Autó-Motor, 1985. július-december (38. évfolyam 13-24. szám)
1985-09-01 / 17. szám
52 1985. augusztus 11-én, vasárnap 12 óra 15 perckor, a csehszlovákiai Pöstyén repülőtéri pályáján megrendezett nemzetközi versenyen, a magyar gyorsasági motorsport legendás alakja, Drapál János, bukás következtében életét vesztette. Szemtanúk elbeszélése alapján, a Honvéd Petőfi SE versenyzője a 250 kcm-esek versenyében, a 2. körben, egy jugoszláv, két osztrák versenyző és Harmati Árpád mögött az 5. helyen versenyzett, amikor a pálya gumiköpenyekkel határolt lassítójába érve motorjával csekélykét megcsúszott. A versenyző magát a csúszást könnyen korrigálta, de közben motorjával mintegy 150 km órás sebességgel a pálya szélét övező gumiknak sodródott, és elesett. Az orvosi jelentés szerint a 37 éves versenyző halálát a mellkasára mért nagyerejű ütés okozta. Nagyapja kerékpárversenyző volt, a kis Drapál viszont a labdarúgáshoz vonzódott, de a családi hagyományt folytatva, kiskorától biciklizett. Nagyon szerette a kerékpárt, a motort, a közlekedést. Édesapja a motorsportok szerelmese volt és Kurucz György, valamint Reisz János invitálására elvállalta a Budapesti Honvéd Sportegyesület motoros szakosztályának elnöki tisztét. Ennek hatására a kis Drapál János bejárt a klubba és elfelejtette a focit a motorozás kedvéért. Ugyanúgy pucolta a motort, mint a többi kölyök, és ugyanúgy lett belőle motoros, mint a többi srácból. Igazi versenyzői pályafutása 1965-re nyúlik vissza, amikor egy akkor divatos 125-ös cetkával a túrabajnokságban indult, gyakorlatilag eredménytelenül. Valójában azonban Drapál Jánosnak mindig a gyorsasági volt az álma, de az akkori elvek szerint, a BHSE-ben is túrázással kellett kezdeniük a gyorsasági versenyzőknek. Nem is csoda tehát, hogy 1966-ban már egy 125-ös Honda nyergében ült, és az úgynevezett széria bajnokságban indult, ahol ugyancsak nem volt különösebben eredményes, de mint kezdő fiataltól, nem is várták ezt tőle. 1967-ben a BHSE a bizományiba készült leadni öreg motorjait, de azt az öreg 350-es AJS-t, ami már senkinek sem kellett, Csizmadia Imre, az egyesület főelőadója nem engedte eladni, mondván, hogy ez még jó lesz a kis Drapálnak versenymotornak. Ez a stabil, megbízható, masszív jármű nagyon jó alap volt ahhoz, hogy aztán másfajta motorokat is megüljön. 1967-től 68-ig ezzel az AJS- szel motorozott látványosabb eredmények nélkül, illetve 1967- ben Kaposvárott a bajnoki futamon szerzett egy 2. helyet Kurucz György mögött. 1968-ban megkapta Kurucz György öreg, levetett 350-es Nortonját, és ez a motor Drapál János saját kezű munkája nyomán másodvirágzását élte. Az „új” motorral 1968-ban igen keveset versenyzett, mert egy közúti baleset során súlyos lábsérülést szenvedett. A biztató nortonos évek, a sport mérhetetlen szeretete, a versenyzés imádata és az a magatartásforma, hogy képtelen volt a vereséget elviselni, hogy nem tudta eltűrni, hogy a motorján ne legyen minden tökéletesen rendben, és az, hogy már rendkívül fiatal kora ellenére mindent a motorozásnak rendelt alá, a környezetét, így természetesen klubját, a BHSE-t is arra ösztökélte, hogy versenyzéséhez minden segítséget megadjon. Ez abban az időben első vadonatúj motorjának, a 350-es Aermacchinak a megvásárlásában jutott kifejezésre. Ezt a négyütemű, egyhengeres, nyomórudas motort ő mindig a legjobb állapotban tartotta, és igen eredményesen versenyzett vele. Első komolyabb nemzetközi győzelmét is ennek nyergében aratta 1969-ben a jugoszláviai Skofja Lokában. Az eredményeinek köszönhetően e mellé a motor mellé 1969-ben kapott egy 125-ös MZ-t is. A két különböző motoron szerzett tapasztalatok még tökéletesebbé csiszolták stílusát, és az 1970-es szezonra egyértelműen kitűnt, hogy a nemzetközi porondon is van keresnivalója. Hogy ezt bebizonyíthassa, a BHSE mindenképpen az akkori nyerő márkához, a Yamahához akarta juttatni. 1970-ben, Monzában kínálkozott az a ritka lehetőség, hogy egy német versenyző holland sponzorja felajánlotta az akkor még kincset érő Yamahát megvásárlásra. Bonyolult procedúra után végül is bekerült az országba az első Yamaha. Az itthon atomjaira szétbontott motorkerékpárból, Drapál János és szerelője, Hamar Zsigmond szinte vadonatúj versenygépet X a A X 'a*