Autó-Motor, 1990. július-december (43. évfolyam,13-24. szám)
1990-07-02 / 13. szám
MOZAIK CSENDESEBBEK LETTEK ! A Diesel-motorok nem éppen csöndes járásukról ismertek. A Volkswagen fejlesztőmérnökeinek legújabb munkája most igyekszik rácáfolni erre az állításra. Az LT sorozatú áruszállító járművek ugyanis már megfelelnek a szigorú zajvédelmi előírásoknak, így például az utazási zaj egy decibellel kevesebb, mint amit a szabvány előír, a motorféküzem pedig 10 decibellel. A levegőzaj is kevesebb, hiszen megváltoztatták a kerekeket is. A kívánságra felszerelhető zajcsökkentő egységcsomag gyakorlatilag a motor és a sebességváltó burkolatát jelenti, az eredményhez mért csekély költséggel, hiszen csak 13 000 schillingbe kerül. A speciálisan városi szállításra tervezett teherautók teljesítménye nem változott: továbbra is a 67 kW-os (92 LE) turbódízelmotor hajtja a most már nemcsak kevés szennyezőanyagot, de kisebb zajt is okozó járműveket. A JAPÁN KOCSIKON KEVESEBB A HIBA Az NSZK autóklubja, az ADAC most hozta nyilvánosságra, hogy tavaly melyik típusokkal volt a legtöbb baj, és milyen típusok tartoztak a kishibás, megbízható kocsik közé. A legkevesebb hibával a kiskategóriájú autók közül a Toyota Starlet, alsó középkategóriában a Mitsubishi Colt, középkategóriában a Toyota Carina, nagykategóriában a Mercedes 200-300 D rendelkezett. A legtöbb hibát a kiskategóriájú autók közül a Fiat linóban, alsó középkategóriában a Seat Ibizában, középkategóriában a Citroen BX-ben, nagykategóriában a Ford Scorpióban találták. 4 AUTÓ-MOTOR 1990. JÚLIUS 2. Az év elején éhségsztrájkral írtoak hírek a csehszlovákiai Mlad Braeslav-i Skoda-gyárból. Az ott dolgozó mintegy másfél ezer elítélt azért választotta az éhezést és a munkalassítást, meg rájuk nem vonatkozott az életbe léptetett amnesztia. A Favorit-szalagon a közeli büntetés-végrehajtási intézet sztrájkoló dolgozói helyett katonák, továbbá kubai, vietnami és lengyel munkások szorgoskodtak, így tavasztól megkezdték az első katalizátoros Skoda Favoritok értékesítését az NSZK-ban, valamint Svájcban és Finnországban. A 41 kW-os (55 lóerős), 140 km/h végsebességű Favorit LSe környezetbarát csehszlovák modellek ára 14 000 NSZK márka. M.G. ÉHSÉGSZTRÁJK UTÁN KÖNYVESPOLC Variációk szabálytalan - sőt szemtelen - parkolásra Fotó: L. Szabó lászló Számos olvasónk készülődik olaszországi nyaralásra, és érdeklődik az előírt sebességhatárok iránt. A leghitelesebb tájékoztatás a mellékelt fénykép, amely az olasz határon készült. SEBESSÉGHATÁROK OLASZORSZÁGBAN Gyakorlati felhasználásra, kézikönyvnek is alkalmas, ám mégis tudományos igényű művet jelentetett meg a Műszaki Könyvkiadó a gépjármű-villamosságról. Ebben a témakörben a magyar szakirodalom nem éppen szegényes, de úgy tűnik, a modern berendezések ismertetése mellett még a régebbiekről is lehet újat, újszerűen és érdekesen mondani, ráadásul kitűnő ábrák segítik a szerkezetek elvi működésének és konstrukciós megoldásának megértését. Az elméleti ismeretek megszerzésén túlmenően az „egyszerű” autós természetesen a saját autóját keresi egy ilyen könyvben. AUTÓVÁSÁROK NAPTÁRA Július 7.: Csajág, Gyula, Komló, Mezőtúr, Ócsa, Pécs, Sümeg, Szerencs. Július 8.: Baja, Békéscsaba, Dabas, Heves, Hódmezővásárhely, Kecskemét, Kunhegyes, Marcali, Miskolc, Mosonmagyaróvár, Nagykőrös, Nyíregyháza, Ózd, Pécs, Szeged, Szekszárd, Szolnok, Szombathely, Veszprém, Zalaegerszeg. Július 14.: Pécs, Siófok. Július 15.: Ajka, Balatonfüred, Bátonyterenye, Debrecen, Dunaújváros, Fonyód, Jánoshalma, Hatvan, Hódmezővásárhely, Jánosháza, Jászapáti, Kaposvár, Kisbér, Kiskőrös, Kisvárda, Mázaszászvár, Miskolc, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Orosháza, Pécs, Sopron, Szeged, Szeghalom, Szolnok, Tapolca, Vác, Zalakaros