Természetesen folytatjuk a közlekedők széles rétegeit érintő akcióink, mozgalmaink szervezését, fokozni kívánjuk felvilágosító és nevelőmunkánk hatékonyságát a közlekedési morál javítása, a biztonság szilárdítása érdekében. Továbbra is kutatjuk, elemezzük a balesetek okait és a feltárt eredményeket jellezzük az illetékes szerveknek és hatóságoknak, illetve hasznosítjuk munkánkban. Bízunk benne, hogy céljaink, törekvéseink találkoznak a közlekedő emberek véleményével, egyetértésével és megnyerjük támogatásukat azok megvalósításához, valamennyiünk biztonsága érdekében. "Ebben reménykedve kívánok boldog új esztendőt! Kalanovics László r. alezredes, az OKBT titkára 2 Mit tud a rezisztiv gyújtógyertya? 6—7 Környezetbarát Mercedesek----8-9 Mozaik - - — — —----------------10—13 Hétvége Lengyelországban--------14-15 Az év autója------------ 16-17 Perui utakon -------------------------18—19 Az Autótechnika és az alkatrészellátás------------20-21 Focisták a volán mögött------------22-23 Autók és árak — Vásárnaptár - Sorszámok —--------- 24 A hajtó és az autó-------------- 25 Járműfurcsaságok -------------------26-27 Meleglevegő-szabályozó Ladához------------- 29 A Citroen CX GTI és a Turbo-----30-31 1985-ös naptár —----------------— 32—33 Lakókocsipróba----------------------34—35 Egy kiállítás gépei-------------------36-37 Egy dugó - egy ária - ---------- 39 Őszintén szólva ... .----------------- 40 Pályázat - Példa a világnak---- 41 A „Csúcsforgalom”-ból----------- 43 Levelek - válaszok----------------- 44 Szegedi változások---------------— 45 „Nehézmotorozásra”-------------- 46 F-1-es összefoglaló----------------— 47-49 Végeláthatatlan — Jövő a jelenben 50—51 A benzirrkúttól a hátsó kerékig — Hang a sisakban------------52—53 Gépeltérítés - — — —---------------54—55 59. International Six Days Enduro 57 Interjú Laudával------------------- 58-59 Keresztrejtvény------------------------ 60 Humor-------------------------- 61 Király bukósisakban-------------------62-63 A CÍMLAPON: Domonkos Zsuzsa, a Fővárosi Operettszínház tagja (Írásunk a 41. oldalon) Fotó: Füvics Péter A HÁTLAPON: Focisták a volán mögött (Cikkünk a 22-23. oldalon) Falus István felvétese