Autó-Motor, 1985. július-december (38. évfolyam 13-24. szám)
1985-07-01 / 13. szám
SZÖVETSÉGBEN A KC Társadalmi összefogással a balesetek megelőzéséért A Szakszervezetek Országos Tanácsa, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács, az Országos Munkavédelmi Főfelügyelőség, a Magyar Vöröskereszt, valamint a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa május 17-én tartotta a 4. Országos Munkahelyi, Munkavédelmi és Közlekedésbiztonsági, Balesetmegelőzési Konferenciát Budapesten. A „Társadalmi összefogással a balesetek megelőzéséért” címmel hirdetett nagy jelentőségű tanácskozás eredményeképpen a Szakszervezetek Országos Tanácsa titkársága és az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács elnöksége együttes állásfoglalása határozza meg azokat a feladatokat, amelyek a szakszervezetek és a közlekedésbiztonsági tanácsok számára a közlekedési balesetek megelőzéséért most irányt mutat és támpontot ad. Az elmúlt évtizedek alatt jelentős változások következtek be a közlekedésben, amelyek hatással voltak és vannak az üzemi és közlekedési balesetek alakulására. 1. Magyarországon a járműállomány növekedése az 1960-as évektől kezdődően jelentősen meggyorsult. A gépjárművek száma tíz év alatt közel háromszoroséra nőtt, és így 1984 végére megközelítette a 2 milliót . A kerékpárállomány 3,7—4 millió. Ezzel a növekedéssel az infrastruktúra ez ideig alapvetően nem tudott lépést tartani. (1. sz. melléklet) Nem kielégítő a közlekedési fegyelem sem. Ez hozzájárul a közlekedési és az üzemi baleseti helyzet, ezen belül a nagymértékű halálos balesetek arányának alakulásához. A balesetek előidézői a közlekedési szabályokat megsértő járművezetők, a tájékozatlanul vagy fegyelmezetlenül közlekedő gyalogosok. (2. sz. melléklet) 2. A SZOT elnöksége, az iparági, ágazati szakszervezetek, az szmt-k (SZBT) több esetben átfogóan foglalkoztak a közlekedési balesetek megelőzésével kapcsolatos szakszervezeti feladatokkal. Az együttműködés a SZOT—OKBT, iparági, ágazati szakszervezetek, SZBT—FKBT, valamint az szmt-k— mkbt-k között kialakult, rendszeressé vált. Eredményesen dolgoztak és dolgoznak a szakszervezeti mozgalom és a közlekedésbiztonság több ezer fős aktivistáival a balesetek megelőzése érdekében. Az együttműködés során a szakszervezetek és a kht-k közösen rendszeresen értékelték a közlekedésbiztonság helyzetét, megvalósult a munkavédelmi, közlekedésbiztonsági, elsősegélynyújtó vetélkedőrendszer, a dolgozók munkavédelmi oktatásában egyre gyakrabban szerepelnek a közlekedésbiztonság javítását célzó ismeretek. Rendszeressé vált a járművek biztonságos állapotának közös vizsgálata. Az agitációs propaganda munka területén közös kiadványok segítik a dolgozók nevelését, szemléletformálását. Mindezen erőfeszítések ugyanakkor még nem tükröződnek a közlekedési balesetek számának csökkentésében. A munkavédelem irányításának és ellenőrzésének átrendezésével a szakszervezetek ez irányú feladatai megváltoztak, ezért a közreműködés módszereit hozzá kell igazítani az új helyzethez. Ez szükségessé tette az eddigi tevékenység áttekintése alapján a szakszervezetek és a közlekedésbiztonsági tanácsok együttes feladatainak ismételt meghatározását. A szakszervezeti szerek és a közlekedésbiztonsági tanácsok legfontosabb együttes feladatai a következők: X. Az iparági, ágazati szakszervezetek, az szmnt (SZBT)-k az illetékes közlekedésbiztonsági tanácsokkal együttműködve rendszeresen értékeljék (testületi ülésen, aktívaértekezleten stb.) a közlekedéssel összefüggő üzemi baleseti helyzetet. Tárják fel a baleseti gócokat, vizsgálva a valós, kiváltó — elsődlegesen és másodlagosan közreható — okokat. Az OMF-fel és területi szerveivel együttműködve nyújtsanak segítséget a megelőzést szolgáló intézkedésekhez. 2. A szakszervezetek nevelő és felvilágosító munkájukkal a munkahelyeken segítsék a közlekedési balesetek megelőzését, a szabályok megismertetését és annak betartását, a biztonságos közlekedés feltételeinek megvalósítását. — Igényeljék, hogy az éves és középtávú munkavédelmi fejlesztési tervekben ezen feladatok is szerepeljenek. — Szorgalmazzák, hogy a munkavédelmi szabályzatokban a közlekedésbiztonsággal kapcsolatos követel-Wcedett, s »S4. nehézségei a »»kA-Ssy si Költségek no . tévy »öveforgalom n^y^tté«* ne" 2€°Vb£Se^lCersfe: Korrekciói. s|W (orgalom sor. megsokszoro veklben az u csökkentek, iát Az ut^‘i eszközök is «"^suW, s ------ anyai fejlesztése forgalmaábamesett közadainkormények is szabályozásra kerüljenek. — Segítsék, hogy a munkavédelmi oktatás keretében valamennyi dolgozóval megismertessék a közlekedésbiztonságot szolgáló szabályokat. — Szorgalmazzák, hogy a munkavédelmi szemlék alkalmával a járművek biztonságos állapotát is ellenőrizzék. — Segítsék felszámolni az ittas munkavégzést, ezen belül kiemelten az ittas állapotban történő járművezetést, közlekedést. — Segítsék elő a különböző közlekedésbiztonsági rendezvények, akciók, kiállítások, vetélkedők stb. megszervezését és lebonyolítását. — A szakszervezeti és az üzemi lapok rendszeresen foglalkozzanak a közlekedési balesetek megelőzésének lehetőségeivel. Egyes megtörtént eseteken keresztül adjanak tanácsot a hasonló balesetek elkerülésére. — Kezdeményezzék a munkahelyi közlekedésbiztonsági tanácsok létrehozását, támogassák működésüket. 3. A gazdasági vezetők biztosítsák, a szakszervezetek pedig segítsék, hogy a forgalomban csak olyan járművek vegyenek részt, amelyek műszaki ál-