Autó-Motor, 1987. január-június (40. évfolyam 1-12. szám)

1987-01-01 / 1. szám

Nincs okunk derűre. Megintcsak fe­lettébb rosszul zártuk a magunk mö­gött hagyott közlekedésbiztonsági évet. Erre következtethetünk abból, hogy elképesztően magas a durva vétségek miatt bevont jogosítványok, közúti közlekedési balesetek és az egyszerű­összetett szabálysértések száma. Kü­lön fűszerezi mindezt, hogy durvák, agresszívek, roppant türelmetlenek vagyunk egymással szemben. És ez a mentalitás a legtöbb rossz szülője út­jainkon. Úgy illenék tehát, hogy most is — mint mindig — valami lélekbemarko­lót, valami visszatartó erejű eszmefut­tatást írjunk. De rá kellett döbben­nünk arra, hogy kifogytunk legjobb érveinkből. Így jött a gondolat, hogy bizarr for­dulattal, most valami egészen forma­bontó módszerhez folyamodunk. In­terjút készítünk az útszéli hatalmat régtől kezükben tartó agresszív autós maffia egyik hazai vezérképviselőjé­től. Olyan megfontolásból, hogy a mindenkit, mindent elsöprő stratégiá­jukból talán még mi is okulhatunk valamely­esit.* — Ön tehát az a közlekedési part­ner, akitől mindenki retteg. Vajon mi a titka a „varázslataiknak”? — Minden bizonnyal pezsgő erőn­létünkre, botrányos akcióprogram­jaink sokkoló hatásaira gondol. Nos, nem tudom, ki hogy van vele, de mi úgy ítéljük, a hazai gépjárműcsorda volánja mögött többségében bátorta­lan, stréber mazsolák ülnek. Mi per­sze, nem a szabályok, nem is az ud­variasság, hanem az autónk kilowatt­jaiból és személyes varázsunkból su­gárzó ellenállhatatlan erő oldaláról ítéljük, rendezzük le a közlekedési helyzeteket. Így tehát — magunk kö­zött szólva — nekünk külön öröm és egyfajta sport is, amikor az unalmas, átlagosan zötyögő forgalomritmushoz szolgaian igazodni igyekvőket felher­geljük. Szóval, a körülöttünk kocogó mazsolák idegeit hajmeresztő manő­verezéseinkkel, megleckéztetéseinkkel felborzoljuk. Így aztán kellőképpen bepörgetve bele tudjuk hajszolni őket olyan utcákba is, amikor és ahol a kényszerűen vállalt szorult heyzetük­­ben mindig ők húzzák a rövidebbet. — Lenyűgöz gátlástalan önbizalma. De vajon gondolt-e arra, hogy a köz­lekedésrendészet éppen most, valami új bevetésre, ellentámadásra készül. Minden eddiginél nagyobb létszám­mal és korszerűbb forgalomellenőrző technikai eszközök latbavetésével ve­szélyeztetni fogja az eddig felderít­­hetetlennek hitt relatív gyorshajtásai­kat, szlalomozásaikat, agresszív manő­verezéseiket is. — Ugyan, ez rizsa. Másfél éve — mert bevonták — jogosítvány nélkül vezetek. A kutya sem szondázott meg, a papírjaimat, a kocsi műszaki álla­potát sem ellenőrizték ez idő alatt. Pedig szinte nonstop úton vagyok és sóderük szerint mindennap veszélyez­tetek. Motoros járőröket — kevés ki­vételtől eltekintve — csak akkor lá­tok, amikor díszalakzatban valamilyen fejest éppen felvezetnek. De most már szálljon le rólam. És egyáltalán, mi jogon nevez minket, csak minket, ag­resszívnak? — Miért, ön szerint kit tisztelhe­tünk meg még ezzel a jelzővel? — Éppen az önök lapjában olvas­tam egyszer, hogy nincs külön köz­lekedési morál, mert az is csupán ré­sze az egésznek. S ha így igaz, akkor buzgón söpörhet mindenki a saját portája előtt. Tudja mit? Én akár se­gítek is. Ahhoz mit szól, hogy nem kevés új kocsit átvétele után, de iga­zi forgalomba állítása előtt bizton­sági megfontolásból, saját pénzen va­lakivel még össze kell szereltetni. És nem egy úgynevezett márkaszerviz­ben gyakran csak akkor vállalják az autó javítását, ha viszem az alkat­részt, amit jó esetben féláron meg­vehetek az éppen ott­honos szerelő­től. De tovább megyek. Még a léleg­zetem is elakadt, amikor újságjukból azt olvastam, hogy országosan kiépül az iskolai közlekedési szakreferensek hálózata. Tagjai, lelkes és jól képzett pedagógusok a közlekedésre nevelés oszlopai, a mi esküdt ellenségeink, átnevelőink lettek volna. Jóleső érzés­sel nyugtáztam, hogy mind kevesebb szó esik újabban róluk. Bízvást re­mélem, az akcióprogram végleg meg­feneklett. Emlékeztetem a lelkes hír­adásaikra, amikor a közerőből, nem kis anyagi áldozattal felépített köz­lekedési játszóparkok ünnepélyes át­adásairól tudósítottak. Többségük ebek harmincadjára került azóta. El­romlott lámpák, balesetveszélyes ká­tyúk, olykor a főváros legforgalma­sabb pontjain is nem ritkán napokig hiába várják a sokszor beharangozott közlekedésbiztonsági gyorsjavító csa­patot. Van még tintája, mert folytat­hatom ám a sort. . . — Szóval, úgy ítéli meg a helyze­tünket, hogy mindezen is felbuzdul­va, senkitől nem kell tartaniuk, s to­vábbra is zavartalanul randalírozhat­nak? — Nézze, aligha vitatható, hogy az idő még nekünk dolgozik. Most min­denki — már aki teheti és ezt tartja fontosabbnak — a még nagyobb pén­zek, anyagi javak begyűjtésével van elfoglalva. Szóval, remélhetjük, a perspektívánk adott. Hacsak . . .* Eddig a képzelt interjú, amelyet az agresszív autós maffia egyik fantom­jával folytattunk, őszintén jólesett, hogy a perspektívájukat illetően a végén ő is elbizonytalanodott. Okkal. Talán megérezte, hogy a társadalmi morál formálásában azért mégsem ők a karmesterek. És különben is, ke­zünkben van a Minisztertanács 2013-as számú határozata, a közúti közlekedésbiztonságról. Amely — is­mételjük — életre hívója a megalku­vásokat eleve kizáró, s immár elodáz­hatatlan nagy akcióprogramnak, hi­szen — ha mindenki megteszi amit elvárnak tőle — akár egy mindent átfogó közlekedésbiztonsági reform el­indítója lesz. ALMÁSSY TIBOR 3

Next