Autó-Motor, 1992. július-december (45. évfolyam, 14-26. szám)
1992-10-20 / 22. szám
I FÓKUSZ HAGYOMÁNYOS CSOMAGTARTÓK SZEMÉLYGÉPKOCSIKHOZ Az előző számban bemutattuk a nagy terhek szállítására alkalmas tetőcsomagtartókat, s ígértük, a más célokra készített csomagtartókról sem feledkezünk meg. Nos, vizsgáljuk meg az alábbiakban a hagyományos csomagtartóknak azokat a típusait, amelyek tulajdonosai nem óhajtanak 50 kg-nál súlyosabb terhet szállítani. Nem kis feladat annak eldöntése, hogy milyen csomagtartót vásároljunk, melyiket válasszuk, melyik felel meg legjobban a kívánt célnak. Mivel a tetőcsomagtartó közlekedésbiztonsági szempontból veszélyes termék, ezért azok Kermi-vizsgálat nélkül nem hozhatók forgalomba. A vásárláskor ellenőrizzük a termék kötelező Kermi-vizsgálatának és a használati útmutatónak a meglétét. A csomagtartóhoz mellékelt használati utasításnak tartalmaznia kell: - a csomagtartó rövid műszaki leírását, - a csomagtartó össze- és felszerelési útmutatóját, - a megengedett maximális terhelés mértékét (kg-ban), 1. Gombos-féle sport alaptartópárra szerelt kombinált csomagtartó ereszcsatornával rendelkező gépkocsikhoz 2. A kombinált csomagtartó Opel gépkocsikhoz készített tartólábakkal utalást arra, hogy a járműgyártó által megengedett max. tetőterhelést is figyelembe kell venni. (A tolótetős, napfénytetős kocsik kevésbé terhelhetők.) Mivel a max. tetőterhelés a rakomány és a tetőcsomagtartó önsúlyából áll, ezért az önsúlyt is meg kell adni, - utalást arra, hogy a rakománynak minél alacsonyabb súlypontmagasságúnak és a teljes rakodófelületen egyenletes elosztásúnak kell lennie, - utasítást, hogy a csavarkötéseket időnként után kell húzni, - figyelemfelhívást a terhelt csomagtartó következtében megváltozott menettulajdonságokra (oldalszél-érzékenység, kanyarstabilitás és féktávolság), - a karbantartási lehetőségeket, - a jótállási feltételeket, - a gyártó cég címét és a termék típusjelölését. A vásárlással kapcsolatos további döntések megkönnyítése céljából röviden összefoglaljuk a Kermi vizsgálati szempontjait. Ezek a következők: műszaki kivitel (gyakorlati használhatóság, ergonómiai szempontok, passzív balesetvédelem, pl. kiálló keresztrudak, sérülést okozó talprögzítő csavarok, éles kiálló lábrögzítő fülek, éles, sorjás lemezélek, sorjás forgatógombok stb. miatti balesetveszély), -- dinamikus igénybevétel (viselkedés fékezéskor: 7,2 m/st 2 értékű lassuláskor a támasztólábak elmozdulása minden, és a csavarkötések kilazulása okozta nyomatékcsökkenés %-ban), - korrózióállóság (sósködkamrában 48 óra alatt több éves időjárási viszontagságot imitálva, %-ban kifejezve), - állandó terhelés (statikus menetirányú terhelési vizsgálat: megpakolt és egyenletes sebességgel haladó autón a (szél) terhelés hatására az elcsúszás mértéke mm-ben, amely max. 10 mm lehet). 3. A sport tartóalap felerősítése Opel gépkocsikra 44 AUTÓ-MOTOR 1992/22