Autó-Motor, 1992. július-december (45. évfolyam, 14-26. szám)

1992-10-20 / 22. szám

I FÓKUSZ HAGYOMÁNYOS CSOMAGTARTÓK SZEMÉLYGÉPKOCSIKHOZ Az előző számban bemutat­tuk a nagy terhek szállítására alkalmas tetőcsomagtartókat, s ígértük, a más célokra készí­tett csomagtartókról sem fe­ledkezünk meg. Nos, vizsgál­juk meg az alábbiakban a ha­gyományos csomagtartóknak azokat a típusait, amelyek tu­lajdonosai nem óhajtanak 50 kg-nál súlyosabb terhet szállítani. Nem kis feladat annak el­döntése, hogy milyen csomag­tartót vásároljunk, melyiket válasszuk, melyik felel meg legjobban a kívánt célnak. Mivel a tetőcsomagtartó köz­lekedésbiztonsági szempont­ból veszélyes termék, ezért azok Kermi-vizsgálat nélkül nem hozhatók forgalomba. A vásárláskor ellenőrizzük a termék kötelező Kermi-vizs­­gálatának és a használati út­mutatónak a meglétét. A cso­magtartóhoz mellékelt hasz­nálati utasításnak tartalmaz­nia kell: - a csomagtartó rövid mű­szaki leírását, - a csomagtartó össze- és felszerelési útmutatóját, - a megengedett maximális terhelés mértékét (kg-ban), 1. Gombos-féle sport alaptartópárra szerelt kombinált csomagtartó ereszcsatornával rendelkező gépkocsikhoz 2. A kombinált csomagtartó Opel gépkocsikhoz készített tartólábakkal­­ utalást arra, hogy a jár­műgyártó által megengedett max. tetőterhelést is figyelem­be kell venni. (A tolótetős, napfénytetős kocsik kevésbé terhelhetők.) Mivel a max. te­tőterhelés a rakomány és a tetőcsomagtartó önsúlyából áll, ezért az önsúlyt is meg kell adni, - utalást arra, hogy a rako­mánynak minél alacsonyabb súlypontmagasságúnak és a teljes rakodófelületen egyen­letes elosztásúnak kell lennie, - utasítást, hogy a csavar­kötéseket időnként után kell húzni, - figyelemfelhívást a terhelt csomagtartó következtében megváltozott menettulajdon­ságokra (oldalszél-érzékeny­­ség, kanyarstabilitás és féktá­volság), - a karbantartási lehetősé­geket, - a jótállási feltételeket, - a gyártó cég címét és a termék típusjelölését. A vásárlással kapcsolatos to­vábbi döntések megkönnyítése céljából röviden összefoglaljuk a Kermi­ vizsgálati szempontja­it. Ezek a következők:­­ műszaki kivitel (gyakorla­ti használhatóság, ergonómiai szempontok, passzív baleset­­védelem, pl. kiálló keresztru­­dak, sérülést okozó talprögzí­tő csavarok, éles kiálló lábrög­zítő fülek, éles, sorjás lemezé­lek, sorjás forgatógombok stb. miatti balesetveszély), -- dinamikus igénybevétel (viselkedés fékezéskor: 7,2 m/st 2 értékű lassuláskor a támasz­tólábak elmozdulása min­­den, és a csavarkötések kila­zulása okozta nyomatékcsök­kenés %-ban), - korrózióállóság (sósköd­­kamrában 48 óra alatt több éves időjárási viszontagságot imitálva, %-ban kifejezve), - állandó terhelés (stati­kus menetirányú terhelési vizsgálat: megpakolt és egyenletes sebességgel hala­dó autón a (szél) terhelés hatására az elcsúszás mérté­ke mm-ben, amely max. 10 mm lehet). 3. A sport tartóalap felerősítése Opel gépkocsikra 44 AUTÓ-MOTOR 1992/22

Next