Autó-Motor, 1986. január-június (39. évfolyam 1-12. szám)

1986-04-15 / 8. szám

Lám mennyire fontos, hogy egy gyár olyan csapatot állítson össze, amelyben ha az egyes számú versenyző valamilyen oknál fogva kidől a sorból, társa bármely pillanatban egyenértékűen helyettesíte­ni tudja. A Peugeot főnöke, Jean Todt annak idején igen körültekintően, hosz­­szas tárgyalások után szerződtette Ari Vatanen mellé honfitársát, Timo Salo­­nent, aki addig a Nissan színeiben ugyan sokszor bebizonyította kiváló ké­pességeit, de igazán világraszóló ered­ményei nem volta­k. Nos, Ari emléke­zetesen szörnyű argentínai balesete után a Peugeot nem került zavarba, mert Timo egymaga megnyerte a fran­ciáknak a Márka vb-t (s magának az egyéni világbajnoki címet). Idén egy újabb finn került a második gyári Peugeot volánja mögé, s Juha Kankku­­nen szinte hajszálra azonos „múlt” után szerződött át a Toyotától, és nem kelllett sokat várnia a bizonyításra .. . A Svéd Ralin először Salonen veze­tett, zsinórban nyerte az első 6 gyor­saságit, ám ekkor a Peugeot olajszűrő­je kilyukadt és a tavalyi világbajnok kénytelen volt búcsút venni a további, igen izgalmasnak ígérkező küzdelmek­től. Ekkor a további 6 gyorsasági ere­jéig Toivonen vette át a vezetést a Lan­cia Delta S 4-gyel, de az ő motorja is tönkrement, s ekkor jött el Kankkunen nagy pillanata. A 13. gyorsaságin játszi könnyedséggel állt az élre, és a célig szilárdan meg is tartotta az első helyet a Peugeot-nak. Sőt, az összesítésben is a lista élére került, bár világbajnoki esélyeiről ennyire az idény elején még korai volna nyilatkozni. Meglepően jól sikerült Fordék vb­­premierje a frissen homologizált össz­­kerékhajtású RS 200-assal. Blomqvist a 11. gyorsaságiin esett ki motorhiba miatt, de addig ragyogóan tartotta a tempót a Peugeot és Lancia sztárjai­val, rendre az első három között vég­zett. És a kettes számú Ford-pilóta, a svéd Kalle Grundel sem vallott szé­gyent, mert végül a tiszteletre méltó 3. helyre hozta a ralisportban már oly sok, legendás sikert aratott angol márka újdonságát. . . Végre célba ért az egyik összkerék­­hajtásos Citroen is, de a vitathatatlan siker feletti örömüket talán egy kicsit beárnyékolja az az apró, de nem elha­nyagolható körülmény, hogy a 6. helye­zett Andruet-t két, jóval gyengébb A-csoportbeli géppel is megelőzték. A Citroennel ellentétben, nem jutottak messzire az összkeréhajtásos Austin Metrók, hiszen Eklund már az első, Wilson pedig a 14. gyorsaságin kiállt motorhiba miatt. Minden bizonnyal az év slágere lesz az A-csoportbeli kocsikkal versenyzők számára idén első ízben kiírt egyéni világbajnokság, illetve a háttérben a gyárak vetélkedése. A Montén a nem éppen favorizált francia Oreille győzött egy 180 lovas Renault 11 Turbóval, most viszont ismét egy „outsider”, a svéd Mikael Ericcson nyert egy 190 lóerős Audi Quattróval. A papírforma szerint szupernek ígérkező összkerékhajtású, 190 lóerősre „visszatuningolt” Mazdával a svéd Carlsson remek időket futott ugyan, de elektromos hiba miatt a 14. gyorsasági után ki kellett állnia, anél­kül, hogy Ericcson vezető pozícióját a G1. A értékelés élén veszélyeztette vol­na. A vb-listát egyébként egy másik Ericcson (Kenneth), a VW gyár pilótája vezeti M. H. VÉGEREDMÉNY: 1. Kankkunen Piironen, SF (Peugeot) 5:09. 19 — 2. Alén/Kivimäki, SF (Lancia) 5:11.13 — 3. Grundel/Melander, S (Ford) 5:15.35 — 4. Ericcson Michel, S (Audi 90 Mattro) 5:24.39 — 5. Pettersson Pettersson, S (Audi Coupe Quattro) 5:24.57 — 6. Am­t­­furt/Peuvergne, F (Citroen) 5:33.05 — 7. Eriksson­ Diekman, S (VW Golf) 5:34.30 — 8. Ericcson Rosendahl, S. (Subaru) 5:38.01 — 9. Johansson Olsson, S. (Opel Kadett) 5:41.22 — 10. Nilsson/Gustavsson, S (Audi 90 Quattro) 5:42.51. Kalle Grundel a Ford RS 200-assal — először szerzett az új Ford vb-pontokat A szerző felv. 39. évfolyam Megjelenik havonta kétszer Főszerkesztő: PONGRÁCZ GYÖRGY Főszerkesztő-helyettes: FÖLDVÁRI ANDRÁS Szerkesztőség: Budapest VII., Csengery u. 1. 1074 Telefon: 420-333 Levélcím: 1906 Pf. 223 Kiadja: a Delta Szaklapkiadó és Műszaki Szolgáltató Leányvállalat 1442 Bp. VII., Garay u. 5. Telefon: 415-583, 215-440 Felelős kiadó: DR. VARGA GYÖRGY igazgató Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál, a kézbesítőknél, és a Posta Központi Hírlap Irodánál (postacím: Budapest V., József nádor tér 1. - 1900) közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215-96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj: negyedévre 141 Ft, fél évre 282 Ft, egész évre 564 Ft Előfizetés külföldről: a Kultúra Külkereskedelmi Vállalatnál 1389 Budapest 62. Pf. 149., vagy a Kultúra külföldi képviseleteinél. Közönségszolgálatunk címe: Budapest IX., Üllői út 23. 1091 Telefon: 188-057 Levélcím: Budapest 1400, Pf. 1. Kishirdetések felvétele: Bp. VII., Dohány u. 54. 1077 Telefon: 230-430. Kéziratokat, képeket és rajzokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza.­­ 86.0511 ATHENAEUM NYOMDA Budapest, rotációs mélynyomás Felelős vezető: SZLÁVIK ANDRÁS vezérigazgató INDEX: 25 108 HU ISSN 0005—0792 Olvasószerkesztők: Zentai Ferenc Sándor Magda Művészeti szerkesztő: Soproni Zsuzsanna Tervezőszerkesztő: Fodor Erzsébet Rovatvezetők: Almássy Tibor (közlekedés) Dr. Lovász Károly (autótechnika) Surányi Péter (sport és motorkerékpár) Riportrovatvezető-helyettes: Zsitva Katalin Munkatársak: Csikós Gábor Favics Péter Bojár Sándor Reményi Gyenes István Rózsa György A közönségszolgálat vezetője: Bánki Gyula 13

Next