Autó-Motor, 1990. július-december (43. évfolyam,13-24. szám)

1990-07-02 / 13. szám

A gyárak ide nem is hozzák a sodrás technikát művészi fokon mívelő skandináv pilótákat, ez a rali főleg a francia és olasz volán akrobatáké. De nemcsak erről a különleges karakteréről híres a Tour de Corse, hanem sajnos eléggé hírhedt is ez a látszólag ártatlan, távolról akár könnyűnek is titulálható rendezvény. Mert nem lehet elég­szer emlékeztetni a sportág híveit, hogy éppen Korzikán szenvedett halálos balesetet az olasz Audio Bettega, majd a finn Henri Toivonen. És csak hajszálon múlott, hogy ez a fekete lista idén nem folytatódott egy harmadik nagy név­vel. No de erről majd később... A Korzika Rali sok különlegessége közül az egyik, hogy manapság talán ez az egyetlen vb­­futam, ahol elméletileg még a hagyományos épí­tésű, kétkerékhajtású kocsival is nyerni lehetne. Elvégre 1987-ben, tehát a 4 X 4 korszak kellős közepén. Bernard Béguin a BMW M3-assal, sőt a következő évben Didier Auriol a Ford Sierra Cosworth nyergében tudott győzedelmeskedni. Ez évben a francia bajnoki cím első számú váro­mányosa, Francois Charriot állt rajthoz egy át­dolgozott, minden eddiginél erősebb, több mint 300 lovas BMW-vel, míg a Ford színeit ezúttal a belga Marc Duez képviselte. Ám labdába rúgni egyikőjük sem tudott (noha Charriot odahaza már többször legyőzte a lassú­nak éppen nem nevezhető Bruno Saby új, 16 sze­lepes Lanciáját), a vezető pozíciókért csupán az unalomig megszokott lanciás és toyotás verseny­zők küzdhettek. Az első két gyorson a Korzikán élő Yves Loubet haladt az élen, aztán két gyorsa­sági erejéig következett a spanyol Sainz, hogy az 5. gyorstól a 30-ig, vagyis a célig Didier Auriol vezesse kénye-kedve szerint a mezőnyt... Az újságírók szokványos kérdésére, mármint „a Lanciák ennyire jók vagy a Toyota lassú?”, egy magát megnevezni nem kívánó team­menedzser érdekes választ adott: „Sem ez, sem az. A titok nyitja egyszerűen a gumikban kere­sendő. Az úttest felülete ebben a bolondos időjá­rásban jóval melegebb a szokásosnál, és ehhez a körülményhez most a Michelin, a Lancia gumi­szállítója jobban alkalmazkodott, mint a Toyotát kiszolgáló Pirelli. ” Az időjárásról pedig csak annyit, hogy már régen láttunk ilyen bolondos május elejét Korzi- EREDMÉNYEK 1. Auriol/Occelli, F (Lancia) 645,16 - 2. Sainz/Moya, E (Toyota) 645,52 - 3. Chat­­riot/Perin, F (BMW) 6.49,05 - 4. Sa­­by/Grataloup, F (Lancia) 651,12 - 5. Ba­­umschlager/Zeltner, A (VW) 7.21,26 - 6 Poggi/Buresi, F (Citroen) 7.23,30 - 7. Ba­­lesi/Cilindrini, F 7.24,05 - 8. Oreille/Rois­­sard, F (mind Renault) 7.25,37 - 9. De Martini/Gibellini, I (Audi) 7.31,20 - 10. Rrlo/Sauvage, F (Renault) 7.31,56 A vb állása öt futam után: Márkák: Lancia 77, Toyota 54, BMW 14, Mazda és Renault 12 pont. Plóták: Auriol 55, Sainz 40, Biasion 32, Kankkunen 27 pont, kán. Egyik pillanatban sütött a nap, a másik pil­lanatban fekete fellegek gomolyogtak az égbol­ton és a harmadik pillanatban már szakadt is az eső. Igazán kellemetlen az az eset tudott lenni, amikor egyszerre mindhárom állapotra számíta­ni lehetett, ami olykor igen komoly veszélyeket is rejtett. Szegény pilóták ragyogó napsütésben elrajtoltak egy gyorsaságin, és nem tudták, hogy melyik kanyar mögött fogadja őket vízben ázó aszfalt; ilyen körülmények között nagyon nehéz volt a helyes gumit megválasztani. A bukmékerek elég szépen fogadtak volna a lanciás Loubet győzelmére, hiszen ő itt lakik a szigeten, szóval a hazai pálya ritka előnyét élvez­hette. Csak éppen a szerencsével állt hadilábon: hol defektet kapott, hol meg rossz gumit válasz­tott, hol a középső differenciállal gyűlt meg a baja, hol meg a féltengelyei törtek sorban, mint a gyufaszálak, ráadásul egyszerre kettő egyazon gyorsaságin... Ennyi malőr után már csak egy lépés az őrületig huncut kis karambol egy teher­autóval. És végül a kegyelemdöfés a 18. gyorsa­ságin, amikor már annyira csúszik a kuplung, hogy az autó haladni sem tud. Ahogy szerencsétlen Loubet eltűnt az élboly­ból, Sainz számára tulajdonképpen szabaddá vált az út, nyugodtan üldözhette Auriolt, mivel a 3. helyet őrző Charriot BMW-je sem muzsikált úgy, ahogy kellett volna. Ám Sainz hiába szedte össze minden erejét, az utolsó nap rajtjánál nyil­vántartott 1,07 perces hátrányát csak félig­­meddig tudta ledolgozni. Persze nézőpont kér­dése a végeredmény, mert úgyis tálalhatjuk, hogy a lanciás Auriol mögött mindössze 38 má­sodperccel szorult a 2. helyre a toyotás Sainz és ez minden idők legszorosabb korzikai végered­ménye volt. A verseny legkellemesebb meglepetését a fia­tal osztrák Raimund Baumschlager okozta, aki fronthajtásos VW Gráljával - igazán jó erőben lévő tavalyi gyári kocsi volt - a szenzációs 5. he­lyen végzett. Wittmann és Stohl után tehát egy újabb osztrák raliversenyző iratkozott fel a vi­lágklasszisok sorába. Már most vakarhatják a fejüket a gyári csapatok főnökei, hogy hogyan szorítanak helyet ennek a tagadhatatlan szuper­­tehetségnek a közeljövőben. Szóval ismét csak Lancia-győzelem született, de a célban a kissé durcás vesztes (elvégre a lel­két is kiautózta, hiába) mégis megkönnyebbül­ten mosolygott a fényképezőgépek lencséjébe: „Mi győztünk, hiszen élünk!" A különös megállapításnak bizony nagyon ko­moly előzménye volt. A 7. gyorsasági kellős kö­zepén, a Korzikára egyáltalán nem jellemző igen enyhe (ötödik teljesgázas) kanyarban a pályán elsőként rajtolt spanyolok Toyotája előtt hirtelen felbukkant egy környékbeli parasztbácsi kis Peugeot-ja! ,Az első pillanatban azt sem tud­tam, mit csináljak! Próbáljam meg kikerülni a váratlan akadályt, vagy talán sikerül egy vészfé­kezéssel megállni?” - idézte fel még mindig el­boruló tekintettel Sainz a rémisztő másodperc­töredékeket.­­ „Életem eddigi legszörnyűbb pil­lanatai voltak ezek!” Kép és szöveg: MARTIN HOLMES KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL ■ ŐSSZEL BUDAPESTI AUTÓSZALON Interjú Haris Györggyel, a Harisem­ Kft. ügyvezetőjével ■ FAVORIT­KATALIZÁTOR LAMBDASZONDÁVAL Nem tilos, hanem kötelező az ólommentes ■ÁTÍRÁS, RENDSZÁM, JOGOSÍTVÁNY Decentralizált sorban állás, avagy ahogy ügyeinket intézzük ■ TRABANT 1,1 FAZONIGAZÍTÁSSAL Tíz százalék kedvezmény az AM-előfizetőknek ■ VEZETTÜK: A LEGÚJABB BMW-T Aranyos vadállat left JÚLIUS 1. AUTÓ-MOTOR 63

Next