Autó-Motor, 1990. július-december (43. évfolyam,13-24. szám)
1990-07-02 / 13. szám
A gyárak ide nem is hozzák a sodrás technikát művészi fokon mívelő skandináv pilótákat, ez a rali főleg a francia és olasz volán akrobatáké. De nemcsak erről a különleges karakteréről híres a Tour de Corse, hanem sajnos eléggé hírhedt is ez a látszólag ártatlan, távolról akár könnyűnek is titulálható rendezvény. Mert nem lehet elégszer emlékeztetni a sportág híveit, hogy éppen Korzikán szenvedett halálos balesetet az olasz Audio Bettega, majd a finn Henri Toivonen. És csak hajszálon múlott, hogy ez a fekete lista idén nem folytatódott egy harmadik nagy névvel. No de erről majd később... A Korzika Rali sok különlegessége közül az egyik, hogy manapság talán ez az egyetlen vbfutam, ahol elméletileg még a hagyományos építésű, kétkerékhajtású kocsival is nyerni lehetne. Elvégre 1987-ben, tehát a 4 X 4 korszak kellős közepén. Bernard Béguin a BMW M3-assal, sőt a következő évben Didier Auriol a Ford Sierra Cosworth nyergében tudott győzedelmeskedni. Ez évben a francia bajnoki cím első számú várományosa, Francois Charriot állt rajthoz egy átdolgozott, minden eddiginél erősebb, több mint 300 lovas BMW-vel, míg a Ford színeit ezúttal a belga Marc Duez képviselte. Ám labdába rúgni egyikőjük sem tudott (noha Charriot odahaza már többször legyőzte a lassúnak éppen nem nevezhető Bruno Saby új, 16 szelepes Lanciáját), a vezető pozíciókért csupán az unalomig megszokott lanciás és toyotás versenyzők küzdhettek. Az első két gyorson a Korzikán élő Yves Loubet haladt az élen, aztán két gyorsasági erejéig következett a spanyol Sainz, hogy az 5. gyorstól a 30-ig, vagyis a célig Didier Auriol vezesse kénye-kedve szerint a mezőnyt... Az újságírók szokványos kérdésére, mármint „a Lanciák ennyire jók vagy a Toyota lassú?”, egy magát megnevezni nem kívánó teammenedzser érdekes választ adott: „Sem ez, sem az. A titok nyitja egyszerűen a gumikban keresendő. Az úttest felülete ebben a bolondos időjárásban jóval melegebb a szokásosnál, és ehhez a körülményhez most a Michelin, a Lancia gumiszállítója jobban alkalmazkodott, mint a Toyotát kiszolgáló Pirelli. ” Az időjárásról pedig csak annyit, hogy már régen láttunk ilyen bolondos május elejét Korzi- EREDMÉNYEK 1. Auriol/Occelli, F (Lancia) 645,16 - 2. Sainz/Moya, E (Toyota) 645,52 - 3. Chatriot/Perin, F (BMW) 6.49,05 - 4. Saby/Grataloup, F (Lancia) 651,12 - 5. Baumschlager/Zeltner, A (VW) 7.21,26 - 6 Poggi/Buresi, F (Citroen) 7.23,30 - 7. Balesi/Cilindrini, F 7.24,05 - 8. Oreille/Roissard, F (mind Renault) 7.25,37 - 9. De Martini/Gibellini, I (Audi) 7.31,20 - 10. Rrlo/Sauvage, F (Renault) 7.31,56 A vb állása öt futam után: Márkák: Lancia 77, Toyota 54, BMW 14, Mazda és Renault 12 pont. Plóták: Auriol 55, Sainz 40, Biasion 32, Kankkunen 27 pont, kán. Egyik pillanatban sütött a nap, a másik pillanatban fekete fellegek gomolyogtak az égbolton és a harmadik pillanatban már szakadt is az eső. Igazán kellemetlen az az eset tudott lenni, amikor egyszerre mindhárom állapotra számítani lehetett, ami olykor igen komoly veszélyeket is rejtett. Szegény pilóták ragyogó napsütésben elrajtoltak egy gyorsaságin, és nem tudták, hogy melyik kanyar mögött fogadja őket vízben ázó aszfalt; ilyen körülmények között nagyon nehéz volt a helyes gumit megválasztani. A bukmékerek elég szépen fogadtak volna a lanciás Loubet győzelmére, hiszen ő itt lakik a szigeten, szóval a hazai pálya ritka előnyét élvezhette. Csak éppen a szerencsével állt hadilábon: hol defektet kapott, hol meg rossz gumit választott, hol a középső differenciállal gyűlt meg a baja, hol meg a féltengelyei törtek sorban, mint a gyufaszálak, ráadásul egyszerre kettő egyazon gyorsaságin... Ennyi malőr után már csak egy lépés az őrületig huncut kis karambol egy teherautóval. És végül a kegyelemdöfés a 18. gyorsaságin, amikor már annyira csúszik a kuplung, hogy az autó haladni sem tud. Ahogy szerencsétlen Loubet eltűnt az élbolyból, Sainz számára tulajdonképpen szabaddá vált az út, nyugodtan üldözhette Auriolt, mivel a 3. helyet őrző Charriot BMW-je sem muzsikált úgy, ahogy kellett volna. Ám Sainz hiába szedte össze minden erejét, az utolsó nap rajtjánál nyilvántartott 1,07 perces hátrányát csak féligmeddig tudta ledolgozni. Persze nézőpont kérdése a végeredmény, mert úgyis tálalhatjuk, hogy a lanciás Auriol mögött mindössze 38 másodperccel szorult a 2. helyre a toyotás Sainz és ez minden idők legszorosabb korzikai végeredménye volt. A verseny legkellemesebb meglepetését a fiatal osztrák Raimund Baumschlager okozta, aki fronthajtásos VW Gráljával - igazán jó erőben lévő tavalyi gyári kocsi volt - a szenzációs 5. helyen végzett. Wittmann és Stohl után tehát egy újabb osztrák raliversenyző iratkozott fel a világklasszisok sorába. Már most vakarhatják a fejüket a gyári csapatok főnökei, hogy hogyan szorítanak helyet ennek a tagadhatatlan szupertehetségnek a közeljövőben. Szóval ismét csak Lancia-győzelem született, de a célban a kissé durcás vesztes (elvégre a lelkét is kiautózta, hiába) mégis megkönnyebbülten mosolygott a fényképezőgépek lencséjébe: „Mi győztünk, hiszen élünk!" A különös megállapításnak bizony nagyon komoly előzménye volt. A 7. gyorsasági kellős közepén, a Korzikára egyáltalán nem jellemző igen enyhe (ötödik teljesgázas) kanyarban a pályán elsőként rajtolt spanyolok Toyotája előtt hirtelen felbukkant egy környékbeli parasztbácsi kis Peugeot-ja! ,Az első pillanatban azt sem tudtam, mit csináljak! Próbáljam meg kikerülni a váratlan akadályt, vagy talán sikerül egy vészfékezéssel megállni?” - idézte fel még mindig elboruló tekintettel Sainz a rémisztő másodperctöredékeket. „Életem eddigi legszörnyűbb pillanatai voltak ezek!” Kép és szöveg: MARTIN HOLMES KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL ■ ŐSSZEL BUDAPESTI AUTÓSZALON Interjú Haris Györggyel, a Harisem Kft. ügyvezetőjével ■ FAVORITKATALIZÁTOR LAMBDASZONDÁVAL Nem tilos, hanem kötelező az ólommentes ■ÁTÍRÁS, RENDSZÁM, JOGOSÍTVÁNY Decentralizált sorban állás, avagy ahogy ügyeinket intézzük ■ TRABANT 1,1 FAZONIGAZÍTÁSSAL Tíz százalék kedvezmény az AM-előfizetőknek ■ VEZETTÜK: A LEGÚJABB BMW-T Aranyos vadállat left JÚLIUS 1. AUTÓ-MOTOR 63