Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)
1988-02-06 / 3. szám
IKARUSOK „LAKBERENDEZŐJE t c:~Kw.4wi' m" " •., •■ ■•■•iwi L Jm m “Th® I n |N1h119^wiR I 1'" □■, ■•'C J^jjj '.' JmHPSR 3 ! vmiwJ^bK Isuzu kisbusz teljes burkolatrendszerének előállítására. A burkolatrendszer konstrukcióját a székesfehérvári Ikarusban dolgozták ki, a technológiát pedig az IMAG munkatársainak szeptemberre sikerült kialakítaniuk. A 300-asok mennyezetburkolati és csomagtartó rendszerével, légcsatornaelemeivel is készen vagyunk, az ablakoszlop-takarókat és az oldalburkolatot még ebben a félévben szeretnénk indítani. A 400-as típuscsaládnál — a budapesti gyárban — is tervezik új burkolatrendszerünk kipróbálását. — Miért jobb ez a burkolatrendszer, mint az elődjei? — Sok előnyéből csak egyet-kettőt emelnék ki: könnyű, zajcsillapító és hőszigetelő hatású, a társított fólia, vagy szövet változtatásával jobban illeszthető a busz egyéb felületeihez. Az utasbiztonságot, a kényelmi és esztétikai szempontokat tekintve is jobb, mint az eddigiek voltak. Az sem mellékes, hogy korszerű szereléstechnikával, rövid idő alatt illeszthetők a helyükre a méretpontos elemek. Egyébként az Isuzu kisbuszhoz decemberben útnak indítottuk Egyiptomba az első szállítmányt, a másodikat most januárban küldtük. — Az Ikaruson kívül milyen más cégekkel vannak kapcsolatban? — Termékeinkből hazai és külföldi cégeknek is tudnánk szállítani. Az exportunk értéke egyelőre nem számottevő. A különféle ülésekből 20 ezret adunk el külső cégeknek. Legnagyobb vevőnk a Mogürt és az Autóker. Az általunk gyártott alkatrészekből mindenkit kiszolgálunk raktárról, aki idejön Mórra. A kisebb — 5—10 darabos — rendeléseket órákon belül teljesítjük, a nagyobbakat 1—2 napos határidővel. Nemcsak hagyományos termékeinken, de a nálunk kidolgozott és alkalmazott, továbbfejleszthető technológiákat is megpróbáljuk felajánlani másoknak. — Elképzelhető, hogy személyautógyártáshoz is? — Igen. Reményteljesnek látjuk a Pulit például. Már elkészültek az ülések prototípusai. Reméljük, árban és műszaki paraméterek vonatkozásaiban is megfelelnek a követelményeknek. Megcsináltuk a kábelköteg-mintagarnitúrát is a kiskocsihoz, és bemutattuk az Ikarusok új belső burkolatrendszerét is. Ahogy a Hódgéptől megkapjuk a dokumentációt, elkészítjük a burkolatot a Pulihoz is. Ennek persze van kockázata, mert nem biztos, hogy szükség is lesz majd rá — de most is csak azt tehetjük, amit máskor: megpróbáljuk jól felmérni a piaci igényeket és az esélyeinket, s amiben fantáziát látunk, belevágunk. — Kisebb mennyiségben is kifizetődő lehet a gyártás? Az említett Puli sorozatnagysága még bizonytalan. — Úgy kell kialakítani a technológiát, hogy a gyártás nyereséges legyen. A Puli-programban ülésekkel, kábelköteggel, belső burkolatrendszerrel részt tudunk venni. Ezzel már jeleztük azt is, hogy ha egyszer nálunk valamilyen formában személyautógyártás lesz, mi abba bele tudnánk kapcsolódni. Ezekben a termékféleségekben beszállítók lehetünk, eddigi járműgyártási tapasztalatainkat is hasznosíthatjuk. Már most sem zárkózunk el a minket megkereső vállalatok elől, ajánlataikkal komolyan foglalkozunk. Mi nyitottak vagyunk az újra, és keressük a lehetőségeket. Hogy lábon tudjunk maradni akkor is, ha a piaci változások nehéz helyzetbe hoznak minket. Én egyébként bízom benne, hogy előbb-utóbb továbblépünk — mert ezt kell tennünk — a személyautógyártás kérdéseinek megoldásában. Kép és szöveg: ZSITVA KATALIN S3