Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)
1988-02-21 / 4. szám
— Hány helyen indokolt elkerülő utat építeni? — Például Pécsen — legsürgősebb az 57-es és a 6-os között új nyomvonalon megteremteni az összeköttetést. Az 57-es és 58-as közötti szakasz építése 1986-ban befejeződött — már ez is jelentős tehertől mentesíti a 6-os főutat. Szigetvár közlekedését is számottevően javította a tavaly elkészült, városon belül épített tehermentesítő út. Sok helyen azonban az elkerülő utaknál egyszerűbb és olcsóbb megoldásokra lesz csak lehetőség. — Vagyis útszélesítésre és csomópontépítésre? — Igen — ezek ugyan kisebb változtatások, de sokat javíthatnak a közlekedés biztonságán, egyben az út átbocsátó képességén. Ilyen munkálatok eddig is voltak, kapaszkodósáv, balra kanyarodó sáv több helyen épült. Még tavaly elkészült a 63-as út és a 6-os szekszárdi csomópontja közötti szakasz szélesítése, 1989—90-ben a 65-ös becsatlakozása és Szekszárd között következik hasonló építés. Idén a pécsi bevezető utat szélesítjük, a 190-es kilométerszelvénytől. Csomópont építését leghamarabb Százhalombatta, Kisapostag és Baracs térségében tervezzük. Ez gyakori Szekszárd és Budapest között gyorsabb elkerülő úton menni. A 63-as és az M7-es csak néhány kilométerrel hosszabb, mint a 6-oslatilag azt jelenti, hogy a főútról balra lekanyarodók külön sávban, tehát biztonságosan és a mögöttük jövők feltartása nélkül várhatják ki a megfelelő pillanatot a letéréshez. Kisapostagnál a buszforgalom is sürgeti a balra forduló sáv elkészítését. A 6-os főutat 4 sávosra csak egyes szakaszain — Érd és Százhalombatta között, Adony térségében, a 63-as és 65-ös utak csatlakozása közötti néhány kilométeren — szükséges feltétlenül bővíteni az ezredfordulóig. — Az útpadka — a legtöbb helyen — keskeny és eléggé laza. Ez utóbbi, különösen ilyen rossz időben, esőáztatta állapotban veszélyes. Ahol szélesítik az utat, ott a padkát is megerősítik majd? — A burkolatszélesítéssel, pályaszerkezet-megerősítéssel együtt a padka is szilárdabb burkolatot kap a mostaninál. Erre a célra igen jól hasznosítható például a dunaújvárosi kohósalak. — A tervben több híd felújítása is szerepel. — Ezek is fontossági sorrendben követik majd egymást. Tavaly készültek el a kiszélesített Sió-híddal, és befejezték a mecseknádasdi híd korszerűsítését is. Három kilométerrel arrébb az idén kezdik a bolondúti völgyhídon a munkát. Új, külön szintű kereszteződést építenek majd az adonyi vasúti átjáró helyett. — Kevésnek találom az út menti parkolók — vagy pontosabban a pihenőhelyek — számát. A meglévők többsége inkább buszmegállóhoz hasonlít, tulajdonképpen a padka kiöblösítése. — Jogos az igény a nívósabb parkolóhelyekre, törekszenek is ilyenek építésére — de ezekhez is pénz kell. Egyébként a 6-os mentén sűrűn követik egymást a lakott helyek, tehát van hol megállni, és enni, inni. — Nem a vendéglős, nagy parkolókat hiányolom, hanem azokat, ahol az ember néhány percre kiszállhat, a gyerekét is kiengedheti a kocsiból, ahol vécét, vízcsapot is talál. Az út mellett — a füvön, földön — megállók rengeteg sarat, piszkot hordanak fel az úttestre. Ha már a pénzt említette, mennyire lesz szükség a tervezett munkák elvégzéséhez? — A mostani árakon számítva 2,5 milliárd forint szükséges a programhoz. Minimum ennyi kell ahhoz, hogy a legfontosabb követelményt ki tudjuk elégíteni — ez pedig az út „járhatósága”. Nagyobb fejlesztésre csak az ezredforduló körül gondolhatunk. Az út forgalmának csökkentésére azonban más lehetőség is kínálkozik: aki megteheti, kerülje el. Az M7-es autópályáról Székesfehérvárnál kell rátérni a 63-as útra, amely Szekszárd előtt vezet rá a 6-osra, így ugyan 15 kilométerrel többet teszünk meg, de rövidebb idő alatt. * Pál Zoltán tanácsát megfogadva, ezen az útvonalon jöttünk vissza. Forgalom alig volt az egyébként jó vonalvezetésű és minőségű 63-as úton. Szekszárd és Székesfehérvár között 3 benzinkutat és 4 vasúti átjárót számoltam meg. Kevés a lakott terület, és egyedül a Sárbogárdon átvezető szakasz hossza — 6,5 km. Ezzel és a néhány kilométeres plusz úttal együtt is időt lehet nyerni és ráadásként kellemesebb utazást. Aki pedig kitart a 6-os mellett, az számítson a helyenkénti nagy forgalomra, a gyakori ködökre — különösen a Duna melletti részeken. Sajnos még mindig sokan elfeledkeznek arról, hogy mennyire fontos „látni és látszani”! A hosszú, egyenes szakaszok csábítanak az előzésre, a nagyobb sebességre — szürkületben, ködben a kivilágítatlan járművek nagy meglepetéseket (és baleseteket) tudnak eközben okozni. Az út szélén parkolók ugyancsak. Lámpaburáink megtisztításához ne sajnáljunk időnként megállni — de ne a padkán és a többieket akadályozva. Ezeket az unalomig szajkózott apróságokat azért is kénytelen az ember emlegetni, mert ilyesmikkel ha nem is csökkenthetjük, de biztonságosabbá és gördülékenyebbé tehetjük a forgalmat mi, járművezetők is. Csak egy kicsit kulturáltabban, egymásra és magunkra is jobban figyelve, segítőkészen kellene közlekednünk. Ehhez igazán nem szükséges pénz. ZSITVA KATALIN A 6-os főút Érden és Pécsen átvezető szakasza a legforgalmasabb, a változtatás is itt a legsürgetőbb