Autó-Motor, 1989. január-június (42. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám

IM ESZTENDŐ - Boldog új évet! - mondtuk egymásnak néhány nappal ez­előtt. Mondtuk, de vajon hittük is azt, amit kívántunk? Tar­tok tőle, túl sok boldogságra nemigen lesz okunk 1989-ben. Sűrűsödnek a bajok, a gondok hazánkban, tovább vékonyod­nak a pénztárcák. Nem kell nagy képzelőerő ahhoz, hogy az országszerte zajlott-zajló vitákból kihallatsszék: tovább drá­gulnak a megélhetési költségek, emelkednek az árak, s ki tudja - volt rá ígéret, hogy nem, és mégis -, nem forognak-e még gyorsabban a benzinkutak amúgy is sebesen pörgő számlálószerkezetei. Ott lebeg felettünk az idén bevezetésre kerülő - most ugyan csend van körülötte - útadó. S ki tudná ma még megmondani, mennyivel drágulnak majd az autóal­katrészek, a szervizköltségek, s drágul maga az autó. Tudom, nagyon is jól tudom, sok százezer olyan ember él Magyarországon, akinek nem az autó, nem az autózás jelenti a gondokat, hanem a kisnyugdíjak egyre reménytelenebb beosztása, a család két-három vagy ennél is több gyermeké­nek tanszerekkel, ruházattal való ellátása. Látom, mint vásá­rolják mind többen a hentesüzletekben a karajcsontokat, a „csirkefarhátat", pékeknél a negyed kiló kenyeret... - Boldog új évet! - mondtuk azon az évfordulón is, amikor két használt Trabant után hozzájutottam életem első új ko­csijához, a Táltosnak becézett S 100-as Skodámhoz. Ugyan ki engedhetné meg manapság - bérből és fizetésből élő - magá­nak azt, amit akkor, jó másfél évtizeddel ezelőtt megtehet­tünk: a napi szerkesztőségi munka végeztével hárman-né­­gyen beültünk a Táltosba, s irány Visegrád, egy parfé, egy kávé a Silvanusban, merthogy híre volt az itteni parfénak, s aztán irány Budapest. Vagy ha fürödni támadt kedvünk, no­sza, irány a Balaton, egy-két órás lubickolás, majd vissza Pestre. Igaz, akkortájt három forintért mérték meg a benzin literjét - ma minden literen 16 forintot nyer az állam -, tízért a parfét. Most viszont elnézem az ablakom alatt téli álmukat alvó kocsik sorát: először a kis Polskira került rá a ponyva, majd a Trabantra, aztán a fehér Daciára, végül a sárga Ladá­ra. A többi - van még vagy tizenöt - ponyva nélkül telel. Gazdáik eddig kétszer ásták már ki autóikat a hóból, gyaní­tom, többször kerül még erre sor az idei télen. Láttam, amint a kocsitulajdonosok kipróbálják, életre kelti-e még az akku­mulátor a motort. Csak úgy, álló helyzetben, mert még hét­végeken sem indulnak útnak, mint tették azt az elmúlt nyá­ron. - Boldog új évet! - kívánom nekik magamban, s őszintén remélem, jut még tulajdonosaiknak annyira, hogy a télen megtakarított benzinre szánt pénzből futja majd tavasztól őszig egy kis autózásra, hat-hét hónap során úgy 2000-2500 kilométerre. - Nem megy tovább - mondja házbeli ismerősöm, egy tíz­éves Trabant tulajdonosa, aki négy évvel ezelőtt 6800 forint­tal ment nyugdíjba. - Valami állás után kell néznem. „Nyug­díjas álláskeresők csökkenő lehetőségei” - olvasom egyik na­pilapunk cikkének címét. A kettő között pedig maga az élet: a kényszerű óhaj és a hideg realitás. - Boldog új évet! - kívántam én is szeretteimnek, baráta­imnak, ismerőseimnek az évfordulón, miközben nem tudtam szabadulni attól az egy mondattól, amely a Vasas szakszerve­zet értekezletén hangzott el az egyik küldött szájából. A kér­déses mondat így szólt: „Annyian turkálnak már a zsebünk­ben, hogy egymásba ér a kezük!” Mint autós is osztom véleményét! 2 TARTALOM Fejér megye útjain (2.) 6-7 Nem a szigor a megoldás 8-9 Mozaik 10-11 Kezdő autósok 12 Puli - gondok és remények 13-15 Escort és Orion új motorokkal 16-17 Erről jut eszembe (1.) 18-19 Csendesebb gumiabroncsok 20-21 Hány kilométer vezet a jogosítványig? 22 Ha rángat a motor 23 Autók és árak - Sorszámok 24 A Lada Wankel-motorja 25 Anno...-Komputer az autógyártásban 26-27 Forgalmirend-változás 28 Kermi-teszt: 30 000 km Szamarával Meseautó - angol módra 34-35 Motoros rendőr halála 36 Keres, kínál 37 Autóalkatrész Borsodból 38 Pontiac Firebird TransAm 39 Moldova György: Sortűz az égből (5.) 40-41 Postabontás 42 A „Csúcsforgaloméból 43 Surányi Endre: Autón-motoron egy életen át 44-45 Forma Rali az NSZK-ban Kozmetikázott cirkáló 48-49 Beszélgetés Ferjáncz Attilával 50-51 FIM és FIA kongresszusok 53 A szélsőségesek 54 Krossz-napló 55 Pano­árma 57 Versenytől versenyig 58-59 Keresztrejtvény 60 A Honda manipulációja 61 Csipkerózsika-álom 62-63 A CÍMLAPON: Lada Szamara a Körmiben (Tesztbeszámolónk a 29-33. oldalon) Fotó: Szabó Mihály 46-47

Next