Autó-Motor, 1990. január-június (43. évfolyam, 1-12. szám)
1990-01-01 / 1. szám
Ez nem karácsonyi gyertya! Az autózás egyik legnehezebb időszaka a téli üzem. Baj, bosszúság már a reggeli hidegindításkor érhet bennünket. A lehűlt akkumulátor, a dermedt olaj, az elhanyagolt indítómotor, a piszkos, beégett megszakító és az elhasznált gyújtógyertya csak fokozza az indítási nehézséget. Kezdjük a gyertyánál: a járműben a gyújtógyertya mindig a jármű típusához előírt hőértékű, típusjelű gyújtásalkatrész, amelynek elektródái között - jó esetben - a motornak életet adó szikra keletkezik. A gyertya akkor működik helyesen, ha a járműhöz előírt hőértékű és megfelelő elektródatávolsággal rendelkezik. A gyertya hőértéke úgy van megválasztva, hogy a motor bármely üzemmódjában (például üresjáratban vagy legnagyobb terheléskor) az öntisztulása megtörténhet. A gyertya természetesen használódik is. Az elektródák elégnek, ezért a közöttük lévő hézag növekszik. Ezt a hézagot 5-6 ezer kilométerenként ajánlatos ellenőrizni, s ha eltér az előírt értéktől, akkor a testett elektróda mozdításával be kell állítani a megkívánt értéket. Természetesen a porcelán anyagának a felülete is „öregszik”, kiváltképpen az a felületrész, amely „belelóg” az égéstérbe. Itt olyan átalakulások, lerakódások jönnek létre normál üzem közben, amelynek következtében üzemi hőmérsékleten a porcelán ellenállása csökken, s ezért a felületén a szikra egy része elkúszik. Ilyenkor a gyertya elektródái között keletkező szikra nem képes tökéletesen elégetni a beszívott és porlasztott üzemanyag-levegő keveréket. Ebből következik, hogy a gyertyákat időnkéntnégyütemű motornál 10-12 ezer, kétütemű motornál 6-8 ezer kiométerenként cserélni kell. És ez az ajánlás (egyes speciális gyártmányok kivételével) még a legjobbnak ismert márkákra is vonatkozik. A gyújtógyertyát nem szabad fémszálú kefével tisztítani, mert a porcelánszigetelőn keletkezett fémkarc is elvezeti a gyújtószikra egy részét, s így a szakszerűtlen tisztogatási igyekezet még nagyobb zavart okoz a motor működésében. A helyesen megválasztott gyertya a motorban tökéletesen kiég, öntisztul. Ha netán mégis valamilyen lerakódás keletkezne a gyertyán, akkor ennek oka (pl. olajtúlfogyasztáskor égett olajkoksz, benzintúlfogyasztáskor korom ...) kell megszüntetni. A szennyeződést okozó hiba elhárítása után jól megfigyelhető, hogy a gyertya a további üzem közben tökéletesen öntisztul. Jó tudni azt is, hogy a sokat használt gyertya, az elégett elektróda következtében dús keveréket kíván, s a motor csupán emiatt is „iszákossá” válik. Az az igazság, hogy a legtöbb autó téli üzemmódban kifejezetten igényli a friss, új gyertyát. Sok bosszúságtól kímélhetjük magunkat (kiváltképpen a „hideg napokban”), ha a zavartalan motorműködés érdekében legalább karácsonyfagyertyák látványakor - erre is gondoltunk. BRATINCSÁK GYÖRGY