Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-02-06 / 3. szám

IKARUSOK „LAKBERENDEZŐJE t­ c:~Kw­.4wi­' m" " •., •­­■ ■•■•iwi L Jm­ m “Th® I n |N­1h119^wiR I 1'" □■, ■•'C J^jjj '.' JmHPSR 3 ! vmiwJ^bK Isuzu kisbusz teljes burkolatrendsze­rének előállítására. A burkolatrend­szer konstrukcióját a székesfehérvári Ikarusban dolgozták ki, a technoló­giát pedig az IMAG munkatársainak szeptemberre sikerült kialakítaniuk. A 300-asok mennyezetburkolati és cso­magtartó rendszerével, légcsatornaele­meivel is készen vagyunk, az ablak­­oszlop-takarókat és az oldalburkola­tot még ebben a félévben szeretnénk indítani. A 400-as típuscsaládnál — a budapesti gyárban — is tervezik új burkolatrendszerünk kipróbálását. — Miért jobb ez a burkolatrend­szer, mint az elődjei? — Sok előnyéből csak egyet-kettőt emelnék ki: könnyű, zaj­csillapító és hőszigetelő hatású, a társított fólia, vagy szövet változtatásával jobban illeszthető a busz egyéb felületeihez. Az utasbiztonságot, a kényelmi és esztétikai szempontokat tekintve is jobb, mint az eddigiek voltak. Az sem mellékes, hogy korszerű sze­reléstechnikával, rövid idő alatt il­leszthetők a helyükre a méretpontos elemek. Egyébként az Isuzu kisbuszhoz de­cemberben útnak indítottuk Egyip­tomba az első szállítmányt, a másodi­kat most januárban küldtük. — Az Ikaruson kívül milyen más cégekkel vannak kapcsolatban? — Termékeinkből hazai és külföldi cégeknek is tudnánk szállítani. Az exportunk értéke egyelőre nem szá­mottevő. A különféle ülésekből 20 ez­ret adunk el külső cégeknek. Legna­gyobb vevőnk a Mogürt és az Autó­ker. Az általunk gyártott alkatrészek­ből mindenkit kiszolgálunk raktárról, aki idejön Mórra. A kisebb — 5—10 darabos — rendeléseket órákon belül teljesítjük, a nagyobbakat 1—2 napos határidővel. Nemcsak hagyományos termékein­ken, de a nálunk kidolgozott és al­kalmazott, továbbfejleszthető techno­lógiákat is megpróbáljuk felajánlani másoknak. — Elképzelhető, hogy személyautó­gyártáshoz is? — Igen. Reményteljesnek látjuk a Pulit például. Már elkészültek az ülé­sek prototípusai. Reméljük, árban és műszaki paraméterek vonatkozásaiban is megfelelnek a követelményeknek. Megcsináltuk a kábelköteg-mintagar­­nitúrát is a kiskocsihoz, és bemutattuk az Ikarusok új belső burkolatrend­szerét is. Ahogy a Hódgéptől megkap­juk a dokumentációt, elkészítjük a burkolatot a Pulihoz is. Ennek per­sze van kockázata, mert nem biztos, hogy szükség is lesz majd rá — de most is csak azt tehetjük, amit más­kor: megpróbáljuk jól felmérni a pia­ci igényeket és az esélyeinket, s ami­ben fantáziát látunk, belevágunk. — Kisebb mennyiségben is kifizető­dő lehet a gyártás? Az említett Puli sorozatnagysága még bizonytalan. — Úgy kell kialakítani a techno­lógiát, hogy a gyártás nyereséges le­gyen. A Puli-programban ülésekkel, kábelköteggel, belső burkolatrend­szerrel részt tudunk venni. Ezzel már jeleztük azt is, hogy ha egyszer ná­lunk valamilyen formában személy­autógyártás lesz, mi abba bele tud­nánk kapcsolódni. Ezekben a termék­­féleségekben beszállítók lehetünk, ed­digi járműgyártási tapasztalatainkat is hasznosíthatjuk. Már most sem zár­kózunk el a minket megkereső válla­latok elől, ajánlataikkal komolyan fog­lalkozunk. Mi nyitottak vagyunk az újra, és keressük a lehetőségeket. Hogy lábon tudjunk maradni akkor is, ha a piaci változások nehéz helyzetbe hoznak minket. Én egyébként bízom benne, hogy előbb-utóbb továbblépünk — mert ezt kell tennünk — a személy­autógyártás kérdéseinek megoldásá­ban. Kép és szöveg: ZSITVA KATALIN S3

Next