Autó-Motor, 1987. július-december (40. évfolyam 13-24. szám)
1987-07-01 / 13. szám
cseréje indokolt, a vásárláskor igyekezzünk mindig az adott típusnak megfelelőt beszerezni. Az olajos, zsíros és egyéb víztaszító réteg jelenléte is gátolja a szélvédőn az egyenletes vízfilm kialakulását. Az olajfolt határán és esetleges a felületén kialakult gyöngyöződésen a fény ugyancsak megtörik, ami a kilátást számottevően zavarja. Ilyen gondot okozhatnak a szilikontartalmú karosszéria-ápolószerek, balzsamok is, amelyek hatékonyságát éppen a szilikon víztaszító hatására építik. Óvakodjunk tehát attól, hogy az ilyen anyagok az üvegre kerüljenek. Vagy ha már így adódott, még a felületre száradásuk előtt tisztítsuk meg alaposan az üveget. Az ablakmosóba se öntsünk olyan tisztítószert, ami az elődiekhez hasonlóan zavaró nyomokat hagyhat a szélvédőn. Ha pedig minden elővigyázatosságunk ellenére mégis olajfilm jutott volna a szélvédőre, alaposan mossuk, tisztítsuk meg a gumilapátokat is, hiszen részük volt abban, hogy az olajfilm (bárhonnan is került oda) alaposan szétterült a szélvédőn. A gépjárművek korszerűsödése mindinkább magával hozta és hozza a végsebesség emelkedését. A mai modern utak, autópályák szinte kínálják az alkalmat arra, hogy még rossz időben is száguldjunk rajtuk. Ez viszont magával hozott egy korábban figyelemmel alig kísért jelenséget is. Nevezetesen azt, hogy az ablaktörlő működése bizonyos sebességhatáron túl már eleve nem kielégítő. Az ablaktörlő lapát a külső holtpont előtt felemelkedik a szélvédőről, és útjának egy részét úgy teszi meg, hogy az üvegfelületet törlés nélkül hagyja. Tehát az a paradox hatás áll elő, hogy éppen a gyors tempójú utazáskor csökken (amikor éppen a legnagyobb szükség lenne erre) a törölt felület, s ebből következően a kocsiból való kilátás, biztonságos tájékozódás. A megemelkedést a levegő ellenállása okozza. A szélvédőnek nagy sebességgel ütköző levegő ugyanis igyekszik a legkisebb ellenállással továbbhaladni, így a szélvédő megfelelő dőlése esetén elsősorban a jármű hosszirányában, a gépkocsi teteje felé áramlik. Ha a légáramlás emelő ereje nagyobb, mint az ablaktörlőkar rugójának húzóereje, a törlőlapát a külső holtpont előtt emelkedik meg, azaz nem olyan szélességben töröl, mint alacsonyabb sebességi tartományban. A szóban forgó áramlástani hatás kiküszöbölése tehát nem más, mint erőegyensúly kérdése. A törlőkarrugó szorításának is határt szab azonban az ablaktörlőkar végállásban történő irányváltása. Ekkor ugyanis a lapát gumijának át kell billennie. Ha ez nem következik be, akkor az ablaktörlő remegve, ugrándozva menne visszafelé, ami ugyancsak rossz hatásfokú törléshez vezethetne. A kérdés tökéletes megoldását mégis csak az áramlási viszonyokban kell keresnünk. Ha elérjük, hogy a légellenállás áramlási iránya megegyezzen az ablaktörlőkar irányával, akkor gyakorlatilag megszűnne az az erő, ami megemelné a lapátot. Az új járműkonstrukcióknál többnyire már ezt az elvet követik. Bár szükségmegoldás, mégis figyelemre érdemesnek nevezhető az ablaktörlőknek az úgynevezett szélterelő lapokkal való leszorítása is. Amikor tehát a szélerő növekszik, nemcsak az ablaktörlő lapátot kezdi emelni, hanem a szélterelő lapátot is nyomja, így a légáramlásból eredő erőhatások kedvező esetben egymást kiegyenlítik, azaz az ablaktörlőt végső soron csak az eredetileg tervezett rugóerő nyomja. A kereskedelmben kapható szélterelő lapok vagy lapátok univerzálisak, így a szóban forgó erőhatás-egyensúly minden típusnál eleve nem is alakulhat ki. Ezen túlmenően, a szélterelő lapátok súlya is sokat nyom a latban. Mindenesetre az ablaktörlő motortól nagy teljesítményt kíván, s ez szintén kedvezőtlen. Éppen emiatt is ez a megoldás — jóllehet széles körben elterjedt és divatos szokás — nem nevezhető mindenhatónak. Ennek ellenére, felszerelésük nem árt, sőt kifejezetten célravezető lehet olyan autókon, ahol az ablaktörlő lapát hajlamos az emelkedésre. A témához tartozik azonban — ezt sem szabad szem elől téveszteni —, hogy az a legjobb megoldás, ha zuhogó esőben nem száguldunk 100 km/h felett. Márcsak azért sem, mivel ilyenkor — az esőáztatta úton robogva — számolnunk lehet az aquaplaning, vagyis a vizen siklás felettébb veszélyes jelenségével. Ugyanakkor leszögezhetjük azt is, hogy a szélterelő lapátoknak — csakúgy, mint a divatos spoilereknek, stabilizáló szárnyaknak — 60 km/h alatti utazások alatt nincs semmi jelentőségük. A téli időjárás, vagyis a tartósan fagyos üzem a szélvédő lapátjait is alaposan megviseli. Érdemes tehát minden ilyen megpróbáltatás után alaposan megvizsgálnunk őket, és ha bármilyen rendellenességet tapasztalunk körülöttük, cseréljük ki a gumiprofilokat. Aligha vitatható, hogy a tél, a fagy, a hó ugyancsak ádáz ellensége az ablaktörlőnek. A szélvédőüvegre ráfagyott éles jégszemcsék rongálják, sőt tönkre is tehetik a törlőélet, mindamellett, hogy nem is képesek letakarítani az üveget. Erre a célra szinte minden autóápolási üzletben és benzinkútnál kapható szóródobozos jégmentesítő. A vastagabb jégréteg eltávolítására azonban barázdált, ék alakú, félkemény műanyag lapot használjunk inkább. Különösen ügyeljünk a végállás-kapcsolós motorokra. Ha ugyanis az ablaktörlő bekapcsolása után a lapát nem képes egy teljes ciklust lefutni (például azért, mert az előtte feltorlódott hó vagy jég akadályozza), az ablaktörlő-motor kikapcsolása után is kap még a motor a végálláskapcsolón keresztül áramot. Könnyen beláthatjuk, hogy ez a motor leégéséhez vezethet. Tény, hogy az ablaktörlő önmagában különösebb karbantartást nem igényel. Számításba kell vennünk azonban, hogy kopó alkatrész, és időnként cserélnünk kell. Márpedig, ha nem hó vagy a szélvédőre rakódott egyéb szennyeződés letakarítására, hanem az ablak rendeltetésszerű törlésére használjuk, élettartama meghoszszabbodik és biztonságosabbá teszi mindennapi autózásunkat. (almássy) A fényszórók menet közbeni rendszeres tisztán tartásáról (gombnyomásra) mind több korszerű modellen a könnyen megrongálható fényszórótörlő helyett magas nyomású mosófúvóka-rendszer gondoskodik A szerző felvételei és gyári fotók Az autógyárak legjobbjaiban ma már külön ezzel a feladattal megbízott szakemberek munkálkodnak azon, hogy autónk ablaktörlője is a lehető legjobb legyen