Autó-Motor, 1985. július-december (38. évfolyam 13-24. szám)

1985-07-01 / 13. szám

SZÖVETSÉGBEN A KC Társadalmi összefogással a balesetek megelőzéséért A Szakszervezetek Országos Tanácsa, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács, az Országos Munkavédelmi Főfelügyelőség, a Magyar Vöröskereszt, valamint a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa május 17-én tartotta a 4. Országos Munkahelyi, Munkavédelmi és Közlekedésbiztonsági, Balesetmegelőzési Konferenciát Budapesten. A „Társadalmi összefogással a balesetek megelőzéséért” címmel hirdetett nagy jelentőségű tanácskozás eredményeképpen a Szakszervezetek Országos Tanácsa titkársága és az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács elnöksége együttes állásfoglalása határozza meg azokat a feladatokat, amelyek a szakszervezetek és a közlekedésbiztonsági tanácsok számára a közlekedési balesetek megelőzéséért most irányt mutat és támpontot ad.­ ­ Az elmúlt évtizedek alatt jelentős változások követ­keztek be a közlekedésben, amelyek hatással voltak és vannak az üzemi és közle­kedési balesetek alakulására. 1. Magyarországon a járműállomány növekedése az 1960-as évektől kezdő­dően jelentősen meggyorsult. A gép­járművek szá­ma tíz év alatt közel há­romszoroséra nőtt, és így 1984 végére megközelí­tett­e a 2 milliót . A kerék­­párállomány 3,7—4 millió. Ezzel a nö­vekedéssel az infrastruktúra ez ideig alapvetően nem tudott lépést tartani. (1. sz. melléklet) Nem kielégítő a közlekedési fegye­lem sem. Ez hozzájárul a közlekedési és az üzemi baleseti helyzet, ezen be­lül a nagymértékű halálos balesetek arányának alakulásához. A balesetek előidézői a közlekedési szabályokat megsértő járművezetők, a tájékozat­lanul vagy fegyelmezetlenül közleke­dő gyalogosok. (2. sz. melléklet) 2. A SZOT elnöksége, az iparági, ágazati szakszervezetek, az szmt-k (SZBT) több esetben átfogóan foglal­koztak a közlekedési balesetek meg­előzésével kapcsolatos szakszervezeti feladatokkal. Az együttműködés a SZOT—OKBT, iparági, ágazati szakszervezetek, SZBT—FKBT, valamint az szmt-k— mkbt-k között kialakult, rendszeres­sé vált. Eredményesen dolgoztak és dolgoznak a szakszervezeti mozgalom és a közlekedésbiztonság több ezer fős aktivistáival a balesetek megelő­zése érdekében. Az együttműködés so­rán a szakszervezetek és a kht-k kö­zösen rendszeresen értékelték a közle­kedésbiztonság helyzetét, megvalósult a munkavédelmi, közlekedésbiztonsá­gi, elsősegélynyújtó vetél­kedőrend­­szer, a dolgozók munkavédelmi okta­tásában egyre gyakrabban szerepel­nek a közlekedésbiztonság javítását célzó ismeretek. Rendszeressé vált a járművek biztonságos állapotának kö­zös vizsgálata. Az agitációs­ propagan­­da munka területén közös kiadványok segítik a dolgozók nevelését, szemlé­letformálását. Mindezen erőfeszítések ugyanakkor még nem tükröződnek a közlekedési balesetek számának csök­kentésében. A munkavédelem irányításának és ellenőrzésének átrendezésével a szak­szervezetek ez irányú feladatai meg­változtak, ezért a közreműködés mód­szereit hozzá kell igazítani az új hely­zethez. Ez szükségessé tette az eddigi tevékenység áttekintése alapján a szakszervezetek és a közlekedésbiz­tonsági tanácsok együttes feladatai­nak ismételt meghatározását. A szakszervezeti szerek és a közlekedésbiztonsági ta­nácsok legfontosabb együt­tes feladatai a következők: X. Az iparági, ágazati szakszervezetek, az szmnt (SZBT)-k az illetékes közlekedésbiztonsági taná­csokkal együttműködve rendszeresen értékeljék (testületi ülésen, aktívaér­­tekezleten stb.) a közlekedéssel össze­függő üzemi baleseti helyzetet. Tárják fel a baleseti gócokat, vizsgálva a va­lós, kiváltó — elsődlegesen és másod­lagosan közreható — okokat. Az OM­F-fel és területi szerveivel együttműködve nyújtsanak segítséget a megelőzést szolgáló intézkedésekhez. 2. A szakszervezetek nevelő és fel­­világosító munkájukkal a munkahe­lyeken segítsék a közlekedési balese­tek megelőzését, a szabályok megis­mertetését és annak betartását, a biz­tonságos közlekedés feltételeinek meg­valósítását. — Igényeljék, hogy az éves és kö­zéptávú munkavédelmi fejlesztési ter­vekben ezen feladatok is szerepelje­nek. — Szorgalmazzák, hogy a munka­­védelmi szabályzatokban a közleke­désbiztonsággal kapcsolatos követel-Wcedett, s »S4. nehézségei a »»k­A-Ssy si Költségek no . tévy »öve­forgalom n^y^tté«* ne" 2€°Vb£Se^lCersfe: Korrekciói. s|W (orgalom­ sor. megsoksz­oro veklben az u csökkentek, iát Az ut^‘i eszközök is «"^suW, s ------ any­ai fejlesztése forgalm­a­­áb­a­­mesett közadainkor­­mények is szabályozásra kerüljenek. — Segítsék, hogy a munkavédelmi oktatás keretében valamennyi dolgo­zóval megismertessék a közlekedés­­biztonságot szolgáló szabályokat. — Szorgalmazzák, hogy a munka­­védelmi szemlék alkalmával a jármű­vek biztonságos állapotát is ellenőriz­zék. — Segítsék felszámolni az ittas munkavégzést, ezen belül kiemelten az ittas állapotban történő járműve­zetést, közlekedést. — Segítsék elő a különböző közle­kedésbiztonsági rendezvények, ak­ciók, kiállítások, vetélkedők stb. meg­szervezését és lebonyolítását. — A szakszervezeti és az üzemi la­pok rendszeresen foglalkozzanak a közlekedési balesetek megelőzésének lehetőségeivel. Egyes megtörtént ese­teken keresztül adjanak tanácsot a hasonló balesetek elkerülésére. — Kezdeményezzék a munkahelyi közlekedésbiztonsági tanácsok létre­hozását, támogassák működésüket. 3. A gazdasági vezetők biztosítsák, a szakszervezetek pedig segítsék, hogy a forgalomban csak olyan járművek vegyenek részt, amelyek műszaki ál-

Next