Autó-Motor, 1986. július-december (39. évfolyam 13-24. szám)

1986-07-01 / 13. szám

sok, de nem is kevés. Ám, ezeknek az autóknak a szá­mottevő hányada elöregedett állapotban van. Az összkép­hez tartozik az is, hogy az autópark avulási ütemének a kedvező alakulása a közeli jövőben nemigen várható. Az elmúlt évben 140 ezer új vezetőjelölt lépett forga­lomba, illetve kapott vezetői­­engedélyt. Ma hazánkban 2,8 millió a gépjárművezetői en­gedéllyel rendelkezők száma. Okkal és olykor ok nélkül is sok bírálat éri a hazai uta­kat, útépítőket. Tény, hogy az autópályák építése nem halad olyan ütemben, aho­gyan szeretnénk, s a­­közút­hálózat fejlesztése, korszerű­sítése is lassúbb a tervezett­nél. Ám azért az országot járó túrázásaink során észre kell vennünk, arra is oda kell figyelnünk, hogy még az úgynevezett eldugott helye­ket is szélesebb, korszerűbb utakon robogva kereshetjük fel, mint sok évvel ezelőtt. Aligha vitatható tehát, hogy minden nehézségünk ellené­re útjaink állapota sokat korszerűsödött, s velük együtt az útkörnyezethez tartozó közlekedési berende­zések, jelzések színvonala is javult. Ez igen sok helyen a helyi útépítőkkel kialakí­tott kitűnő együttműködés­nek is köszönhető. Ugyancsak a közlekedésbiztonságot erő­sítő tényező, hogy ez idő sze­rint mintegy negyedmillió fényvisszavető közlekedési tábla segíti útjainkon a biz­tonságos tájékozódást. És a sokat vitatott közúti vasút találkozási pontok kilenc­­venhét százaléka fél-, vagy fénysorompóval védett. Per­sze, csak akkor igazán jók és biztonságosak ezek a jelzé­sek, ha az autósok-motoro­­sok, az úton közlekedők min­denütt figyelembe veszik, tiszteletben is tartják őket. A közlekedési morálról, pontosabban közlekedési szokásainkról szólva az or­szágos főkapitány-helyettes különösen megdöbbentő és elszomorító adatokat tárt az Országgyűlés Építési és Köz­lekedési Bizottsága elé. Mind gyakrabban tapasz­talható közlekedésünkben az agresszivitás, a durva sza­bálysértések számtalan meg­nyilatkozása, s még mindig sokan ülnek ittasan — nem ritkán részegen — a volán mögé. Lesújtó kép, de így igaz: a fejlett motorizációval ren­delkező országokhoz képest közlekedési kultúránk elma­radott. És ami külön meg­döbbentő, hogy az elmúlt év­ben is kiszabott több mint 200 millió forint bírság elle­nére a közlekedési fegyelem jottányit sem javult. Több képviselő is felszó­lalt a tanácskozáson és el­mondta észrevételét, javas­latát a közúti­­közlekedés­­biztonság erősítésével kap­csolatban. Dr. Kiscelly Lász­ló képviselő, a Győri Közle­kedési és Távközlési Főisko­la rektora például a műsza­ki-tudományos ismeretter­jesztés fontosságát is kiemel­ve, arról szólt, ahogy az uta­kon sem lehet már a régi szellemben közlekedni, a mai gépjárművek­­körül is csak korszerű szakmai ismeretek­kel felvértezett szakemberek végezhetik a munkájukat igazán eredményesen. Emlé­keztetett arra, hogy a gép­jármű-diagnosztika mind szélesebb­­körű alkalmazásá­ra a hazai gépjárműpark műszaki állapotának szinten tartása, s így a közlekedés­­biztonság érdekében­­milyen nagy szükség van. Náluk már jó ideje folyik gépjár­mű-diagnosztikai üzemmér­nökképzés, de­­mind több ilyen képzettségű szakem­berre lenne szükség. A bizottság tagjainak e ta­nácskozás keretében lehető­sége nyílt arra is, hogy a Budapesti Rendőr-főkapi­tányság Közlekedés­rendésze­tének sajátos munkaeszkö­zeivel is megismerkedjenek, így a többi között minden eddiginél korszerűbb műsza­ki felszerelésekkel, forgalom­­ellenőrző, gépjárműállapot­­vizsgáló berendezésekkel és járművekkel, amelyeket a fegyelem megszilárdításának legújabb eszközeiként min­denki — jó esetben mint né­ző, s aki rossz fát tett a tűz­re, a szigorú, de differenciált bírságolás árán — hamaro­san szélesebb körben is meg­ismerkedhet. Úgy adódott, hogy ezen a sajátos „seregszemlén” a forgalomellenőrző járművek mellett felsorakozott járőrök között számunkra különösen kedves ismerőst, lapunkat harminc éve gyűjtő, régi ol­vasóját is köszönthettük. Sógor József törzszászlós, a BRFK Közlekedésrendészet motoros járőre, s egyben a motoros kísérő egység pa­rancsnoka immár negyed századot töltött a legkülön­félébb motoros járművek vo­lánja mögött a forgalombiz­tonsági osztály szolgálatá­ban. Véleménye szerint az autósok-motorosok nagy többsége korrektül és sza­­bálytisztelően vezet. A lár­más, agresszív kisebbséggel van baj, akik minduntalan kilógnak a sorból, s mivel feltünősködő manőverezé­seikkel mindenkinek szemet szúrnak, úgy tűnik, mintha többségben lennének. Provo­káló vezetésmódszerük azért is nagyon veszélyes, mert a nyugodt forgalomritmust minduntalan megzavarják és a békése­n vezetők körében is a megleckéztetési manő­verezések láncreakcióját in­díthatják el. A tükröt vi­szonylag ritkán tartják szem­mel autósaink, és hajlamo­sak arra, hogy senkit nem engedve magaik elé, szinte kisajátítsanak egy-egy for­galmi sávot. Szorult helyzet­ben jobban kellene segíte­nünk egymást, hiszen az elő­zékenység és segítőkészség a forgalomban sem öncélú udvariaskodás. Eluralkodott egy különösen rossz szokás, hogy a parkolások-megállá­­sok körül olykor se istent, se embert nem ismernek egyesek, forgalmat felettébb akadályozó módon, ahol ép­pen dolguk akad, második­ként is leállnak a bekapcsolt vészvillogók védelme alatt. Jó tudni, hogy ma már az ilyen akadályoztatás is a ki­emelt szabálysértések közé tartozik és nagyon sokba ke­rül. Lényegesen több műsza­ki­­hiba rejlik egy-egy meg­történt baleset mögött, mint amennyiről a statisztikai ki­mutatások beszélnek. Elég csupán a túlterhelt és emiatt alig fékezhető, rossz állapo­tú, vagy rosszul beállított futóművel, vakító lámpák­kal közlekedő járművekre utalni. És döbbenetes, hogy milyen kevés autós tudja a saját kocsiján akár a kiégett izzót kicserélni... * Véleményünk szerint a na­pi munkánkhoz és a holnap feladataihoz egyaránt mér­tékadó programot ad és a naprakész végrehajtásért fe­lelősöket is kijelöli, megne­vezi a sajátos forgatókönyv, a Minisztertanács 2013H915. számú határozata a közúti közlekedésbiztonságról. Élet­re hívója a megalkuvásokat eleve kizáró, s immár el­odázhatatlan nagy akció­­programnak, amely — ha minden jól megy és minden­ki megteszi, amit elvárnak tőle — akár egy mindent át­fogó, új közlekedésbiztonsá­gi reform elindítója is lehet. A­LM­ASS­Y TIBOR

Next