Autó-Motor, 1990. július-december (43. évfolyam,13-24. szám)

1990-07-02 / 13. szám

A REFLEKTOR KÖZÚTI ÓLOMBÖRTÖN Anakronisztikus közlekedésünk megkésve éppolyan - ha nem sú­lyosabb - következményekkel éli meg járműállománya számbeli nö­vekedésének minőségi váltásait, mint fejlettebb társai egykoron. A baj csak az, hogy mint annyi másban, ebben sem a mások, ha­nem a magunk hibáiból kívánunk - rendszerint megkésve - okulni. Pe­dig legújabb döntéshozóink még biztosan nem olyan korban nőttek fel, amikor cselekvőképességüket és belátásukat a benzinólom ártalmai annyira meghatározták volna, mint gyermekeinkét - most. Most és - re­méljük - nem mindörökké! Hogy miért épp a benzinólmot kifogásol­juk annyi más ártalmas anyag kö­zül? Azért, mert a benzin levegőbe kerülő égéstermékei miatt ez ma a közúti közlekedésben a legnagyobb figyelmet érdemlő, első számú lég­­szennyező közellenség. Különleges légszennyező, mert­­ a kipufogógázokkal a szabadba kerülő ólom égéstermékek a legnagyobb mértékben lépik túl a levegőhigiéniai határértékeket,­­ mégsem szerepelnek a hírközlő szervek na­pi jelentéseiben. [Előfordulásukat, tudniillik, nem méri a Köjál távérzékelős monitoring mérő­­rendszere, ugyanis az eljárás költséges volta mi­att (!) folyamatos (on-line) mérőrendszert lég­ólom vizsgálatokra nem alkalmaznak]; - bármekkora légólom-határérték túllépése esetén sem kerülhet sor szmogriadóra és forga­lomkorlátozásra; - nemcsak kipufogó égéstermékként ártal­mas, hanem az égést megelőzően, benzingőz formájában is egészségkárosító;­­ abban különbözik a többi kipufogógáz-A közúti közlekedési eredetű ólomszennyezés forrása az az ólom-tetraetil nevű folyadék, amelyet az ember az 1930-as évek óta használ a benzin kopogástűrő képességének javítására, és amely harcigázok toxicitásával felérő idegméreg. Szerencsére a motorbenzinekben csak nagymértékben hígítva alkalmazzák Nemcsak a látható kipufogógázok tartalmaznak ólomszennyezőket, hanem a nem láthatók is. És ez mindaddig így lesz, amíg a járművek ólomadalékot, benzint használnak, motorjaik legyenek bár két- vagy négyüteműek összetevőtől, hogy forrásanyaga (a benzinólom) nem természeti anyagként alkotója a motorben­­zinneknek, hanem az ember „teszi” bele a le­párlással kapott alapbenzinbe, kompressziótűré­sének (oktánszámának) javítására, adalék for­májában;­­ ma már számos egyéb módja ismert és al­kalmazott a nagy oktánszámú benzinek óloma­dalék nélküli előállításának. Hy módon teljesen kézenfekvő tehát, hogy ha emberi beavatkozás miatt lett eggyel több légszennyezőfajtával ártal­masabb a benzin, éppen az ember lehet az, aki eltávolíthatja belőle a káros adalékanyagot;­­ egyedül a légólom az, amely aktív egyéni védekezéssel is kiküszöbhető, ha ólommentes benzint vásárolunk. Igaz, ez drágább­ az ólmo­zott benzinnél és nem mindegyik gépkocsi-mo­torban használható utóhatás nélkül, ám a mai járművek 90 százalékánál valódi lehetőség a légólom elleni „egyéni védekezésre” (sajnos, egyelőre még nem áll belőle elegendő mennyi­ség mindenhol rendelkezésre);­­ hatásai leginkább a gyermekekre és a mag­zatokra nézve egészségkárosítóak, a felnőttekre ártalmatlan nagyságú szintek esetén is (!),­­ nemcsak belégzéssel (hanem az út mentén termesztett növényzetre, gyümölcsökre kiüle­pedve), a táplálékkal is a szervezetbe kerül. Te­kintettel arra, hogy a kultúrkörnyezetben a táp­láléklánc csúcsán ma az ember áll, a szennyezett növényi és állati eredetű élelmiszerek végső so­ron az emberi szervezet ólomterhelését növelik; - a közutak mentén a talajban felhalmozódik, és/vagy a felszíni vizekkel bekerül a vízháztar­tásba is; - hatásai a pontszerű (üzemi) légszennyező forrásokéval összegeződnek.­ ­ AUTÓ-MOTOR 1990. JÚLIUS 2.

Next