Autó-Motor, 1989. január-június (42. évfolyam, 1-12. szám)

1989-06-15 / 12. szám

! Sok méregtől, feszültségtől kíméli meg magát, aki útvonalát gondosan megterve­zi. Mindenekelőtt legyen és annak segítségével gondoljuk át, hogy hová, mikor, milyen városok érintésével fogunk autózni. Eleve kerüljük el azokat az útvonalakat, ahol­­ iskolai szünidő, vá­sár vagy egyéb események miatt - az adott időpontban torlódás várható. Olyan határátkelőhelyeket válasszunk, ahol elő­reláthatóan kevés a várakozási idő. A francia, az olasz és a spanyol tengerpartra induló autósoknak különösen ajánljuk el­kerülni az utazást egyes országok (például NSZK, Hollandia) iskolai szüneteinek kez­dési időpontjában. Ezeken a napokon ugyanis (az NSZK-ban szövetségi tarto­mányonként tudatosan eltérő időpontok­ban kezdődik a nyári szünet az iskolák­ban!) az autópályákon helyenként több tíz kilométeres forgalmi dugók is keletkez­hetnek, és emiatt órákon keresztül „ara­szolva" lehet csak előrehaladni. A hosz­­szabb (5-600 kilométeres) útszakaszok megtételét autósztrádára érdemes megter­vezni. Az útiprogram összeállításánál azonban gondolni kell arra, hogy az autó­pálya feszített tempót igényel és több or­szágban úthasználati díjat kell fizetni. A kellemetlen, kínos meglepetéseket el­kerülendő, autónkat időben és jól készít­sük fel az útra. Vagyis ne az indulás előtt két órával töltsük fel a motort olajjal, el­lenőrizzük az ékszíjfeszességet. Ne az utolsó pillanatokban jusson eszünkbe, hogy van-e jó tartalék gumink, ékszíjunk, égők és egyéb nélkülözhetetlen tartalék alkatrészünk a csomagtartóban. Gondos­kodni kell arról, hogy minden szükséges tartalék alkatrész kéznél legyen. Célszerű a külföldi - első­sorban nyugati - utazáshoz a legszüksége­sebb alkatrészeket elvinni, mert a szocia­lista gyártmányú járművekhez még a gép­kocsit előállító országban is nehéz bármi­hez hozzájutni. Ez különösen a kétütemű­­ekre (Wartburg, Trabant) vonatkozik. A Kresz ugyan - a szabványok többsé­gében - nemzetközi, ám vannak országon­ként eltérő szabályok és szokások is. Pél­dául az NSZK-ban és Ausztriában az egy­irányú forgalmi utat a kék alapú jelzőtáb­lán fehér mezőben az „Einbahnstrasse”, illetve az „Einbahn” szöveggel jelzik. A Jugoszláviába utánfutóval, vagy Törökor­szágba gépkocsival utazóknak például kettő elakadást jelző háromszöget kell ma­gukkal vinniük. A mienktől eltérő közle­kedési szabályokról a Magyar Autóklub irodái részletes információval szolgálnak. Nem hagyhatjuk számításon kívül azt az esetet, ha menet közben megbeteg­szünk. Ha e kellemetlen esemény megza­varja az autótúrát, akkor se érjen teljesen felkészületlenül. Vigyük a legszüksége­sebb gyógyszereket magunkkal. Kérjünk orvostól tanácsokat az „útipatika" összetételére. Nézzük meg, hogy a mentő­doboz tartalmazza-e az előírt tárgyakat, szereket! A hiányokat azonnal pótoljuk! A külföldi utazáshoz nélkülözhetetlenek a különféle útiokmányok (útlevél, vízum, valutakiviteli engedély, statisztikai lap, gépjárművezetői, forgalmi engedély, „H” betű - országjelzés a kötelező felelősség­­biztosítás igazolására -, zöld kártya stb.). A zöld kártyát nem minden országban ír­ják elő, a legtöbb európai államban ele­gendő a „H” országjel használata, ám ez a kártya sokszor megkönnyítheti az esetle­ges „papírháborút”. Az „óvatos” turisták a legfontosabb ok­mányokról még elindulás előtt fénymáso­latot készítenek, és ilyen módon az eredeti papírok elvesztése - ellopása - esetén a külföldi hatóságok a legfontosabb adato­kat a kópiákból is megtudhatják. Sokan - különösen az egyedülálló, vagy hozzátartozók nélkül élő autósok - kedvenc háziállatukat is magukkal viszik külföldre. Csakhogy az állatok szállítására, bevitelére különböző országokban szigorú szabályok vannak, il­letve kötelező oltásokat írnak elő. Például Angliába csak előzetes kérvényezés alap­ján lehet - a megfelelő oltásokkal ellátott - kutyát, macskát bevinni. A veszettség elleni oltást a legtöbb állam hatóságai megkövetelik. Például Dániában, Hollan­diában, Franciaországban, Ausztriában, Svájcban, Spanyolországban az utazás megkezdését megelőző 30 nappal, Görög­országban, Jugoszláviában, Törökország­ban a határátlépést megelőző 15 nappal, Olaszországban 20 nappal előbbi hivata­los veszettség elleni állatorvosi oltást iga­zoló bizonyítványt követelnek meg. Ha a járműben olyan hiba keletkezik, hogy az autós nem tud továbbmenni, Eu­rópa csaknem minden országában az au­tóklubok ilyenkor segítséget, segélyszol­gálatot nyújtanak. Ezért már elindulás előtt tudakoljuk meg, hogy az adott or­szágfokiban miként, milyen telefonszá­mon lehet elérni a segélyszolgálatot. Elutazás előtt érdemes feljegyezni a túra során felkeresett országok külképviselete­inek, konzulátusainak a telefonszámait, cí­mét stb. is. Erről a Magyar Autóklub tag­jainak és a hozzá fordulóknak részletes felvilágosítást, írásos információkat ad. Elterjedt az a tévhit, hogy legjobb éjjel, éjféltájban a hosszú útra felkerekedni, azért, hogy a torlódásokat az úton, a vám­nál, a határnál elkerüljük. Az éjjeli elindu­lás meglehetősen sok rizikótényezőt rejt magában. Szakemberek arra intenek, hogy a legtöbb ember teljesítőképessége az éjszaka közepén a legalacsonyabb, ezt a mélypontot - a volán mögött szükséges koncentráció miatt - még gyorsabban el­éri. A reakcióidő ilyenkor veszélyesen jó térképünk 38 U­TAZÁSI T­IPPEK Külföldi autótúra rizikó nélkül Aki kocsival indul külföldre, sok élményben lehet része, hiszen autóval tetszés szerint választhatja meg túrájának egyes állomásait, nem kell igazodnia -mint társasutazásnál­­ 30-40 emberhez, mások által meghatározott útvonalhoz, menetrendhez stb. Ám maradéktalanul csak úgy élvezhetjük igazán a külföldi autótúrát, ha arra alaposan felkészülünk és megelőzzük, hogy menet közben utunkat kellemetlen „kalandok" megzavarják.

Next