Autó-Motor, 1989. január-június (42. évfolyam, 1-12. szám)
1989-06-15 / 12. szám
! Sok méregtől, feszültségtől kíméli meg magát, aki útvonalát gondosan megtervezi. Mindenekelőtt legyen és annak segítségével gondoljuk át, hogy hová, mikor, milyen városok érintésével fogunk autózni. Eleve kerüljük el azokat az útvonalakat, ahol iskolai szünidő, vásár vagy egyéb események miatt - az adott időpontban torlódás várható. Olyan határátkelőhelyeket válasszunk, ahol előreláthatóan kevés a várakozási idő. A francia, az olasz és a spanyol tengerpartra induló autósoknak különösen ajánljuk elkerülni az utazást egyes országok (például NSZK, Hollandia) iskolai szüneteinek kezdési időpontjában. Ezeken a napokon ugyanis (az NSZK-ban szövetségi tartományonként tudatosan eltérő időpontokban kezdődik a nyári szünet az iskolákban!) az autópályákon helyenként több tíz kilométeres forgalmi dugók is keletkezhetnek, és emiatt órákon keresztül „araszolva" lehet csak előrehaladni. A hoszszabb (5-600 kilométeres) útszakaszok megtételét autósztrádára érdemes megtervezni. Az útiprogram összeállításánál azonban gondolni kell arra, hogy az autópálya feszített tempót igényel és több országban úthasználati díjat kell fizetni. A kellemetlen, kínos meglepetéseket elkerülendő, autónkat időben és jól készítsük fel az útra. Vagyis ne az indulás előtt két órával töltsük fel a motort olajjal, ellenőrizzük az ékszíjfeszességet. Ne az utolsó pillanatokban jusson eszünkbe, hogy van-e jó tartalék gumink, ékszíjunk, égők és egyéb nélkülözhetetlen tartalék alkatrészünk a csomagtartóban. Gondoskodni kell arról, hogy minden szükséges tartalék alkatrész kéznél legyen. Célszerű a külföldi - elsősorban nyugati - utazáshoz a legszükségesebb alkatrészeket elvinni, mert a szocialista gyártmányú járművekhez még a gépkocsit előállító országban is nehéz bármihez hozzájutni. Ez különösen a kétüteműekre (Wartburg, Trabant) vonatkozik. A Kresz ugyan - a szabványok többségében - nemzetközi, ám vannak országonként eltérő szabályok és szokások is. Például az NSZK-ban és Ausztriában az egyirányú forgalmi utat a kék alapú jelzőtáblán fehér mezőben az „Einbahnstrasse”, illetve az „Einbahn” szöveggel jelzik. A Jugoszláviába utánfutóval, vagy Törökországba gépkocsival utazóknak például kettő elakadást jelző háromszöget kell magukkal vinniük. A mienktől eltérő közlekedési szabályokról a Magyar Autóklub irodái részletes információval szolgálnak. Nem hagyhatjuk számításon kívül azt az esetet, ha menet közben megbetegszünk. Ha e kellemetlen esemény megzavarja az autótúrát, akkor se érjen teljesen felkészületlenül. Vigyük a legszükségesebb gyógyszereket magunkkal. Kérjünk orvostól tanácsokat az „útipatika" összetételére. Nézzük meg, hogy a mentődoboz tartalmazza-e az előírt tárgyakat, szereket! A hiányokat azonnal pótoljuk! A külföldi utazáshoz nélkülözhetetlenek a különféle útiokmányok (útlevél, vízum, valutakiviteli engedély, statisztikai lap, gépjárművezetői, forgalmi engedély, „H” betű - országjelzés a kötelező felelősségbiztosítás igazolására -, zöld kártya stb.). A zöld kártyát nem minden országban írják elő, a legtöbb európai államban elegendő a „H” országjel használata, ám ez a kártya sokszor megkönnyítheti az esetleges „papírháborút”. Az „óvatos” turisták a legfontosabb okmányokról még elindulás előtt fénymásolatot készítenek, és ilyen módon az eredeti papírok elvesztése - ellopása - esetén a külföldi hatóságok a legfontosabb adatokat a kópiákból is megtudhatják. Sokan - különösen az egyedülálló, vagy hozzátartozók nélkül élő autósok - kedvenc háziállatukat is magukkal viszik külföldre. Csakhogy az állatok szállítására, bevitelére különböző országokban szigorú szabályok vannak, illetve kötelező oltásokat írnak elő. Például Angliába csak előzetes kérvényezés alapján lehet - a megfelelő oltásokkal ellátott - kutyát, macskát bevinni. A veszettség elleni oltást a legtöbb állam hatóságai megkövetelik. Például Dániában, Hollandiában, Franciaországban, Ausztriában, Svájcban, Spanyolországban az utazás megkezdését megelőző 30 nappal, Görögországban, Jugoszláviában, Törökországban a határátlépést megelőző 15 nappal, Olaszországban 20 nappal előbbi hivatalos veszettség elleni állatorvosi oltást igazoló bizonyítványt követelnek meg. Ha a járműben olyan hiba keletkezik, hogy az autós nem tud továbbmenni, Európa csaknem minden országában az autóklubok ilyenkor segítséget, segélyszolgálatot nyújtanak. Ezért már elindulás előtt tudakoljuk meg, hogy az adott országfokiban miként, milyen telefonszámon lehet elérni a segélyszolgálatot. Elutazás előtt érdemes feljegyezni a túra során felkeresett országok külképviseleteinek, konzulátusainak a telefonszámait, címét stb. is. Erről a Magyar Autóklub tagjainak és a hozzá fordulóknak részletes felvilágosítást, írásos információkat ad. Elterjedt az a tévhit, hogy legjobb éjjel, éjféltájban a hosszú útra felkerekedni, azért, hogy a torlódásokat az úton, a vámnál, a határnál elkerüljük. Az éjjeli elindulás meglehetősen sok rizikótényezőt rejt magában. Szakemberek arra intenek, hogy a legtöbb ember teljesítőképessége az éjszaka közepén a legalacsonyabb, ezt a mélypontot - a volán mögött szükséges koncentráció miatt - még gyorsabban eléri. A reakcióidő ilyenkor veszélyesen jó térképünk 38 UTAZÁSI TIPPEK Külföldi autótúra rizikó nélkül Aki kocsival indul külföldre, sok élményben lehet része, hiszen autóval tetszés szerint választhatja meg túrájának egyes állomásait, nem kell igazodnia -mint társasutazásnál 30-40 emberhez, mások által meghatározott útvonalhoz, menetrendhez stb. Ám maradéktalanul csak úgy élvezhetjük igazán a külföldi autótúrát, ha arra alaposan felkészülünk és megelőzzük, hogy menet közben utunkat kellemetlen „kalandok" megzavarják.