Autó-Motor, 1985. január-június (38. évfolyam 1-12. szám)
1985-01-01 / 1. szám
z Autó-Motor 1983/13. és az 1984/20. számában röviden már írtunk a „Jelezőid”-ről, Petress István műsorában, a „Csúcs forgalom’-ban is többször esett szó róla. A részletesebb ismertetéssel népszerűsíteni igyekeztünk az egyébként is megkedvelt jelzőlámpás forgalomirányítási módszert. Nem véletlenül, hiszen alkalmazásával ezekben a csomópontokban nem várakoznak hosszú ideig járműoszlopok az áthaladásra. Különösen a friss vezetői engedélylyel rendelkezőknek a figyelmét szeretnénk felhívni arra, hogy a biztonságos közlekedés érdekében a „telezöld”-es kereszteződésben mi a helyes áthaladási sorrend. Az ilyen irányításnál a balra kanyarodók egy időben kapnak szabad jelzést a szemből egyenesen érkezőkkel és a jobbra kanyarodókkal, de részükre elsőbbséget kell adniuk! Nézzük meg e rajzokon, hogy mit is jelent ez. Az 1. ábrán az 1. jármű balra kíván kanyarodni. Szabad jelzést („Telezöld”-et) kapott. A műveletet megkezdheti azzal, hogy a kereszteződés közepéig húzódik, majd amikor a 2. jármű egyenesen, a 3. jármű pedig jobbra kanyarodva elhaladt, akkor befejezheti a műveletet — bekanyarodhat balra. A 2/a és a 2/b ábrán egy olyan csomópontot szemléltetünk, ahol a normál jelzőlámpa mellé egy balra kanyarodást engedélyező kiegészítő jelzőlámpát szereltek fel. Tudni kell, hogy a balra kanyarodást már akkor megkezdhetik, amikor a normál jelzőlámpa zöld fénye világít (2/a ábra), csak a szemben egyenesen érkezőket és a jobbra kis ívben kanyarodókat kell elengedniük. A kiegészítő jelzőlámpa zöld fénye csak meghosszabbítja a balra kanyarodók áthaladási idejét, így ők biztonságosan elhagyhatják a csomópontot (2/b ábra). Bízunk abban, hogy a képekkel, rajzaikkal sikerült még szemléletesebbé tenni a „telezöld”-es forgalomirányítási módszer ismertetését, és annak követése segíti majd mindenki ■biztonságos manőverezését ezeken a csomópontokon. CSORDÁS JÁNOS a Főviinform imumikiatársa Fotó: Dörögdi János