Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-01-06 / 1. szám

— Mennyi a fizetés egy közepes tel­jesítményért? — A havi átlag 14 ezer forint kö­rül mozog. A szélső értékek között elég nagy a különbség — ugyanab­ban a munkakörben a legjobb dolgozó 22 ezer forintot is kereshet, a leg­gyengébb teljesítményt nyújtó 8 ez­ret. Hiába dolgozunk korszerű technoló­giával, az emberek ügyességén, gon­dosságán igen sok múlik. Aki nem tud megfelelő teljesítményt nyújtani, az bizony hamar odébbáll, többnyire magától. Ha nem, akkor mi küldjük el. Más munkatempót, szervezést, fe­gyelmet kellett magunkévá tennünk ahhoz, hogy vállalt kötelezettségeink­nek megfeleljünk. Egyébként nyugat­német partnerünk nem csak azt nézte meg, hogy ezt a bizonyos tetőlécet meg tudjuk-e csinálni. Úgynevezett gyártóképesség-vizsgálatoknak is alá­vetettek bennünket. Ez azt jelenti, hogy például megfelelő üzemi terü­lettel, gépi berendezésekkel, laborató­riummal, szociális ellátottsággal, biz­tos alapanyag-háttérrel kell rendel­kezni ahhoz, hogy egy gyár a VW szállítója legyen. Mert a VW a szín­vonalra még akkor is ad, ha csak a partneréről van szó. — Eddig inkább csak az üzlet fel­tételeiről beszélt, de mi a haszna? — A nyereséget nem csak pénzben lehet mérni. Már most látjuk, hogy bizony mennyit jelent, ha megismerik a nevünket, ha bizalommal vannak irántunk. Más cégek is érdeklődnek a Purpack iránt, ettől az együttmű­ködéstől továbbiakat, új partnereket és megbízásokat remélünk. A nyere­ségünk egyelőre még nem túl nagy, de minden reményünk megvan rá, hogy több lesz. — Miből és milyen mennyiségben készítik a tetőléceket? — Az alapanyag polliuretán, ebből lesz a segédanyagok és a technológia révén úgynevezett integrálhabszerke­­zetű léc. Aminek a felülete szilárd, tö­mör, kopásálló, a belső része pedig szivacsszerű. Május 21-én indítottuk útra az első szállítmányt: 210 garnitúrát küldtünk a Jettához. December 1-jén már 1900 Jetta- és Golf-garnitúrát raktunk spe­ciális konténerekben a kamionokra — ez egyheti termelésünk. December 31-ig összesen 24 000 Jetta- és Golf­garnitúrát készítettünk. Az idei terv 100 ezer garnitúra összesen, a megren­delő kívánsága szerinti összetételben. — Milyen megrendeléseik vannak még? — A Raid cég számára személy­autókhoz 30 ezer luxus kivitelű kor­mánykereket készítünk, fémvázra ha­bosított poliuretánból. A bevonatuk borjúiből. Gyakorlatilag bármilyen tí­pusba beszerelhetők, a Raid tudomá­som szerint BMW, Audi és Mercedes­ kocsikhoz rendeli a legtöbbet. Know­how alapján 35—40 ezer sporthajó­­kormánykereket és 30 ezer sebesség­váltógombot is készítünk idén — eze­ket ugyancsak a Raid megbízásából. Az Ikarus 250-es típusához évente 4500—5000 lökhárító-garnitúrát szállí­tunk, már az új 400-asokhoz is ki­sebb mennyiséget. Ebből az idén fel­futásra számítunk. A csepeli kerékpárgyár 150—200 ezer biciklinyerget vesz tőlünk éven­te. Idén új típus közös kifejleszté­sét tervezzük — ezt már exportálni is szeretnénk. S ha már a terveinknél tartunk, egy fontos fejlesztésről is hadd szóljak. Szerkezetátalakítási programunkhoz hitelt kaptunk a Világbanktól, az úgynevezett Ny.rim-technológiával po­­liamid és poliuretán alapanyagból nagy szilárdságú járműalkatrészeket — kis fogaskerekeket, kerékpárabron­csokat, karosszériaelemeket — tudunk majd gyártani. Az ehhez szükséges berendezéseket az NSZK-beli Batten­feld cégtől vettük, a termelés indítá­sát április végére tervezzük. — Más egyéb terveik? — Több céggel tárgyalunk, közülük megemlítek néhányat. Az Ikarus gyár­ral exportra szánt buszaikhoz műszer­fal, kormánykerék, lökhárító és kü­lönféle karosszériaelemek gyártásáról, a csepeli kerékpárgyárral abroncsok­ról és nyergekről. A Dacia gyárral lökhárítóról és kor­­mánykerékről folytatunk megbeszélé­seket. A Skoda több alkatrészre kért tőlünk ajánlatot. A Ford 16 érdeklő­dik különféle műanyag alkatrészek iránt. A Suzuki megvizsgálta a Pe­­müt, és együttműködésre alkalmasnak találta. Hogy ezekből mi valósul meg, majd elválik. A Pemü — a különféle műanyag­­feldolgozó technológiák birtokában — felkészültnek mondhatja magát arra, hogy minél jobban bekapcsolódjon a járműipari kooperációkba. Profilunk, szakembereink, gyártóberendezéseink megvannak ehhez. Bővítésre, fejlesz­tésre persze szükség lehet. Mi az el­sők között szeretnénk lenni, akik po­tenciálisan csatlakoznak a hazai jár­műprogramhoz. — Erre csak azt mondhatim, hogy remélem, egyszer majd erről is beszá­mol­hatunk. ZSITVA KATALIN VW Jetta karosszéria — erre lehet „felpróbálni” a kész tetőléceket Ez a tekintélyes méretű lökhárító-garnitúra az Ikarus 400-asokhoz készül

Next