Autó-Motor, 1986. január-június (39. évfolyam 1-12. szám)

1986-01-01 / 1. szám

vetően máris megközelítőleg egyenran­gú partnerként sorolhasson be az ezerarcú és ezer veszélyt rejtő gépjár­műfolyamba ? Attól, hogy a gépjárművezető nem­­tudja pontosan (vagy elfelejtette), me­lyik alkatrész milyen ötvözetből ké­szül, nyilván nem eshet baj. Sokkal érzékenyebb viszont a kormány, a fu­tómű, a fékszerkezet felépítésének, és ezzel összefüggésben a kormányzás, a fékezés, az iránytartás, valamint a járműdinamika témakörébe vágó megannyi más tudnivaló ismerete. El­méletben és gyakorlatban egyaránt meg kell ismernünk azokat a törvény­­szerűségeket, amelyek adott gumiab­roncsokkal, az adott út- és időjárási viszonyok között különböző tempó mellett az általunk irányított autónál is érvényesülhetnek. Arra nem számít­hatunk, hogy kiterjedt országúti szer­viz-, valamint segélyszolgálat van már mindenütt, mert kisebb-nagyobb baj, üzemzavar bármikor és bárhol elérhet mindenkit. A Kresz szabályai sem tekinthe­tők örökérvényű, megváltoztathatat­lan tételeknek. E rendelet paragrafu­sait is szinte évről évre hozzá kell igazítani az élet, a forgalom ritmusa által kialakított új követelményekhez. Az érvényes szabályt a gépjárművek vezetőinek természetesen mindenkor törvényként kell tisztelniük. És mind­e mellet egyre nagyobb szerephez jut (és jóllehet íratlan törvényként ugyan­csak tisztelni javasolt) az olyan spe­ciális tudományág, mint például a közlekedési etika és egészségtan, vagy akár a gépjárművezetés lélektana. A gépjárművek és a különféle „fel­fogásban” közlekedő gépjárműveze­tők számának rohamos növekedése ugyan nem törvényszerűen, de nyo­masztóan megnövelte a közúti balese­­tek és konfliktusok számát. Nyilván­valóvá lett, hogy a biztonságos köz­lekedéshez ma már nem elegendő a közlekedési szabályok tételes ismere­te és a jármű kezelésének a tanfolya­mon megszabott órái alatt elsajátít­ható foka, mert­ nem véd meg a köz­úti forgalomban a mások hibáiból ke­letkezett baleseti veszélyekkel szem­ben. Nemcsak vezetni kell tudni, ha­nem közlekedni is. Ehhez p pedig a leg­korszerűbb gépjármű-mozgásismeret és vezetéstechnika elsajátítása, a jár­mű feletti uralom birtoklása szüksé­ges, a közlekedési szabályok tudásán felül pedig nélkülözhetetlen hozzá a veszélyt előre látó és azt elhárítani tudó taktika és a közlekedési etika be­idegződése. A megreformált, majd ennek nyo­mán azóta is igen sokoldalúan finomí­tott, korszerűsített képzés a vezetője­­lölteket ma már mindezen pluszismere­tek birtokába igyekszik juttatni. Az ugyancsak korszerűsített vizsgáztatás pedig csak azokat engedi be a közúti forgalomba, akiknek a szereplése e készségek birtoklását elfogadhatóan bizonyítja. A hazai gépjárművezető-képzés és -vizsgáztatás rendszere, eredményei lapunk olvasói előtt közismertek nem­csak itthon, hanem a külföldi mérték­adó szakmai körökben is. A folyamat természetesen nem állhat meg, állan­dó korszerűsítéssel alkalmazkodik az egyre sűrűsödő és nagyobb sodrású közúti forgalom követelményeihez, így most mindenekelőtt azzal, hogy a Közlekedési Főfelügyelet Képzés- és Vizsgafelnevelete igen sokoldalú, módszeres előkészítő munka után — mintegy második „reformként” — or­szágosan bevezette az emeltszintű szakoktató- valamint vizsgabiztosi képzést. Nos, az ilyen pályára készülő szak­emberek kiválasztásakor tehát alapo­san megemelkedett a mérce. Ugyan­akkor azonban a képzésük során, majd a minősítő vizsgáik alkalmával is a velük szemben támasztott szigorú követelmény — az „emelt szint” — most már végzettségük, hivatásuk rangjának méltányosabb elismerését sem nélkülözheti, ők oszlopai, meg­valósítói lesznek korunk követelésé­nek, a társadalom elvárásának. Annak, hogy minden eddiginél kulturáltabb vezetési gyakorlattal, gazdagabb köz­lekedésszakmai ismerettel felvértezett gyakorló autósok-motorosok lépjenek a mi útjainkon is a holnap forgalmá­ba. ALMÁSSY TIBOR

Next