Autó-Motor, 1985. július-december (38. évfolyam 13-24. szám)

1985-07-01 / 13. szám

Egyedül Több évtizedes — igen sokirányú — jogászi és újságbaírói tevékeny­ségem utóbbi éveiben egyre gyak­rabban hallottam a gépjárművek­kel összefüggő jogi kérdésekben véleményt nyilvánítóktól mun­kám (hivatásom, hobbim, segíte­ni akarásom??) értékeléseként a címben szereplő jelzőt — rejtet­ten vagy nyíltan —, de mindig gúnyos felhanggal. Ez soha nem zavart, mert jó harminc éve is igaz volt és ez — sajnálatosan — igaz ma is. Az egymástól elválaszthatatlan, de mégsem azonos érdekvédelem és érdekképviselet egyik része szerepel ugyan az ennek érdeké­ben közel egy évszázada életre hí­vott szervezet működési szabály­zatában, de hatékony érdekkép­viseletről, érdekvédelemről — akár csak kísérletéről — nem is beszélhetünk. És hogy ez mennyire igaz, bi­zonyítja a szervezet hivatali ve­zetőjének a Népszabadság múlt év augusztusi egyik számában megjelent terjedelmes tájékozta­tója, amely ugyanúgy nem tartal­maz utalást sem az érdekvédelmi, érdekképviseleti munkára, mint az elkövetkező küldöttközgyűlés beszámolójának és célkitűzései­nek kérdéséről szóló — a társa­dalmi vezető álltal készített —, részletes vázlata. Pedig e cikkek elkészítéséhez segítséget nyújtó munkatársak jól ismerik a szer­vezet tevékenységét. Az érdekvédelem hiányosságá­nak persze nem csupán az oda­figyelés hiánya, nem is személyi és csoportérdekek összefonódása, és ezeknek — az állampolgáraink felét közvetlenül érintő é­s ily módon társadalmi érdekké vált problémákkal szembefordítása az oka. A gyökerek mélyebbek. Nehezen lehet a jogalkotók szemléletéből száműzni azt a sok évtizedes beidegződött gyakorla­tot, hogy alacsonyabb szintű jog­szabállyal is lehet magasabb szintű jogszabályt módosítani, vagy azt ellentétesen magyarázni. De még erre sincs szükség, mert ha másban nem is, de jogszabá­lyokban „a bőség kosarából már mindenki vehet”. Sőt! Válogatva vehet, mert egyikkel az egyik, másikkal a másik álláspontot in­dokolhatom. Ezeknek egységes értelmezését kellene előmozdítania az érdek­­védelemnek, ha ilyen lenne. Csak a gondolatok felvetéséhez több lap egész terjedelme sem lenne elég. Példaként említsük az alkat­részellátás gondját, amelyet kor­mányrendelet tesz kötelezővé — fél évtizedet meghaladó idő óta. Ez az idő azonban még nem volt elegendő annak tisztázására sem, hogy a gépjárművek alkatrészel­látását kinek kell biztosítania. És ha nincs, akkor — pestiesen szólva — „na bumm, akkor mi van?”. Hová forduljon, aki ajándékba akarja adni a barátnőjének a másfél éve használt gépkocsiját? Mert ajándékozni lehet ugyan háromévesnél fiatalabb autót — erről említést is tesz egy minisz­teri utasítás —, de a megajándé­­dékozottat nem jelölheti ki a tu­lajdonos, csak az arra feljogosí­tott gazdálkodó szervezet. Teljesen ötletszerűen kiragadott példák, mint az is, hogy ki szava­tol a jótállásért, illetve kit terhel a jótállás a szavatosságért, ki és miikor fizeti az autóbaleset áldo­zatának a sírkövét, vagy akár a hagyatéki illetéket olyan eset­ben, amikor a szülő egy évvel a baleset előtt ajándékozta a nya­ralót a baleset következtében meghalt gyermeknek és a baleset után „visszaörökli” azt. Az érintetteken kívül kit érde­kel ilyesmi? Hogy jómagam mégis miért lá­zongok? Még emlékszem a fél évszázad­dal ezelőtti tett jogászi fogadal­mam lényegére: személyekre te­kintet nélkül fellépünk minden jogtalanság ellen. S bár jogtalan­ság vagy jogellenesség az autó­zással összefüggően is jócskán van, de jóval kevesebb, aki ezek ellen szót emel. Mégis bízom abban, hogy egyre nő majd azok száma, akik mi­előbb megváltanak a címben megfogalmazott jelzőtől. A Szövetségben a közúti háború ellen - Jó (új) utat motorosok! 4- 7 A gépjármű-kárrendezésről----- 8 Mégis, kinek az érdeke? — — — 9 Mozaik -----------------------------------10-11 A jövő buszai - ------------------- 12-13 Egy szenzációs dízelmotor-------- 14-15 Bravúros vezetéstechnikával - - 16—17 Egzotikus Ázsia — —------- - — 18-19 Technikai panoráma (Mellsőkerék-felfüggesztés)-----20-21 Keressük a legjobb gépjárművezetőt — 22—23 Autók és árak - Vasárnaptár - Sorszámok — 24 A Toyota új sportkupéja-------- 25 Járműfurcsaságok------------- 26-27 Traffez '85 ----------------------------- 29-33 Surda az autózásról - — — — 34 Minikönyv - ----------------------- 35-36 Az autós nem lát, nem hall, nem beszél...----- 37 Daciákról szólva...------------- 38-39 Keres, kínál - -- -- -- - 41 A „Csúcsforgaloméból - — — - 43 Egri változások---------------------- 45 A holtversenyek versenye — — — 46—47 Hírek a ralisport világából-----48-49 Profik vagy amatőrök---------------50-51 Janika — — — — — — — — — — 53 Több mint kényelem----------- - 55 Motorral nehezebb!--------------- 56 Tele­szkóp---------------------- 57 Versenyről versenyre-----------------58-59 Keresztrejtvény---------------------- 60 Angol GP — —-------- — — — — 61 Made in Polczer---------------------62-63 A CÍMLAPON: Fotómontázs a 4­7. oldalon levő cikkünkhöz A HÁTLAPON: Surda Pesten (Cikkünk a 34. oldalon) Fotó: Favics Péter

Next