Autó-Motor, 1990. január-június (43. évfolyam, 1-12. szám)

1990-01-01 / 1. szám

Együtt az úton Szabad legyen személyes megjegyzéssel kezdenem. Szinte kezdettől rendszeres olvasója vagyok az Autó-Motornak, mint régi autójavító-ipari szakmabeli. Ez az újság ismereteim szerint 42 éve elkötelezetten szolgál­ja az autók-motorok világával kapcsolatos műszaki-tudomá­nyos ismeretterjesztést. Nem kis nosztalgiával tartom kezem­ben az Autó-Motor 1961. június 15-i, megsárgult számát, ami­ben az egyik akkori autójavító vállalat fiatal mérnöke megis­merteti a lap olvasóit a futómű-beállítás „rejtelmeivel” egy ak­kor legkorszerűbb DUNLOP optikai műszer segítségével. A képen egy új Trabant 500-as mellett, a műszerrel babráló fia­talember is látható. Hát igen! Ez a fiatalember én voltam. Az Autó-Motor mindig velünk jött az „úton”, és hiteles informá­torként segítette az autójavító-szakma akkori nagy ívű fejlődé­sét, a bővülő autóstársadalom sokszínű tájékoztatását. Hogy repül az idő! Ma már, mint az Autószerviz Egyesülés igazgató­ja, forgatva a lapot, örömmel figyeltem fel arra, hogy az újság a változó körülményekhez igazodni kíván. Éppen az olvasók érdekében, azok szolgálatában elhatározza, hogy „a jövőben jó és még jobb példák publikálásával is elsősorban a minket kö­rülvevő szürke hétköznapok szakmai történéseire kell inkább összpontosítanunk”. Az idézett sorok azért ragadták meg fi­gyelmemet, mert az Autó-Motor tartalomgazdagítási szándéka találkozik az Autószerviz Egyesülés ilyen irányú elképzelései­vel. Hiszünk benne ugyanis, hogy ezeket a „szakmai történé­seket” jól időzített, tárgylagos szakmai véleményalkotással befolyásolni lehet. Itt van például, a legújabbkori jelenség. Magánimport keretén belül Nyugaton „összevásárolt” vegyes típusú autók és autóroncsok kavalkádjával „színesedik” állo­mányunk. Ez is ellentmondásos helyzet, ami a jövőben újabb üzemeltetési gondokat vet majd fel. A nyugati autó is elromlik! A javítási igények ilyen hirtelen változására történő fenntartó­ipari felkészülés­­ teljességgel lehetetlen. A vásárlásoknál lé­nyegesen nagyobb megfontoltságra, mérlegelésre volna szük­ség. De említhetem meglévő problémánkat is, miszerint az „egyszerű” autóhasználó sajnos nagyobbrészt elavult, 10 év fölötti átlagéletkorú autókkal járja az utakat. A megnövekedett javítási igény, csökkenő életszínvonal arra készteti őt, hogy csak a legszükségesebb karbantartási, javítási feladatokat vé­geztesse (végezze!) el. A legracionálisabb megoldásokra törek­szik, s ehhez sokrétű információt kell kapnia. Ehhez kapcsoló­dik az Autószerviz Egyesülés tagvállalatainak érdeke is. Az Autószerviz Egyesülés 1989. július 1-jével alakult meg, és jelenleg 84 tagvállalata van. A szakmai szervezet tagjai önálló gazdálkodást folytatnak, önálló jogi személyek. A tagvállala­tok az Egyesüléstől érdekképviseletük mellett jelentős szak­mai, szolgáltatási, kereskedelmi, környezetvédelmi, technoló­giai info­rmációkat várnak, szolgáltatási színvonaluk fejleszté­se, ügyfélkörük megszervezése és megtartása érdekében. Rendszeres információs kapcsolat kiépítésére van tehát szük­ség a szolgáltatást kínálók és azokat igénybe venni szándéko­zók között. Ezért a két szervezet együttműködésben állapodott meg, miszerint várhatóan 1990. februártól kezdődően az Autó­szerviz Egyesülés, illetve tagvállalatai az Autó-Motor szaklap állandó rovatában rendszeresen ismertetik a közérdeklődésre legjobban számot tartó információkat, így az Autó-Motor olva­sója elsőként értesülhet: az új szolgáltatások bevezetéséről, ke­reskedelmi hírekről, bevált technológiákról és mindemellett avatott szakemberektől autója gazdaságos üzemeltetéséhez hasznos tanácsokkal is szolgálnak. Őszintén remélem, hogy a közjót szolgáló együttműködé­sünk a mind súlyosabb terheket elviselni kényszerülő autósok­nak is a hasznára lesz. Dr. Tar József, az Autószerviz Egyesülés igazgatója 2 TARTALOM Az Áfor téli tanácsai4 Ismét az autók „fekete dobozáról"5 A bronzérmes XR21 6-7 Árnyékos oldal8 Flexibilis fékcsövek9 Mozaik 10-11 Filmelőzetes 12-13 Békési barangolások (3.) 14-15 Rugózzunk együtt! 16-17 Prost, a negyvenedik 18-19 Korszerű autórádiók 20-21 Kis hírek a nagyvilágból 23 Autók és árak - Sorszámok 24 Autókiállítás a BS-ben 25 A gépkocsi fejlődéséről - Alkatrész-körkép 26-27 9-teszt: BMW 318is­m 29-33 Automodell egy kocsi áráért 34-35 Autók gyenge pontjai (11.) 36 Keres, kinél 37 Frankfurt - a hátsó lépcső felől 38-39 Garancia magyar módra 40-41 A „Csúcsforgalom"-ból 43 Postabontás 44-45 Négyszázas japánok - San Marino Rali '89 49-49 Melyik a gyorsabb? 50-51 Műtött motor 53 Téli tanácsok motorrestaurálóknak 54-55 Régi sportautók kiállítása - Karburátor műanyagból 56-57 Beszélgetés a MAMSZ-közgyűlésről 58-59 Keresztrejtvény 60 Beszélgetés a MAMSZ-közgyűlésről 61 Triói vb 62-63 A CÍMLAPON: BMW 318is Tesztünk a 29-33. oldalon Fotó: Szabó Mihály

Next