Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-01-06 / 1. szám

Partneri kapcsolat Közúti közlekedésünkben a múlt esz­tendő nem hozott alapvető változá­sokat, de több olyan témát, problé­makört is felvetett, amely foglal­koztatta a közlekedők széles réte­geit. Bár jelentős mennyiségben érkez­tek hazánkba új személygépkocsik, a járműpark magas átlagéletkora nem csökkent, a gépjárművek mű­szaki színvonala sok tekintetben ki­fogásolható. A műszaki hiba köz­vetlen baleseti okként az események minimális számánál mutatható ki, ám mint közvetve ható tényező — szakértők véleménye szerint — az összes baleset mintegy 15 százaléká­nál. Ugyancsak nőtt a gépjárművek által okozott környezeti ártalom, amelynek csökkentésére a közlekedé­si hatóságok szabályozták a lég­­szennyezés megengedhető mértékét és megkezdték folyamatos ellenőrzé­sét. A közúti ellenőrzések tapasztala­tai szerint a gépjárművezetők gyak­ran megfeledkeznek a jármű műsza­ki állapotának legelemibb — szabá­lyokban is előírt — ellenőrzéséről, így a karbantartásról is. Rosszul be­állított fényszórókkal, működéskép­telen féklámpával és hátsó világítás­sal, simára kopott gumiköpennyel közlekednek. Ez önmagában is bal­esetveszélyes, ami fokozódik, ha ma­gatartási hibákkal párosul. Nem bővült és nem javult számot­tevően közútjaink hálózata. A tu­rizmus terjedésével jelentősen nőtt viszont a hazánkba érkező külföldi gépjárművek száma, elérve a 4 mil­liós nagyságrendet. Ennek következ­tében az idegenforgalmi főidényben a Balaton körül és a főváros kör­nyékén rendkívül zsúfolttá váltak az utak, nem kis gondot okozott a fo­lyamatos forgalom és a parkolás biz­tosítása. Ebben a helyzetben rend­őreink legfontosabb feladata a forga­lom segítése, a mind gyakrabban lét­rejövő forgalmi dugók megszünteté­se volt és lesz a jövőben is. Nem feledkezünk meg természete­sen a forgalom rendjét zavaró, ön­maguk és mások biztonságát veszé­lyeztető szabálysértők kiszűréséről és szigorú felelősségre vonásáról sem. A társadalmunkban végbemenő vál­tozásoknak, a felgyorsult életritmus­nak kedvezőtlen jeleit tapasztaljuk az utakon. A közlekedők nem eléggé türelmesek egymáshoz, gyakoribb lett a szabályok durva, nem ritkán szándékos megszegése, az agresszív előzés, a tilos jelzésen áthajtás, az elsőbbségadás elmulasztása. Ide so­rolnám a legsúlyosabb szabálysze­gést, az ittas járművezetést, amely mindig szándékos elkövetést jelent. Úgy vélem, a közlekedők nagy többségének egyetértésével találko­zott, hogy a megelőzés érdekében gyakoribbak lettek ellenőrzéseink és a felelősségre vonás is szigorúbb a szabályok ellen súlyosan vétőkkel szemben. Nem célunk, hogy a bün­tetések számát gyarapítsuk, hiszen az a tény, hogy évente eddig is több mint egymillió esetben szabtak ki bírságot az elkövetés helyszínén vagy szabálysértési eljárás során, azt jel­zi: valami baj van közlekedési fe­gyelmünkkel, szemléletünkkel, ma­gatartásunkkal. A közlekedésbiztonsági tanácsok felvilágosító tevékenységének legfon­tosabb feladata, hogy ezen pozitív irányba változtasson. Minden közle­kedőnek, járművezetőnek és gyalo­gosnak egyaránt tisztelni kell a sza­bályok előírásait, amelyek bizton­ságunkat védik. A sűrű forgalomban a legkisebb hiba, gondatlanság is végzetes lehet. A gépjármű vezetése nagy felelősséggel jár és józan, nyu­godt, kipihent embert kíván. Ezt azért hangsúlyozom, mert egyes bal­eseteket vizsgálva érthetetlen szá­munkra a minden zavaró körülmény hiányában bekövetkezett súlyos tra­gédia. Közúti közlekedésünk ellentmon­dásos fejlődése, a gondok és problé­mák ellenére az előzetes jelentések szerint baleseti helyzetünk nem romlott. A könnyű sérüléses balese­tek száma kis mértékben emelkedett, a halálos baleseteké viszont csök­kent, így kevesebben vesztették éle­tüket az utakon, mint az előző év­ben. Ám mindaddig, amíg a kultu­rált, fegyelmezett, egymást segítő közlekedési szemlélet, partneri kap­csolat nem válik általános gyakor­lattá közútjainkon, nem vagyunk, nem lehetünk elégedettek. Bohár János r. ezredes, a Belügyminisztérium Országos Rendőr-főkapitányság közbiztonsági és közlekedési csoportfőnöke a Gépjárművek mr­­­szaki vizsgája (II.)----------------------------------------- 6-7 Árnyékos oldal------------------------- 8-9 Mozaik-----------------------------------------10-11 A beépített QS-----------------------------12-13 Kompozitok az autók világában 14-15 A környezetbarát Sierra---------16-17 Mitsubishi modellek---------------------18-19 Technikai panoráma ----- 20-21 Újdonságok Ráckevéről------------- 23 Autók és árak - Vásárnaptár -Sorszámok----------------------------- 24 Mazda-pack -------- 25 Anno... - A Tavrija ----- 26-27 Figyelmeztető télre--------------- 28 A Volvo 480 ES-----------------------------29-33 A tisztább környezetért------------- 34 Autósújdonságok Hongkongból - 36 Keres, kínál--------------------— - 37 Feszültségfigyelő — —-----------------38-39 Mérések vizsgán és utcán - — - 40-41 OKBT-hiradó----------------------------- 42 A „Csúcsforgaloméból------------- 43 Téli utakra---------— — — — — — 44—45 Autóscsalogató —-----— - — — 46 A III. Magyar Versenyautó Kiállításról---------------------------------47-49 Mi lesz veled ralisport?-----------------50-51 Magyarok a Hatnaposon---------- 53 Gerhard Berger Budapesten-----54-55 Pano­árma-----— — — — — — — 57 Versenytől versenyig--------------- 58-59 Keresztrejtvény ------- 60 Válaszol a főtitkár--------------------- 61 Mansell: „Fontos, hogy élek" - 62 Az új siker-recept -- --------------------- 63 A CÍMLAPON: Jelenet a III. Magyar Versenyautó Kiállításról Fotó: Surányi Péter

Next