Autó-Motor, 1990. január-június (43. évfolyam, 1-12. szám)

1990-01-01 / 1. szám

Ez nem karácsonyi gyertya! Az autózás egyik legnehezebb idősza­ka a téli üzem. Baj, bosszúság már a reg­geli hidegindításkor érhet bennünket. A lehűlt akkumulátor, a dermedt olaj, az elhanyagolt indítómotor, a piszkos, be­égett megszakító és az elhasznált gyújtó­­gyertya csak fokozza az indítási nehézsé­get. Kezdjük a gyertyánál: a járműben a gyújtógyertya mindig a jármű típusához előírt hőértékű, típusjelű gyújtásalkat­rész, amelynek elektródái között - jó esetben - a motornak életet adó szikra keletkezik. A gyertya akkor működik helyesen, ha a járműhöz előírt hőértékű és megfelelő elektródatávolsággal ren­delkezik. A gyertya hőértéke úgy van megválasztva, hogy a motor bármely üzemmódjában (például üresjáratban vagy legnagyobb terheléskor) az öntisz­tulása megtörténhet. A gyertya termé­szetesen használódik is. Az elektródák elégnek, ezért a közöttük lévő hézag nö­vekszik. Ezt a hézagot 5-6 ezer kilométe­renként ajánlatos ellenőrizni, s ha eltér az előírt értéktől, akkor a testett elektró­da mozdításával be kell állítani a megkí­vánt értéket. Természetesen a porcelán anyagának a felülete is „öregszik”, ki­váltképpen az a felületrész, amely „bele­lóg” az égéstérbe. Itt olyan átalakulások, lerakódások jönnek létre normál üzem közben, amelynek következtében üzemi hőmérsékleten a porcelán ellenállása csökken, s ezért a felületén a szikra egy része elkúszik. Ilyenkor a gyertya elekt­ródái között keletkező szikra nem képes tökéletesen elégetni a beszívott és por­lasztott üzemanyag-levegő keveréket. Ebből következik, hogy a gyertyákat időnként­­négyütemű motornál 10-12 ezer­, kétütemű motornál 6-8 ezer kio­­méterenként cserélni kell. És ez az aján­lás (egyes speciális gyártmányok kivéte­lével) még a legjobbnak ismert márkák­ra is vonatkozik. A gyújtógyertyát nem szabad fémszálú kefével tisztítani, mert a porcelánszigetelőn keletkezett fémkarc is elvezeti a gyújtószikra egy részét, s így a szakszerűtlen tisztogatási igyeke­zet még nagyobb zavart okoz a motor működésében. A helyesen megválasz­tott gyertya a motorban tökéletesen ki­ég, öntisztul. Ha netán mégis valamilyen lerakódás keletkezne a gyertyán, akkor ennek oka (pl. olajtúlfogyasztáskor égett olaj­koksz, benzintúlfogyasztáskor ko­rom ...) kell megszüntetni. A szennyező­dést okozó hiba elhárítása után jól meg­figyelhető, hogy a gyertya a további üzem közben tökéletesen öntisztul. Jó tudni azt is, hogy a sokat használt gyer­tya, az elégett elektróda következtében dús keveréket kíván, s a motor csupán emiatt is „iszákossá” válik. Az az igaz­ság, hogy a legtöbb autó téli üzemmód­ban kifejezetten igényli a friss, új gyer­tyát. Sok bosszúságtól kímélhetjük ma­gunkat (kiváltképpen a „hideg napok­ban”), ha a zavartalan motorműködés érdekében­­ legalább karácsonyfagyer­tyák látványakor - erre is gondoltunk. BRATINCSÁK GYÖRGY

Next