Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)
1987-08-15 / 16. szám
— És a nagy állami alkatrészkereskedőkkel? — Ők nem tartanak igényt a mi termékeinkre. — Tudnak egyáltalán róluk? — Persze hogy tudnak, levélben jelentkeztünk náluk. — És? — Nincs és, itt tart ma is a kapcsolatunk. Ám ami nem jó a honi kereskedőknek, az még jó lehet a külhoninak. Aki nem átall utánamenni az üzletnek — mert hogy abból él —, felkutatni a beszerzési forrásokat. Mint az az autófelszerelésekkel, kiegészítőkkel foglalkozó osztrák kereskedő, aki egy kocsin meglátva a Polux aerodinamikai idomokat, keresett meg a szakcsoport ajánlatával. — Hogyan ütötték nyélbe az üzletet? — Az Ofotért Vállalat közreműködésével. A megállapodás szerint ezer Lada Szamarához 4 részes garnitúrát szállítunk, továbbá spoilereket Mercedesekhez, sárvédő szélesítőket Lada Nivákhoz, 4 részes garnitúrákat Opel GSZ-khez és Kadettekhez, 8 részes garnitúrát Seat Ibizához. A megrendelést azután kaptuk meg, hogy a nyugat-európai TÜV (Műszaki Ellenőrző Testület) vizsgálatain megfeleltek a mintadarabok. A tesztek kiterjedtek többek között az illesztési pontosságra, a tűzpróbára, a gyúlékonyságra, a szilánkmentességre, az elemekkel felszerelt autók vezetés közbeni viselkedésére. Mindent egybevetve: az idomokat az európai normáknak megfelelő minőségűnek találták. Én ugyan nem vagyok híve az autó feldíszítésének, azt azért elismerem, hogy ízlésesen is „felöltöztethető” egy kocsi vagy motorkerékpár. — Kik költenek ilyesmire szívesen? — Főképp a fiatalok, akik a számukra elérhető öreg járműveket — főleg a régi Zsigulikat — így próbálják meg kicsit „felhozni". Ez egyébként ízlés dolga, nem kor vagy nem ügye. Van 70 éves vevőnk is, aki a sportos megjelenésű kocsit szereti. A Merkur telepről az első útja hozzánk vezetett. Több versenyző járművéhez is van némi közünk. Kiss Dezsőnek két verseny között terveztünk és csináltunk új karosszéria elemeket, Harmati Árpád motorját, Harkányi kocsiját is részben a mi idomainkkal öltöztették fel. — Miből áll még a választékuk? — Aerodinamikai idomokat minden szocialista országban gyártott kocsira készítünk, ezekből állandóan van raktárkészletünk is. A nálunk leggyakoribb nyugati kocsitípusokat is fel tudjuk öltöztetni. Sablonok vannak, raktárkészlet azonban nincs, a Mercedest és a BMW-t kivéve. — Milyen karosszéria elemeket tudnak készíteni? — Bármilyet, amire igény van. Akár egyetlen darabra is vállalkozunk, csak ilyenkor természetesen drágábban, mert a sablonkészítés költségét is vállalnia kell a megrendelőnek. A legnagyobb igény a gyakran hiánycikknek számító Dacia és Lada lökhárítóra van. Sokan fordulnak hozzánk a nyugati gyártmányú gépkocsik tulajdonosai közül, legtöbben sárvédőket, lökhárítókat keresnek. És nemcsak azért, mert ezek nehezen szerezhetők be külföldről, hanem azért is, mert nálunk az eredeti árának körülbelül a harmadáért juthatnak hozzá. — Fel is szerelik, vagy csak eladják az elemeket, idomokat? — Ahogy kérik, mi szívesebben vesszük, ha a szerelést is ránk bízzák. — Biztosan vannak nevezetesebb munkáik... — Vannak bizony, kettőt említenék is. Az egyik egy Ford Sierra homlokfala volt. Ez állított bennünket eddig a legbonyolultabb feladat elé , de megoldottuk. A másik az emelt Dacia csomagtér tető, ezen több hónapig dolgoztunk. Elég nehéz volt mindent összehozni, például hogy az új elem harmonikusan belesimuljon a karosszéria vonalvezetésébe, ugyanakkor ne ázzon be, pontosan zárjon. Végül is 115 literrel sikerült megnövelni a csomagteret, ez azt jelenti, hogy 6 bőrönd fér bele állítva. — Hogyan foglalt állást a Közlekedési Minisztérium? Átalakításnak minősül-e, és így vizsgaköteles-e így a kocsi, vagy sem? — Még nem tudjuk ... — Milyen terveik vannak a jövőre? — Minél előbb szeretnénk létrehozni egy stúdiót, ahol új, praktikus dolgokat találhatnánk ki, formatervező, mérnök közreműködésével. Már most dolgozunk a Lada 1200-as új homlokfalán és lökhárítóján, a Dacia kombi hátsó ablaka fölé szerelhető, porosodást csökkentő légterelőn. Dédelgetett álmunk a nosztalgia autó és a fiataloknak egy buggy. Természetesen szocialista országból beszerezhető alvázra képzeltük el a karosszériájukat. Mindkettő divatos külföldön, úgy látjuk, nálunk is lenne rá igény. Bizonyára így van. Csak nehogy úgy járjanak álmaikkal is, mint némely megvalósított újdonságukkal: megcsinálni még csak-csak. De engedélyeztetni .. . Zsitva Katalin L. Szabó László felvételei