Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)
1988-01-06 / 1. szám
Partneri kapcsolat Közúti közlekedésünkben a múlt esztendő nem hozott alapvető változásokat, de több olyan témát, problémakört is felvetett, amely foglalkoztatta a közlekedők széles rétegeit. Bár jelentős mennyiségben érkeztek hazánkba új személygépkocsik, a járműpark magas átlagéletkora nem csökkent, a gépjárművek műszaki színvonala sok tekintetben kifogásolható. A műszaki hiba közvetlen baleseti okként az események minimális számánál mutatható ki, ám mint közvetve ható tényező — szakértők véleménye szerint — az összes baleset mintegy 15 százalékánál. Ugyancsak nőtt a gépjárművek által okozott környezeti ártalom, amelynek csökkentésére a közlekedési hatóságok szabályozták a légszennyezés megengedhető mértékét és megkezdték folyamatos ellenőrzését. A közúti ellenőrzések tapasztalatai szerint a gépjárművezetők gyakran megfeledkeznek a jármű műszaki állapotának legelemibb — szabályokban is előírt — ellenőrzéséről, így a karbantartásról is. Rosszul beállított fényszórókkal, működésképtelen féklámpával és hátsó világítással, simára kopott gumiköpennyel közlekednek. Ez önmagában is balesetveszélyes, ami fokozódik, ha magatartási hibákkal párosul. Nem bővült és nem javult számottevően közútjaink hálózata. A turizmus terjedésével jelentősen nőtt viszont a hazánkba érkező külföldi gépjárművek száma, elérve a 4 milliós nagyságrendet. Ennek következtében az idegenforgalmi főidényben a Balaton körül és a főváros környékén rendkívül zsúfolttá váltak az utak, nem kis gondot okozott a folyamatos forgalom és a parkolás biztosítása. Ebben a helyzetben rendőreink legfontosabb feladata a forgalom segítése, a mind gyakrabban létrejövő forgalmi dugók megszüntetése volt és lesz a jövőben is. Nem feledkezünk meg természetesen a forgalom rendjét zavaró, önmaguk és mások biztonságát veszélyeztető szabálysértők kiszűréséről és szigorú felelősségre vonásáról sem. A társadalmunkban végbemenő változásoknak, a felgyorsult életritmusnak kedvezőtlen jeleit tapasztaljuk az utakon. A közlekedők nem eléggé türelmesek egymáshoz, gyakoribb lett a szabályok durva, nem ritkán szándékos megszegése, az agresszív előzés, a tilos jelzésen áthajtás, az elsőbbségadás elmulasztása. Ide sorolnám a legsúlyosabb szabályszegést, az ittas járművezetést, amely mindig szándékos elkövetést jelent. Úgy vélem, a közlekedők nagy többségének egyetértésével találkozott, hogy a megelőzés érdekében gyakoribbak lettek ellenőrzéseink és a felelősségre vonás is szigorúbb a szabályok ellen súlyosan vétőkkel szemben. Nem célunk, hogy a büntetések számát gyarapítsuk, hiszen az a tény, hogy évente eddig is több mint egymillió esetben szabtak ki bírságot az elkövetés helyszínén vagy szabálysértési eljárás során, azt jelzi: valami baj van közlekedési fegyelmünkkel, szemléletünkkel, magatartásunkkal. A közlekedésbiztonsági tanácsok felvilágosító tevékenységének legfontosabb feladata, hogy ezen pozitív irányba változtasson. Minden közlekedőnek, járművezetőnek és gyalogosnak egyaránt tisztelni kell a szabályok előírásait, amelyek biztonságunkat védik. A sűrű forgalomban a legkisebb hiba, gondatlanság is végzetes lehet. A gépjármű vezetése nagy felelősséggel jár és józan, nyugodt, kipihent embert kíván. Ezt azért hangsúlyozom, mert egyes baleseteket vizsgálva érthetetlen számunkra a minden zavaró körülmény hiányában bekövetkezett súlyos tragédia. Közúti közlekedésünk ellentmondásos fejlődése, a gondok és problémák ellenére az előzetes jelentések szerint baleseti helyzetünk nem romlott. A könnyű sérüléses balesetek száma kis mértékben emelkedett, a halálos baleseteké viszont csökkent, így kevesebben vesztették életüket az utakon, mint az előző évben. Ám mindaddig, amíg a kulturált, fegyelmezett, egymást segítő közlekedési szemlélet, partneri kapcsolat nem válik általános gyakorlattá közútjainkon, nem vagyunk, nem lehetünk elégedettek. Bohár János r. ezredes, a Belügyminisztérium Országos Rendőr-főkapitányság közbiztonsági és közlekedési csoportfőnöke a Gépjárművek mrszaki vizsgája (II.)----------------------------------------- 6-7 Árnyékos oldal------------------------- 8-9 Mozaik-----------------------------------------10-11 A beépített QS-----------------------------12-13 Kompozitok az autók világában 14-15 A környezetbarát Sierra---------16-17 Mitsubishi modellek---------------------18-19 Technikai panoráma ----- 20-21 Újdonságok Ráckevéről------------- 23 Autók és árak - Vásárnaptár -Sorszámok----------------------------- 24 Mazda-pack -------- 25 Anno... - A Tavrija ----- 26-27 Figyelmeztető télre--------------- 28 A Volvo 480 ES-----------------------------29-33 A tisztább környezetért------------- 34 Autósújdonságok Hongkongból - 36 Keres, kínál--------------------— - 37 Feszültségfigyelő — —-----------------38-39 Mérések vizsgán és utcán - — - 40-41 OKBT-hiradó----------------------------- 42 A „Csúcsforgaloméból------------- 43 Téli utakra---------— — — — — — 44—45 Autóscsalogató —-----— - — — 46 A III. Magyar Versenyautó Kiállításról---------------------------------47-49 Mi lesz veled ralisport?-----------------50-51 Magyarok a Hatnaposon---------- 53 Gerhard Berger Budapesten-----54-55 Panoárma-----— — — — — — — 57 Versenytől versenyig--------------- 58-59 Keresztrejtvény ------- 60 Válaszol a főtitkár--------------------- 61 Mansell: „Fontos, hogy élek" - 62 Az új siker-recept -- --------------------- 63 A CÍMLAPON: Jelenet a III. Magyar Versenyautó Kiállításról Fotó: Surányi Péter