Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)

1988-01-06 / 1. szám

dékok túlzó felhalmozásai. Mindezzel összefüggésben a használt ásvány­olajok és hidraulikus folyadékok el­helyezésére is jóval kevesebbet kell áldozni. (A levegőszűrésre alkalmas, vagy éppen kevéssé alkalmas, különböző gyártmányú termékekről, a velük kap­csolatban szerzett tapasztalatokról, s a légszűrőhatás-korszerűsítés új útjai­nak lehetőségeiről egyik következő számunkban írunk.) Nos, éppen az ilyen előadások hall­gatása, vagy akár a róluk szóló cikk írása közben döbbenünk rá arra, hogy a drágán megszerzett autónk gazda­ságos és környezetbarát üzemelteté­séhez a technikai minimumot képező sok, eddig elhanyagolt, ám nélkülöz­hetetlen alapismeret felfrissítésével többnyire önmagunknak is adósai va­gyunk. Mert itt vannak például ezek az aranyló cseppek. Legyünk igazán őszinték: vajon tudunk-e mindent ró­luk? Képzeljük csak el azt a helyzetet, amikor a szervizben vagy bárhol má­sutt olajcserét kérünk, és éppen nincs olyan fajtája, amire esküszünk, és amilyent használtunk is eddig. Vajon feltölthetjük-e az egész rendszert, vagy akár csupán néhány decivel pó­tolhatjuk-e más minőségű­ gyártmá­nyú olajjal a hiányt — ha éppen úgy adódik ? Nos, való igaz, motoronként, a ve­zetésmódszertant alapul véve és az évszakokra tekintettel, egyes olajok adott esetben lehetnek éppen jobbak is valamelyest, mint a többiek. Ám ebből is következik, hogy gyakorlati­lag ez minden: napjainkban egyetlen hazai, Áfor, BP, Shell vagy bármely más üzemanyagtöltő állomáson fel­­töltött vagy csupán pótolt olaj sem összeférhetetlen a kocsiban maradt eredetivel. Minden fajta és gyártmá­nyú motorolaj keverhető tehát a má­sik készítménnyel, beleértve az úgy­nevezett szintetikus olajokat is. Amire esetleg számítani lehet, és talán az egyetlen veszély ezzel kap­csolatban, hogy az egyes speciális ola­jokhoz különféle járulékos előnyök, kedvező tulajdonságok kibontakozta­tásáért hozzárendelt adalékok hatása a keveredés miatt esetleg nem érvé­nyesülhet. Ez minden. Amit azonban az egyszerű autóhasz­náló (és a mind drágábban beszerez­hető egyszerű autó használója) ma már a pénzéért is okkal elvárhat, hogy legalább egyértelműen és köny­­nyedén tájékozódhasson a benzinku­taknál. Ha másképp nem, legalább az általában mindenütt reprezentatív, és többnyire a legelőnyösebb tulaj­donságokat hirdető olajos doboz fel­írása, használati utasítása révén köz­érthetően arról, hogy az az egyszerű olaj — amit érően megvásárolt —, mi minden külön varázslattal (adalékkal) fűszerezheti, javíthatja az adott erő­forráson belül mozgó-forgó alkatré­szek „közérzetét”, még takarékosabb és környezetkímélőbb üzemmenetét. A minőségnek természetesen külön ára is van, mert mint immár az Áfor és egyéb kutaknál is kapható magas minőségi követelményeket kielégítő motorolaj (pl. Castrol, CTX) kivéte­lesen jó motorvédelmet nyújt, ezáltal a motor hosszabb élettartamát segíti elő, és így hosszabb távon biztosítja a gazdaságosságot. Tulajdonképpen kiváló minőségű ásványolajok és a gondosan váloga­tott adalékanyagok különleges kom­binációja teszi lehetővé azt, hogy bár­mely átlagon felüli motorolaj a kü­lönböző autózási körülmények között is a maximális védelmet nyújtsa. De vajon mire is lehetnek jók a különböző adalékok, és az adott cím­szóhoz kapcsoltan milyen tulajdon­ságokkal ruházhatjuk fel őket? Detergens: magas üzemi hőmérsék­leten tisztán tartja a motort, különö­sen a dugattyúgyűrű körüli részeken; Diszpergens: a hideg motort tartja tisztán, megelőzi a „hideg szennyező­dés” kialakulását; Korróziógátló: a fémrészeket védi az égés korrózív melléktermékei el­len; Kopásgátló: extra erősítést ad a vé­dőrétegnek, a különböző (pl. magas hőmérsékleten és nagy nyomáson) üzemi körülmények között; Antioxidáns: lassítja az oxidációs folyamatot. Elősegíti az olaj „üzem­zavarának” megelőzését magas hő­mérsékleten ; A folyékony wofram: olajban ol­dódó hosszú láncú, úgynevezett ter­cier alkil primer amin wolfram. Ez az adalék brit szabadalom, a Castrol tu­lajdona, és kizárólag a hazai Áfor­­kutaknál is kapható Castrol GTX olaj előnyös tulajdonságát gazdagítja. Lé­nyege, hogy valahányszor a nyomás a motor egy adott pontján szélsősé­gessé válik, ennek az adaléknak a feladata, hogy súrlódás és a kopás csökkentése érdekében a lehető leg­jobb védelmet nyújtsa. Amit tehát a fogyasztó drága pén­zéért ma már okkal és joggal elvár­hat, hogy legyenek a tulajdonságok világosan és érthetően feltüntetve a termék csomagolásán, így például va­lamennyi olajosdobozra ragasztott címkének tartalmaznia kellene: — a gyártó nevét (ezzel nincs is hiba); — a termék megnevezését (pl. mo­torolaj, viszkozitási index, SAE 10 W 30); — az összetételt (természetes vagy szintetikus alapanyag, az adalékok felsorolása); — a tulajdonságokat (detergens, diszperzív, korrózióálló, oxid- és ko­pásgátló, keverhető minden olajhoz stb.). A teljesítmények szempontjából: viszkozitás hidegben és melegben, a detergensjelleg (tartós autópályame­netnél jelentős), a diszperzív jelleg (a rendszeres városi utaknál kiváltképp figyelemre érdemes) stb. Mindehhez még egy skála is tarto­zik (tartozna) a használatra vonatkozó szabállyal, valamint az általános hasz­nálati utasítással. Mindent összevetve tehát az autó­sok technikai minimumának a gazda­gítása, és az autók gazdaságosabb, környezetkímélőbb üzemeltetését segí­tené, ha minden motorolajon olvas­ható lenne a minőségre és a felhasz­nálás körülményeire egyértelműen és közérthetően utaló szöveg. ALMÁSSY TIBOR

Next