Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)
1987-07-01 / 13. szám
12 Versenyben az ügyfélért 1986. július 1-jével a Hungária Biztosító hatáskörébe került mind a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítás, mind a cascobiztosítások ügyintézése. Az előbbi mintegy 2,3 millió gépjárműre terjedt ki, az utóbbi szerződési forma pedig több mint 830 ezer autóst érint. S mivel időközben az Állami Biztosító ismét megkapta azt a jogot, hogy cascobiztosítási szerződéseket kössön, a két szervezet között megindult a vetélkedés — ezúttal valóban az ügyfelek kegyeiért. A verseny nyílt. Kondor Ferencnével, a Hungária osztályvezetőjével arról beszélgettünk, milyen változásokat eszközöltek a gépjárműbiztosítás eddigi rendszerén. — Kérem, foglalja össze, melyek voltak a változtatás alapelvei? — Az alapkonstrukció jó, mi csak továbbfejleszteni, tökéletesíteni igyekeztünk. Új biztosítási formák, valamint kiegészítő elemek bevezetésével most arra törekszünk, hogy egyrészt megtartsuk eddigi ügyfeleinket, másrészt minél több új tulajdonos érdeklődését keltsük fel. — Konkrétan, milyen új intézkedéseket hoztak? — Sorolom. Az éves díj egy összegben való fizetése esetén tavaly november 1-jétől egy havi díjkedvezmény illeti meg ügyfeleinket. Továbbá : kedvezőbb feltételeket teremtettünk azok számára, akik autóikat rendszeresen oktatásra használják — közületeknek, magánszemélyeknek egyaránt. Ők ezután mentesülnek az 50 százalékos pótdíj fizetése alól. Díjkedvezményt nyújtunk mozgássérült ügyfeleink számára is. Trabant Hycomat esetében a kedvezményezett vételár alapján állapítjuk meg a biztosítási díjat, a kárrendezésnél viszont a magasabb — kedvezmény nélküli — ár szolgál a számítás alapjául. Minden egyéb, 2000 cm3 alatti űrtartalmú gépjárműnél a fogyasztói árból levonjuk a mindenkori támogatás (maximum 30 ezer Ft) összegét, s ennek alapján számítjuk fel a díjat. Továbbá: nyugati gyártmányú gépkocsik esetében választhat a tulajdonos, vagy a vámalapárat, vagy a vámösszeggel emelt árat tekintjük a díjfizetéskor — és magától értetődően a kárkifizetéskor is — mérvadónak. S végül, de nem utolsósorban bővítettük az önrészesedési választékot, a felső határt 20 ezer forintban állapítottuk meg. — Idén január elsejétől pedig életbe lépett az új Hungária-casco ... — Így van. Ez a módozat alapbiztosításból és az ehhez szabadon kapcsolható részelemekből áll. Az alapforma védelmet nyújt törés, lopás, elemi kár ellen s tartalmazza a poggyász- és balesetbiztosítást is. Ehhez kapcsolódnak — külön díjért persze — a már említett kiegészítő elemek. Az első az úgynevezett újérték-biztosítás, amelynek értelmében az ötévesnél fiatalabb gépjárművek esetében nem „avultat" a biztosító, ha a kár helyreállítható. Totálkár esetén viszont a maradványértékkel csökkentett összeget fizetjük, lopás esetén pedig a roncsérték levonása nélkül térítünk. S ami a legfontosabb: minden esetben a káresemény bekövetkeztekor érvényes újkori fogyasztói ár alapján. Külföldre szóló kiegészítő biztosítás is köthető, amelynek lényege, hogy határozatlan időre kiterjesztjük a szerződés érvényét Európa egészére, a Szovjetunió és Törökország ázsiai területeire is. A külföldön bekövetkezett károkat önrészesedés nélkül térítjük. S végül még egy kiegészítő forma: mind a pogygyász-, mind a balesetbiztosítás értéke — külön díj ellenében — tetszés szerint többszörözhető. Az előbbinél a kiindulási egység az alapbiztosításban meghatározott 12 ezer forint, az utóbbinál elhalálozás esetén 50 ezer, állandó, teljes rokkantság bekövetkeztekor százezer, múlékony sérülésnél 500 forint. S még valami: aki ezt a cascót megköti, újfajta díjkedvezményben részesül. Míg az eddigi gyakorlat szerint 5 éves casco-kármentesség után járt — 3 havi — kedvezmény, addig az új formában a következőképpen alakulnak a „kulcsok": az ötödik s hatodik évben 3-3 havi, a hetedik és nyolcadik évben 4-4 havi, a kilencedik-tizedikben 5-5 havi kedvezményt adunk. A 11. esztendő után az éves díjnak már csupán a felét fizetik az ügyfelek. Beszámítjuk a korábbi cascoszerződések során kármentesen eltelt időt is, ám csak abban az esetben, ha azt átváltoztatják az új, 1987. január 1-től bevezetett cascobiztosításra. — Mennyiben változott az ügyfélszolgálat rendje? — Hétfőn és csütörtökön hosszabb nyitvatartási időben, azaz este 7 óráig, szombaton déli 12-ig fordulhatnak hozzánk az ügyfelek — tájékoztat Rozgonyi Árpád főosztályvezető-helyettes. Napközben és délután is élő diszpécservonalakat létesítettünk, mind a fővárosban, mind vidéken. A beérkezett hívások alapján, ha mozgásképtelen autóról van szó, napközben is, ha csak könynyebben sérültről, munkaidő után sietnek a helyszínre kárfelvételre a szakembereink. S mivel a tapasztalatok arra utalnak, hogy sokan vasárnap is intéznék biztosítási ügyeiket, vidéki fiókjaink az ügyfelek érdekében e pihenőnapon is nyitva tarthatnak. Javulást várunk az ügyfélszolgálati munkában attól is, hogy idén január elsejétől a fővárosban és néhány héten belül minden megyében működik a számítógépes kárszámítási rendszer. Számítógép segít — egyelőre csak a fővárosban — az adatnyilvántartásban is, így könnyen előhívható az egyes autók káreseményeire vonatkozó összes adat. — Mennyiben érzik, hogy versenyezniük kell az Állami Biztosítóval? — Az alapvető hangsúlyt — az új módozatok bevezetése mellett — az ügyintézés gyorsaságára, kulturáltságára, az udvariasságra helyezzük. Munkatársainkat nagy körültekintéssel választjuk ki. Mindezeken túl bővítjük szolgáltatásaink körét is: egyre több autószerelő-kisiparossal kötünk szerződést, s anyagilag is támogatjuk az alkatrészellátó szervezeteket, hogy kellő mennyiségű tartalékalkatrész álljon a javításhoz rendelkezésre — az öreg autókhoz is. — kerek — Idestova egy éve már annak, hogy világra jött a biztosítási szakma ifjabb szülötte, a Hungária Biztosító, s e tény sok tekintetben új helyzetet teremtett ezen a sokáig mozdulatlannak tetsző területen. A tavaly júliusi változások természetesen nem hagyták érintetlenül a gépjárműbiztosítások szerződésrendszerét sem. Sokan állítják: a két biztosító között lassan-lassan kialakuló verseny jótékony hatással volt nemcsak az új biztosítási formák bevezetésére, de a szolgáltatási színvonal emelkedésére is.