Autó-Motor, 1988. január-június (41. évfolyam 1-12. szám)
1988-01-06 / 1. szám
dékok túlzó felhalmozásai. Mindezzel összefüggésben a használt ásványolajok és hidraulikus folyadékok elhelyezésére is jóval kevesebbet kell áldozni. (A levegőszűrésre alkalmas, vagy éppen kevéssé alkalmas, különböző gyártmányú termékekről, a velük kapcsolatban szerzett tapasztalatokról, s a légszűrőhatás-korszerűsítés új útjainak lehetőségeiről egyik következő számunkban írunk.) Nos, éppen az ilyen előadások hallgatása, vagy akár a róluk szóló cikk írása közben döbbenünk rá arra, hogy a drágán megszerzett autónk gazdaságos és környezetbarát üzemeltetéséhez a technikai minimumot képező sok, eddig elhanyagolt, ám nélkülözhetetlen alapismeret felfrissítésével többnyire önmagunknak is adósai vagyunk. Mert itt vannak például ezek az aranyló cseppek. Legyünk igazán őszinték: vajon tudunk-e mindent róluk? Képzeljük csak el azt a helyzetet, amikor a szervizben vagy bárhol másutt olajcserét kérünk, és éppen nincs olyan fajtája, amire esküszünk, és amilyent használtunk is eddig. Vajon feltölthetjük-e az egész rendszert, vagy akár csupán néhány decivel pótolhatjuk-e más minőségű gyártmányú olajjal a hiányt — ha éppen úgy adódik ? Nos, való igaz, motoronként, a vezetésmódszertant alapul véve és az évszakokra tekintettel, egyes olajok adott esetben lehetnek éppen jobbak is valamelyest, mint a többiek. Ám ebből is következik, hogy gyakorlatilag ez minden: napjainkban egyetlen hazai, Áfor, BP, Shell vagy bármely más üzemanyagtöltő állomáson feltöltött vagy csupán pótolt olaj sem összeférhetetlen a kocsiban maradt eredetivel. Minden fajta és gyártmányú motorolaj keverhető tehát a másik készítménnyel, beleértve az úgynevezett szintetikus olajokat is. Amire esetleg számítani lehet, és talán az egyetlen veszély ezzel kapcsolatban, hogy az egyes speciális olajokhoz különféle járulékos előnyök, kedvező tulajdonságok kibontakoztatásáért hozzárendelt adalékok hatása a keveredés miatt esetleg nem érvényesülhet. Ez minden. Amit azonban az egyszerű autóhasználó (és a mind drágábban beszerezhető egyszerű autó használója) ma már a pénzéért is okkal elvárhat, hogy legalább egyértelműen és könynyedén tájékozódhasson a benzinkutaknál. Ha másképp nem, legalább az általában mindenütt reprezentatív, és többnyire a legelőnyösebb tulajdonságokat hirdető olajos doboz felírása, használati utasítása révén közérthetően arról, hogy az az egyszerű olaj — amit érően megvásárolt —, mi minden külön varázslattal (adalékkal) fűszerezheti, javíthatja az adott erőforráson belül mozgó-forgó alkatrészek „közérzetét”, még takarékosabb és környezetkímélőbb üzemmenetét. A minőségnek természetesen külön ára is van, mert mint immár az Áfor és egyéb kutaknál is kapható magas minőségi követelményeket kielégítő motorolaj (pl. Castrol, CTX) kivételesen jó motorvédelmet nyújt, ezáltal a motor hosszabb élettartamát segíti elő, és így hosszabb távon biztosítja a gazdaságosságot. Tulajdonképpen kiváló minőségű ásványolajok és a gondosan válogatott adalékanyagok különleges kombinációja teszi lehetővé azt, hogy bármely átlagon felüli motorolaj a különböző autózási körülmények között is a maximális védelmet nyújtsa. De vajon mire is lehetnek jók a különböző adalékok, és az adott címszóhoz kapcsoltan milyen tulajdonságokkal ruházhatjuk fel őket? Detergens: magas üzemi hőmérsékleten tisztán tartja a motort, különösen a dugattyúgyűrű körüli részeken; Diszpergens: a hideg motort tartja tisztán, megelőzi a „hideg szennyeződés” kialakulását; Korróziógátló: a fémrészeket védi az égés korrózív melléktermékei ellen; Kopásgátló: extra erősítést ad a védőrétegnek, a különböző (pl. magas hőmérsékleten és nagy nyomáson) üzemi körülmények között; Antioxidáns: lassítja az oxidációs folyamatot. Elősegíti az olaj „üzemzavarának” megelőzését magas hőmérsékleten ; A folyékony wofram: olajban oldódó hosszú láncú, úgynevezett tercier alkil primer amin wolfram. Ez az adalék brit szabadalom, a Castrol tulajdona, és kizárólag a hazai Áforkutaknál is kapható Castrol GTX olaj előnyös tulajdonságát gazdagítja. Lényege, hogy valahányszor a nyomás a motor egy adott pontján szélsőségessé válik, ennek az adaléknak a feladata, hogy súrlódás és a kopás csökkentése érdekében a lehető legjobb védelmet nyújtsa. Amit tehát a fogyasztó drága pénzéért ma már okkal és joggal elvárhat, hogy legyenek a tulajdonságok világosan és érthetően feltüntetve a termék csomagolásán, így például valamennyi olajosdobozra ragasztott címkének tartalmaznia kellene: — a gyártó nevét (ezzel nincs is hiba); — a termék megnevezését (pl. motorolaj, viszkozitási index, SAE 10 W 30); — az összetételt (természetes vagy szintetikus alapanyag, az adalékok felsorolása); — a tulajdonságokat (detergens, diszperzív, korrózióálló, oxid- és kopásgátló, keverhető minden olajhoz stb.). A teljesítmények szempontjából: viszkozitás hidegben és melegben, a detergensjelleg (tartós autópályamenetnél jelentős), a diszperzív jelleg (a rendszeres városi utaknál kiváltképp figyelemre érdemes) stb. Mindehhez még egy skála is tartozik (tartozna) a használatra vonatkozó szabállyal, valamint az általános használati utasítással. Mindent összevetve tehát az autósok technikai minimumának a gazdagítása, és az autók gazdaságosabb, környezetkímélőbb üzemeltetését segítené, ha minden motorolajon olvasható lenne a minőségre és a felhasználás körülményeire egyértelműen és közérthetően utaló szöveg. ALMÁSSY TIBOR