Autó-Motor, 1985. január-június (38. évfolyam 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

Együtt­­egymásért Gondokkal, feszültségekkel terhes világban élünk. Korunk nagy prob­lémái kicsit tükröződnek a közúti közlekedésben is. Sajnos, igazi ál­dozatokkal, sérültekkel és népgaz­dasági szinten is jelentős anyagi kárral. A közlekedési balesetek száma töb­b éves csökkenő tenden­cia után 1983-ban emelkedett, és az előzetes adatok szerint a növe­kedés a múlt évben sem állt meg, csak üteme mérséklődött. A halá­los kimenetelű balesetek száma várhatóan a tavalyelőtti szinten marad. Mi az oka a kedvező, vagyis a csökkenő tendencia meg­változásának, amely egyébként nemcsak hazánk, hanem sok más ország baleseti statisztikájában is tapasztalható? A kérdésre nehéz egyértelmű választ adni, mint ahogy a közúti forgalom maga is összetett, bonyolult folyamat. Nyilvánvaló, hogy a feszültsé­gekkel teli világunk, a társadalmi életünkben végbemenő folyama­tok, a felgyorsult életritmus ha­tásai a közlekedő embert sem kerülik el. A népgazdaság te­herbíró képessége nem teszi lehe­tővé, hogy a közlekedés feltételei gyorsabban javuljanak, hogy több autópálya, korszerű csomópont, ke­rékpárút épüljön. Időnként gon­dok vannak az alkatrészellátásban, a szervizhálózat munkájában. A feszítettebb munkatempó, a mun­kahelyi és a családi problémák éppúgy hatnak a közlekedő ember hangulatára, magatartására, mint az utak zsúfoltsága vagy az idő­járás változásai. Adhatnak-e felmentést a felso­rolt tényezők azok számára, akik nemegyszer szándékosan megsze­gik a közlekedési szabályokat, akik ittasan ülnek a volán mögé, akik erőszakosan vívnak ki jobb pozí­ciót a kereszteződéseknél, vagy a záróvonalat átlépve megkerülik a türelmesen várakozókat és gyak­ran másokat kényszerítenek veszé­lyes helyzetekbe, okoznak súlyos baleseteket. A válasz egyértelműen nem. A közlekedésbiztonsági tanácsok egyik fő feladata, most és minden­kor, hogy a felvilágosító és propa­gandamunka eszközeivel felhívja a figyelmet a közlekedés veszélyhely­zeteire, segítve a helyes, a pozitív közlekedési magatartás kialakítá­sát. Szeretnénk, ha valóban érvé­nyesülne jelszavunk: járművel vagy gyalog, az úton társak va­gyunk. A gyalogos és a jármű­vezető kölcsönösen tisztelje egy­más jogait, fokozottan ügyeljünk a gyermekek és az idős emberek biztonságára. Feladataink megvalósításán ered­ményesen munkálkodik a közleke­désbiztonsági tanácsok több mint 20 ezer aktivistája, a sajtó — ben­ne a méltán népszerű Autó-Motor —, a rádió és a televízió valameny­­nyi munkatársa. Hasznos és tartalmas együttmű­ködés alakult ki a KBT-k és kü­lönböző állami és társadalmi szer­vezetek, a nagy közlekedési vál­lalatok között. Ennek köszönhetően egyre nagyobb tömegeket mozgó­sítanak hagyományos és új kezde­ményezésű akcióink és mozgal­maink, mint például a gyermekek és fiatalok kerékpáros és segéd­­motoros kerékpáros versenyei; az iskolák a közlekedésbiztonságért mozgalom; a munkahelyi közleke­désbiztonsági-munkavédelmi vetél­kedők; az akció a gyalogos biz­tonságáért; az Autó-Motor sikeres kezdeményezése, a keressük a leg­jobb gépjárművezetőt-gyalogost, és még sorolhatnám. Az idei esztendő az ifjúság nem­zetközi éve. Az ENSZ és a magyar szervező­bizottság felhívásához csatlakozva, kiemelt feladatunk ez éviben az ifjúság, a 15—24 éves korosztály közlekedésbiztonsági problémáinak feltárása, a közle­kedési magatartásuk befolyásolása. Természetesen folytatjuk a köz­lekedők széles rétegeit érintő ak­cióink, mozgalmaink szervezését, fokozni kívánjuk felvilágosító és nevelőmunkánk hatékonyságát a közlekedési morál javítása, a biz­tonság szilárdítása érdekében. To­vábbra is kutatjuk, elemezzük a balesetek okait és a feltárt ered­ményeket jellezzük az illetékes szerveknek és hatóságoknak, illet­ve hasznosítjuk munkánkban. Bízunk benne, hogy céljaink, tö­rekvéseink találkoznak a köz­leke­­dő emberek véleményével, egyet­értésével és megnyerjük támogatá­sukat azok megvalósításához, va­lamennyiünk biztonsága érdeké­ben. "Ebben reménykedve kívánok boldog új esztendőt! Kalanovics László r. alezredes, az OKBT titkára 2 Mit tud a rezisztiv gyújtógyertya? 6—7 Környezetbarát Mercedesek----8-9 Mozaik - - — — —----------------10—13 Hétvége Lengyelországban--------14-15 Az év autója------------ 16-17 Perui utakon -------------------------18—19 Az Autótechnika és az alkatrészellátás------------20-21 Focisták a volán mögött------------22-23 Autók és árak — Vásárnaptár - Sorszámok —--------- 24 A hajtó és az autó-------------- 25 Járműfurcsaságok -------------------26-27 Meleglevegő-szabályozó Ladához------------- 29 A Citroen CX GTI és a Turbo-----30-31 1985-ös naptár —----------------— 32—33 Lakókocsipróba----------------------34—35 Egy kiállítás gépei-------------------36-37 Egy dugó - egy ária - ---------- 39 Őszintén szólva ... .----------------- 40 Pályázat - Példa a világnak---- 41 A „Csúcsforgalom”-ból----------- 43 Levelek - válaszok----------------- 44 Szegedi változások---------------— 45 „Nehézmotorozásra”-------------- 46 F-1-es összefoglaló----------------— 47-49 Végeláthatatlan — Jövő a jelenben 50—51 A benzirrkúttól a hátsó kerékig — Hang a sisakban------------52—53 Gépeltérítés - — — —---------------54—55 59. International Six Days Enduro 57 Interjú Laudával------------------- 58-59 Keresztrejtvény------------------------ 60 Humor--------------------------­ 61 Király bukósisakban-------------------62-63 A CÍMLAPON: Domonkos Zsuzsa, a Fővárosi Operettszínház tagja (Írásunk a 41. oldalon) Fotó: Fü­vics Péter A HÁTLAPON: Focisták a volán mögött (Cikkünk a 22-23. oldalon) Falus István felvét­ese

Next