Autó-Motor, 1990. július-december (43. évfolyam,13-24. szám)

1990-07-02 / 13. szám

MOZAIK CSENDESEBBEK LETTEK ! A Diesel-motorok nem éppen csöndes járásukról ismertek. A Volkswagen fejlesztőmérnökeinek legújabb munkája most igyekszik rácáfolni erre az állításra. Az LT sorozatú áruszállító járművek ugyanis már megfelelnek a szigo­rú zajvédelmi előírásoknak, így például az utazási zaj egy decibel­lel kevesebb, mint amit a szabvány előír, a motorféküzem pedig 10 de­cibellel. A levegőzaj is kevesebb, hiszen megváltoztatták a kerekeket is. A kívánságra felszerelhető zaj­­csökkentő egységcsomag gyakor­latilag a motor és a sebességváltó burkolatát jelenti, az eredményhez mért csekély költséggel, hiszen csak 13 000 schillingbe kerül. A speciálisan városi szállításra terve­zett teherautók teljesítménye nem változott: továbbra is a 67 kW-os (92 LE) turbódízelmotor hajtja a most már nemcsak kevés szennye­zőanyagot, de kisebb zajt is oko­zó járműveket. A JAPÁN KOCSIKON KEVESEBB A HIBA Az NSZK autóklubja, az ADAC most hozta nyilvánosságra, hogy tavaly melyik típusokkal volt a leg­több baj, és milyen típusok tartoz­tak a kishibás, megbízható kocsik közé. A legkevesebb hibával a kis­kategóriájú autók közül a Toyota Starlet, alsó középkategóriában a Mitsubishi Colt, középkategóriá­ban a Toyota Carina, nagykategó­riában a Mercedes 200-300 D rendelkezett. A legtöbb hibát a kis­kategóriájú autók közül a Fiat linó­ban, alsó középkategóriában a Seat Ibizában, középkategóriában a Cit­roen BX-ben, nagykategóriában a Ford Scorpióban találták. 4 AUTÓ-MOTOR 1990. JÚLIUS 2.­ ­ Az év elején éhségsztrájkral írtoak hí­rek a csehszlovákiai Mlad Braeslav-i Skoda-gyárból. Az ott dolgozó mintegy másfél ezer elítélt azért választotta az éhe­zést és a munka­lassítást, meg rájuk nem vonatkozott az életbe léptetett amnesztia. A Favorit-szalagon a közeli büntetés-végrehaj­tási intézet sztrájkoló dolgozói helyett ka­tonák, továbbá kubai, vietnami és lengyel munkások szorgoskodtak, így tavasztól megkezdték az első katalizátoros Skoda Fa­voritok értékesítését az NSZK-ban, vala­mint Svájcban és Finnországban. A 41 kW-os (55 lóerős), 140 km/h végsebessé­gű Favorit LSe környezetbarát csehszlovák modellek ára 14 000 NSZK márka. M.G. ÉHSÉGSZTRÁJK UTÁN KÖNYVES­POLC Variációk szabálytalan - sőt szemtelen - parkolásra Fotó: L. Szabó lászló­ ­ Számos olvasónk készülődik olaszországi nyaralásra, és érdeklődik az előírt sebesség­határok iránt. A leghitele­sebb tájékoztatás a mellékelt fénykép, amely az olasz ha­táron készült. SEBESSÉGHATÁROK OLASZORSZÁGBAN Gyakorlati felhasználásra, kézi­könyvnek is alkalmas, ám mégis tudományos igényű művet jelente­tett meg a Műszaki Könyvkiadó a gépjármű-villamosságról. Ebben a témakörben a magyar szakiroda­­lom nem éppen szegényes, de úgy tűnik, a modern berendezések is­mertetése mellett még a régeb­biekről is lehet újat, újszerűen és érdekesen mondani, ráadásul kitű­nő ábrák segítik a szerkezetek el­vi működésének és konstrukciós megoldásának megértését. Az elméleti ismeretek megszer­zésén túlmenően az „egyszerű” au­tós természetesen a saját autóját keresi egy ilyen könyvben. AUTÓVÁSÁROK NAPTÁRA Július 7.: Csajág, Gyula, Komló, Me­zőtúr, Ócsa, Pécs, Sümeg, Szerencs. Július 8.: Baja, Békéscsaba, Dabas, Heves, Hódmezővásárhely, Kecskemét, Kunhegyes, Marcali, Miskolc, Moson­magyaróvár, Nagykőrös, Nyíregyháza, Ózd, Pécs, Szeged, Szekszárd, Szolnok, Szombathely, Veszprém, Zalaegerszeg. Július 14.: Pécs, Siófok. Július 15.: Aj­ka, Balatonfüred, Bátonyterenye, Deb­recen, Dunaújváros, Fonyód, János­halma, Hatvan, Hódmezővásárhely, Já­­nosháza, Jászapáti, Kaposvár, Kisbér, Kiskőrös, Kisvárda, Mázaszászvár, Mis­kolc, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Oros­háza, Pécs, Sopron, Szeged, Szegha­lom, Szolnok, Tapolca, Vác, Zalakaros

Next