Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-02-21 / 4. szám

— Hány helyen indokolt elkerülő utat építeni? — Például Pécsen — legsürgősebb az 57-es és a 6-os között új nyom­vonalon megteremteni az összekötte­tést. Az 57-es és 58-as közötti szakasz építése 1986-ban befejeződött — már ez is jelentős tehertől mentesíti a 6-os főutat. Szigetvár közlekedését is számotte­vően javította a tavaly elkészült, vá­roson belül épített tehermentesítő út. Sok helyen azonban az elkerülő utak­nál egyszerűbb és olcsóbb megoldá­sokra lesz csak lehetőség. — Vagyis útszélesítésre és csomó­pontépítésre? — Igen — ezek ugyan kisebb vál­toztatások, de sokat javíthatnak a köz­lekedés biztonságán, egyben az út átbocsátó képességén. Ilyen munkála­tok eddig is voltak, kapaszkodósáv, balra kanyarodó sáv több helyen épült. Még tavaly elkészült a 63-as út és a 6-os szekszárdi csomópontja közötti szakasz szélesítése, 1989—90-ben a 65-ös becsatlakozása és Szekszárd kö­zött következik hasonló építés. Idén a pécsi bevezető utat szélesítjük, a 190-es kilométerszelvénytől. Csomópont építését leghamarabb Százhalombatta, Kisapostag és Ba­­racs térségében tervezzük. Ez gyakori Szekszárd és Budapest között gyorsabb elkerülő úton menni. A 63-as és az M7-es csak néhány kilométerrel hosszabb, mint a 6-os­latilag azt jelenti, hogy a főútról balra lekanyarodók külön sávban, tehát biz­tonságosan és a mögöttük jövők fel­tartása nélkül várhatják ki a megfe­lelő pillanatot a letéréshez. Kisapos­­tagnál a buszforgalom is sürgeti a balra forduló sáv elkészítését. A 6-os főutat 4 sávosra csak egyes szakaszain — Érd és Százhalombatta között, Adony térségében, a 63-as és 65-ös utak csatlakozása közötti né­hány kilométeren — szükséges feltét­lenül bővíteni az ezredfordulóig. — Az útpadka — a legtöbb helyen — keskeny és eléggé laza. Ez utóbbi, különösen ilyen rossz időben, eső­áztatta állapotban veszélyes. Ahol szé­lesítik az utat, ott a padkát is meg­erősítik majd? — A burkolatszélesítéssel, pálya­szerkezet-megerősítéssel együtt a pad­ka is szilárdabb burkolatot kap a mostaninál. Erre a célra igen jól hasz­nosítható például a dunaújvárosi ko­hósalak. — A tervben több híd felújítása is szerepel. — Ezek is fontossági sorrendben követik majd egymást. Tavaly készül­tek el a kiszélesített Sió-híddal, és befejezték a mecseknádasdi híd kor­szerűsítését is. Három kilométerrel arrébb az idén kezdik a bolondúti völgyhídon a munkát. Új, külön szin­tű kereszteződést építenek majd az adonyi vasúti átjáró helyett. — Kevésnek találom az út menti parkolók — vagy pontosabban a pihe­nőhelyek — számát. A meglévők több­sége inkább buszmegállóhoz hasonlít, tulajdonképpen a padka kiöblösítése. — Jogos az igény a nívósabb par­kolóhelyekre, törekszenek is ilyenek építésére — de ezekhez is pénz kell. Egyébként a 6-os mentén sűrűn kö­vetik egymást a lakott helyek, tehát van hol megállni, és enni, inni. — Nem a vendéglős, nagy parkoló­kat hiányolom, hanem azokat, ahol az ember néhány percre kiszállhat, a gyerekét is kiengedheti a kocsiból, ahol vécét, vízcsapot is talál. Az út mellett — a füvön, földön — megál­lók rengeteg sarat, piszkot hordanak fel az úttestre. Ha már a pénzt em­lítette, mennyire lesz szükség a ter­vezett munkák elvégzéséhez? — A mostani árakon számítva 2,5 milliárd forint szükséges a program­hoz. Minimum ennyi kell ahhoz, hogy a legfontosabb követelményt ki tud­juk elégíteni — ez pedig az út „jár­hatósága”. Nagyobb fejlesztésre csak az ezredforduló körül gondolhatunk. Az út forgalmának csökkentésére azonban más lehetőség is kínálkozik: aki megteheti, kerülje el. Az M7-es autópályáról Székesfehérvárnál kell rátérni a 63-as útra, amely Szekszárd előtt vezet rá a 6-osra, így ugyan 15 kilométerrel többet teszünk meg, de rövidebb idő alatt. * Pál Zoltán tanácsát megfogadva, ezen az útvonalon jöttünk vissza. For­galom alig volt az egyébként jó vo­nalvezetésű és minőségű 63-as úton. Szekszárd és Székesfehérvár között 3 benzinkutat és 4 vasúti átjárót szá­moltam meg. Kevés a lakott terület, és egyedül a Sárbogárdon átvezető szakasz hossza — 6,5 km. Ezzel és a néhány kilométeres plusz úttal együtt is időt lehet nyerni és ráadásként kellemesebb utazást. Aki pedig kitart a 6-os mellett, az számítson a helyenkénti nagy forga­lomra, a gyakori ködökre — különö­sen a Duna melletti részeken. Sajnos még mindig sokan elfeled­keznek arról, hogy mennyire fontos „látni és látszani”! A hosszú, egyenes szakaszok csábítanak az előzésre, a nagyobb sebességre — szürkületben, ködben a kivilágítatlan járművek nagy meglepetéseket (és baleseteket) tudnak eközben okozni. Az út szélén parkolók ugyancsak. Lámpaburáink megtisztításához ne sajnáljunk időn­ként megállni — de ne a padkán és a többieket akadályozva. Ezeket az unalomig szajkózott apróságokat azért is kénytelen az ember emlegetni, mert ilyesmikkel ha nem is csökkenthetjük, de biztonságosabbá és gördülékenyeb­bé tehetjük a forgalmat mi, jármű­vezetők is. Csak egy kicsit kulturál­tabban, egymásra és magunkra is job­ban figyelve, segítőkészen kellene közlekednünk. Ehhez igazán nem szükséges pénz. ZSITVA KATALIN A 6-os főút Érden és Pécsen átvezető szakasza a legforgalmasabb, a változtatás is itt a legsürgetőbb

Next