Autó-Motor, 1985. január-június (38. évfolyam 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

z Autó-Motor 1983/13. és az 1984/20. számában röviden már írtunk a „Jelezőid”-ről, Petress István műsorában, a „Csúcs forgalom­’-ban is többször esett szó róla. A részletesebb ismertetéssel népszerűsíteni igyekeztünk az egyéb­ként is megkedvelt jelzőlámpás forga­lomirányítási módszert. Nem véletle­nül, hiszen alkalmazásával ezekben a csomópontokban nem várakoznak hosszú ideig járműoszlopo­k az átha­ladásra. Különösen a friss vezetői engedély­­lyel rendelkezőknek a figyelmét sze­retnénk felhívni arra, hogy a bizton­ságos közlekedés érdekében a „tele­­zöld”-es kereszteződésben mi a he­lyes áthaladási sorrend. Az ilyen irányításnál a balra ka­nyarodók egy idő­ben kapnak szabad jelzést a szemből egyenesen érkezők­kel és a jobbra kanyarodókkal, de részükre elsőbbséget kell adniuk! Nézzük meg e rajzokon, hogy mit is jelent ez. Az 1. ábrán az 1. jármű balra kí­ván kanyarodni. Szabad jelzést („Te­­lezöld”-et) kapott. A műveletet meg­kezdheti azzal, hogy a kereszteződés közepéig húzódik, majd amikor a 2. jármű egyenesen, a 3. jármű pedig jobbra kanyarodva elhaladt, akkor befejezheti a műveletet — bekanya­rodhat balra. A 2/a és a 2/b ábrán egy olyan cso­mópontot szemléltetünk, ahol a nor­mál jelzőlámpa mellé egy balra ka­nyarodást engedélyező kiegészítő jel­zőlámpát szereltek fel. Tudni kell, hogy a balra kanyaro­dást már akkor megkezdhetik, ami­kor a normál jelzőlámpa zöld fénye világít (2/a ábra), csak a szemben egyenesen érkezőket és a jobbra kis ívben kanyarodókat kell elengedniük. A kiegészítő jelzőlámpa zöld fénye csak meghosszabbítja a balra kanya­rodók áthaladási idejét, így ők biz­tonságosan elhagyhatják a csomópon­tot (2/b ábra). Bízunk abban, hogy a képekkel, rajzaikkal sikerült még szemléleteseb­bé tenni a „telezöld”-es forgalomirá­nyítási módszer ismertetését, és an­nak követése segíti majd mindenki ■biztonságos manőverezését ezeken a csomópontokon. CSORDÁS JÁNOS a Főviinform imumikiatársa­ Fotó: Dörögdi János

Next