Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)

1987-08-15 / 16. szám

— És a nagy állami alkatrészkeres­kedőkkel? — Ők nem tartanak igényt a mi ter­mékeinkre. — Tudnak egyáltalán róluk? — Persze hogy tudnak, levélben je­lentkeztünk náluk. — És? — Nincs és, itt tart ma is a kap­csolatunk. Ám ami nem jó a honi kereskedők­nek, az még jó lehet a külhoninak. Aki nem átall utánamenni az üzletnek — mert hogy abból él —, felkutatni a beszerzési forrásokat. Mint az az autófelszerelésekkel, kiegészítőkkel foglalkozó osztrák kereskedő, aki egy kocsin meglátva a Polux aerodinami­kai idomokat, keresett meg a szakcso­port ajánlatával. — Hogyan ütötték nyélbe az üzle­tet? — Az Ofotért Vállalat közreműkö­désével. A megállapodás szerint ezer Lada Szamarához 4 részes garnitúrát szállítunk, továbbá spoilereket Merce­­desekhez, sárvédő szélesítőket Lada Nivákhoz, 4 részes garnitúrákat Opel GSZ-khez és Kadettekhez, 8 részes garnitúrát Seat Ibizához. A megrendelést azután kaptuk meg, hogy a nyugat-európai TÜV (Műszaki Ellenőrző Testület) vizsgálatain meg­feleltek a mintadarabok. A tesztek ki­terjedtek többek között az illesztési pontosságra, a tűzpróbára, a gyúlé­konyságra, a szilánkmentességre, az elemekkel felszerelt autók vezetés közbeni viselkedésére. Mindent egybe­vetve: az idomokat az európai nor­máknak megfelelő minőségűnek talál­ták. Én ugyan nem vagyok híve az autó feldíszítésének, azt azért elismerem, hogy ízlésesen is „felöltöztethető” egy kocsi vagy motorkerékpár. — Kik költenek ilyesmire szívesen? — Főképp a fiatalok, akik a szá­mukra elérhető öreg járműveket — főleg a régi Zsigulikat — így próbál­ják meg kicsit „felhozni". Ez egyéb­ként ízlés dolga, nem kor vagy nem ügye. Van 70 éves vevőnk is, aki a sportos megjelenésű kocsit szereti. A Merkur telepről az első útja hozzánk vezetett. Több versenyző járművéhez is van némi közünk. Kiss Dezsőnek két ver­seny között terveztünk és csináltunk új karosszéria elemeket, Harmati Ár­pád motorját, Harkányi kocsiját is részben a mi idomainkkal öltöztették fel. — Miből áll még a választékuk? — Aerodinamikai idomokat minden szocialista országban gyártott kocsira készítünk, ezekből állandóan van rak­tárkészletünk is. A nálunk leggyako­ribb nyugati kocsitípusokat is fel tud­juk öltöztetni. Sablonok vannak, rak­tárkészlet azonban nincs, a Mercedest és a BMW-t kivéve. — Milyen karosszéria elemeket tud­nak készíteni? — Bármilyet, amire igény van. Akár egyetlen darabra is vállalkozunk, csak ilyenkor természetesen drágábban, mert a sablonkészítés költségét is vál­lalnia kell a megrendelőnek. A legna­gyobb igény a gyakran hiánycikknek számító Dacia és Lada lökhárítóra van. Sokan fordulnak hozzánk a nyugati gyártmányú gépkocsik tulajdonosai közül, legtöbben sárvédőket, lökhárító­kat keresnek. És nemcsak azért, mert ezek nehezen szerezhetők be külföld­ről, hanem azért is, mert nálunk az eredeti árának körülbelül a harmadá­ért juthatnak hozzá. — Fel is szerelik, vagy csak eladják az elemeket, idomokat? — Ahogy kérik, mi szívesebben vesszük, ha a szerelést is ránk bízzák. — Biztosan vannak nevezetesebb munkáik... — Vannak bizony, kettőt említenék is. Az egyik egy Ford Sierra homlok­fala volt. Ez állított bennünket eddig a legbonyolultabb feladat elé , de megoldottuk. A másik az emelt Dacia csomagtér tető, ezen több hónapig dolgoztunk. Elég nehéz volt mindent összehozni, például hogy az új elem harmonikusan belesimuljon a karosszéria vonalveze­tésébe, ugyanakkor ne ázzon be, pon­tosan zárjon. Végül is 115 literrel sike­rült megnövelni a csomagteret, ez azt jelenti, hogy 6 bőrönd fér bele állítva. — Hogyan foglalt állást a Közleke­dési Minisztérium? Átalakításnak mi­nősül-e, és így vizsgaköteles-e így a kocsi, vagy sem? — Még nem tudjuk ... — Milyen terveik vannak a jövőre? — Minél előbb szeretnénk létrehoz­ni egy stúdiót, ahol új, praktikus dol­gokat találhatnánk ki, formatervező, mérnök közreműködésével. Már most dolgozunk a Lada 1200-as új homlok­falán és lökhárítóján, a Dacia kombi hátsó ablaka fölé szerelhető, poroso­dást csökkentő légterelőn. Dédelgetett álmunk a nosztalgia autó és a fiataloknak egy buggy. Ter­mészetesen szocialista országból be­szerezhető alvázra képzeltük el a ka­rosszériájukat. Mindkettő divatos kül­földön, úgy látjuk, nálunk is lenne rá igény. Bizonyára így van. Csak nehogy úgy járjanak álmaikkal is, mint némely megvalósított újdonságukkal: megcsi­nálni még csak-csak. De engedélyez­tetni .. . Zsitva Katalin L. Szabó László felvételei

Next