Autó-Motor, 1988. július-december (41. évfolyam 13-24. szám)
1988-09-21 / 18. szám
* * * * * A Magyar Nagydíj erkölcsi vesztese Alain Prost, aki a Hungaroring áldozatának tekinthető. A verseny alatt többször is gyorsabban autózott mint Senna. Azon a pályán, ahol a közel egyforma sebességű autók számára csak egy helyen, a célegyenesben kínálkozik előzésre lehetőség, ő több társát is elhagyta, amíg felzárkózott a brazil fiú mögé. Ha a pálya szélesebb, elképzelhető, hogy őt is megelőzte volna. A francia világbajnok igazi sportember módjára viselkedett, mert a sajtótájékoztatón ő mentegette Sennát, miután az újdonsült győztes faképnél hagyta az újságírókat. „Nagyon kemény verseny volt, kifáradtunk valamennyien. Ayrtonnak valószínűleg fáj a háta, azért nem tudott maradni” - mondta a kis francia. A versenyre megjelent Forma-1 Hírlap egyik melléfogásáról számolhatunk be. A lap újságírója ugyanis felfedezte az újabb magyar Forma-1-es reménységet. Szó szerint és kommentár nélkül idézzük a cikket. „Szerintem Prost nyeri meg a Magyar Nagydíjat és a világbajnokságot is - mondta szombat délelőtt a Hungaroringen Krasznai János, a Hungarocamion népszerű kamionversenyzője. - Ő a kedvencem az egész mezőnyből, mert ésszel vezet, ugyanakkor mindent megtesz a győzelemért. Ugyanezért szerettem annak idején Niki Laudát is. - Saját magát is ilyen, ésszel autózó versenyzőnek tartja? - Azt hiszem, mások tartanak annak.” Az idei Túraautó-Eb egyik sikeres BMW-pilótája, Cserkuti József elfogadta az ajánlatot és kirándulást tett a Magyar Nagydíj egyik betétfutamaként megrendezett Porsche Kupában. Azt senki sem várta, hogy a vadidegen autóban elveri a Porscheászokat, de mindenkit meglepett a lassú tempójú körözgetése. A népszerű Cserkuti Öcsi a verseny után így számolt be élményeiről: „Az ABS blokkolásgátló fékrendszer miatt teljesen sajátos technikával fordulnak. Minden kanyar közepéig állnak a féken és közben az autó tökéletesen kormányozható. Nehézséget okozott, hogy a váltó a BMW M3-asom fordítottja. Versenyszerű körülmények között nem volt mód, hogy úgy tisztába jöjjek vele, hogy a váltás csak egy villanásnyi ideig tartson, mint a többieknek. A turbómotor miatt a porschésok bal lábbal fékeznek, miközben jobb lábbal ingerük a motort, hogy ne essen vissza a fordulatszáma.”* A Magyar Nagydíj sajtóközpontja folytatta azokat a legjobb hagyományokat, amelyeket az MTI-s stáb alakított ki az első két verseny alatt. Az idén még tovább is léptek az újságírók informálásában, mert a bokszokba és a depókba beépített súgóik mindenről tudósítottak a sajtóközpont munkatársait, akik percekkel később több nyelven sokszorosítva adták tovább információikat. Dobor Dezső sajtófőnök és Szatmári Király Erzsébet az iroda vezetője erős őrizetet álltottak az ajtóba és megakadályozták, hogy nem újságírók vagy legalábbis sajtóbelépő nélkül illetéktelenek zavarják az újságírókat. Ez a szigorúság több esetben nemtetszést váltott ki, holott kifejezetten Bernie Ecclestone háziszabályainak megfelelően alkalmazták. * Szokatlan izgalom vett erőt az indulatait hatalmas önfegyelemmel titkoló Ayrton Sennán a vasárnapi bemelegítő futam előtt. Szerette volna megszervezni, hogy egy hölgy ismerőséért helikopteren kimehessen a Ferihegyi repülőtérre, de a csapat vezetői ezt a szándékát nem nézték jó szemmel és nem is engedélyezték. A szombati edzésnappal esett egybe a dúsgazdag amerikai millomosok behízelgő hangú énekesének, a spanyol Juno Iglesiasnak budapesti koncertje. Az énekes rövid magyarországi látogatása a csekély nézőszám miatt sikertelennek mondható, de a Camel-Lotus csapat is csalódott benne. A magyar menedzseriroda az énekes koncertjét mindenképpen összefüggésbe akarta hozni az igazi világeseménynek számító Magyar Nagydíjjal és egy Iglesias-Nelson Piquet találkozót erőltetett. A brazil pilóta beleegyezett és a Camel-stáb egész délután várta az énekest a pályán, de hiába. Mint utólag indokolták, nem akarta kockáztatni hangját az esti fellépés előtt. Dr. Kovács Ferenc, a motorcsónak-válogatott szövetségi kapitánya örömmel újságolta, hogy előrehaladott és pozitív tárgyalások történtek, egy jövő évi Forma-1-es dunai motorcsónakverseny ügyében. Pillanatnyilag két dátum lehetséges egy szeptemberi és az augusztus 20-ai. „Mi az utóbbit szeretnénk, mert azt hisszük, hogy az ünneplő tömeg méltóan szórakozna a látványos versenyen” -mondta a kapitány. * A harmadik évre beérett sokak kritikája, és a következő versenyre kissé módosítják a Hungaroring nyomvonalát. A célegyenes utáni kanyarkombináció nemcsak a Forma-1-ben, de valamennyi versenyágban egérfogót jelent a résztvevőknek, ezért átvágják. Ezzel nemcsak a verseny gyorsulhat, hanem egy újabb pályarészt tudnak kiképezni, ahol előzni is lehet majd. A pálya további átalakításakor 26-ról 31-re növetik a bokszok számát, néhány helyen megemetik a védőkorlátot. Megváltoztatják a helyet, valamint két méter magasra emetik meg a nézőket elválasztó acélhálót is. Hatalmas légi forgalom zajlott a Hungaroring felett az edzések és a verseny alatt is. Volt olyan pillanat, hogy a Magyar Televízió helikopterét is beleszámítva egyszerre 4-5 gép volt a magasban. Tiszta Amerika - jegyezte meg valaki -, de látnia kellett volna vasárnap este azt a légihidat is, amit a pálya és a Dunaparton kiépített leszállópontok között építettek. Kétpercenként követték egymást a repülőgépes növényvédő-szolgálat korszerű helikopterei és az utat atig több mint két perc alatt tették meg.