Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)
1988-01-06 / 1. szám
— Mennyi a fizetés egy közepes teljesítményért? — A havi átlag 14 ezer forint körül mozog. A szélső értékek között elég nagy a különbség — ugyanabban a munkakörben a legjobb dolgozó 22 ezer forintot is kereshet, a leggyengébb teljesítményt nyújtó 8 ezret. Hiába dolgozunk korszerű technológiával, az emberek ügyességén, gondosságán igen sok múlik. Aki nem tud megfelelő teljesítményt nyújtani, az bizony hamar odébbáll, többnyire magától. Ha nem, akkor mi küldjük el. Más munkatempót, szervezést, fegyelmet kellett magunkévá tennünk ahhoz, hogy vállalt kötelezettségeinknek megfeleljünk. Egyébként nyugatnémet partnerünk nem csak azt nézte meg, hogy ezt a bizonyos tetőlécet meg tudjuk-e csinálni. Úgynevezett gyártóképesség-vizsgálatoknak is alávetettek bennünket. Ez azt jelenti, hogy például megfelelő üzemi területtel, gépi berendezésekkel, laboratóriummal, szociális ellátottsággal, biztos alapanyag-háttérrel kell rendelkezni ahhoz, hogy egy gyár a VW szállítója legyen. Mert a VW a színvonalra még akkor is ad, ha csak a partneréről van szó. — Eddig inkább csak az üzlet feltételeiről beszélt, de mi a haszna? — A nyereséget nem csak pénzben lehet mérni. Már most látjuk, hogy bizony mennyit jelent, ha megismerik a nevünket, ha bizalommal vannak irántunk. Más cégek is érdeklődnek a Purpack iránt, ettől az együttműködéstől továbbiakat, új partnereket és megbízásokat remélünk. A nyereségünk egyelőre még nem túl nagy, de minden reményünk megvan rá, hogy több lesz. — Miből és milyen mennyiségben készítik a tetőléceket? — Az alapanyag polliuretán, ebből lesz a segédanyagok és a technológia révén úgynevezett integrálhabszerkezetű léc. Aminek a felülete szilárd, tömör, kopásálló, a belső része pedig szivacsszerű. Május 21-én indítottuk útra az első szállítmányt: 210 garnitúrát küldtünk a Jettához. December 1-jén már 1900 Jetta- és Golf-garnitúrát raktunk speciális konténerekben a kamionokra — ez egyheti termelésünk. December 31-ig összesen 24 000 Jetta- és Golfgarnitúrát készítettünk. Az idei terv 100 ezer garnitúra összesen, a megrendelő kívánsága szerinti összetételben. — Milyen megrendeléseik vannak még? — A Raid cég számára személyautókhoz 30 ezer luxus kivitelű kormánykereket készítünk, fémvázra habosított poliuretánból. A bevonatuk borjúiből. Gyakorlatilag bármilyen típusba beszerelhetők, a Raid tudomásom szerint BMW, Audi és Mercedes kocsikhoz rendeli a legtöbbet. Knowhow alapján 35—40 ezer sporthajókormánykereket és 30 ezer sebességváltógombot is készítünk idén — ezeket ugyancsak a Raid megbízásából. Az Ikarus 250-es típusához évente 4500—5000 lökhárító-garnitúrát szállítunk, már az új 400-asokhoz is kisebb mennyiséget. Ebből az idén felfutásra számítunk. A csepeli kerékpárgyár 150—200 ezer biciklinyerget vesz tőlünk évente. Idén új típus közös kifejlesztését tervezzük — ezt már exportálni is szeretnénk. S ha már a terveinknél tartunk, egy fontos fejlesztésről is hadd szóljak. Szerkezetátalakítási programunkhoz hitelt kaptunk a Világbanktól, az úgynevezett Ny.rim-technológiával poliamid és poliuretán alapanyagból nagy szilárdságú járműalkatrészeket — kis fogaskerekeket, kerékpárabroncsokat, karosszériaelemeket — tudunk majd gyártani. Az ehhez szükséges berendezéseket az NSZK-beli Battenfeld cégtől vettük, a termelés indítását április végére tervezzük. — Más egyéb terveik? — Több céggel tárgyalunk, közülük megemlítek néhányat. Az Ikarus gyárral exportra szánt buszaikhoz műszerfal, kormánykerék, lökhárító és különféle karosszériaelemek gyártásáról, a csepeli kerékpárgyárral abroncsokról és nyergekről. A Dacia gyárral lökhárítóról és kormánykerékről folytatunk megbeszéléseket. A Skoda több alkatrészre kért tőlünk ajánlatot. A Ford 16 érdeklődik különféle műanyag alkatrészek iránt. A Suzuki megvizsgálta a Pemüt, és együttműködésre alkalmasnak találta. Hogy ezekből mi valósul meg, majd elválik. A Pemü — a különféle műanyagfeldolgozó technológiák birtokában — felkészültnek mondhatja magát arra, hogy minél jobban bekapcsolódjon a járműipari kooperációkba. Profilunk, szakembereink, gyártóberendezéseink megvannak ehhez. Bővítésre, fejlesztésre persze szükség lehet. Mi az elsők között szeretnénk lenni, akik potenciálisan csatlakoznak a hazai járműprogramhoz. — Erre csak azt mondhatim, hogy remélem, egyszer majd erről is beszámolhatunk. ZSITVA KATALIN VW Jetta karosszéria — erre lehet „felpróbálni” a kész tetőléceket Ez a tekintélyes méretű lökhárító-garnitúra az Ikarus 400-asokhoz készül