Autó-Motor, 1998. január-június (51. évfolyam, 1-13. szám)

1998-01-13 / 1. szám

MINDEN NAP JÓL INDUL! Töltse fel tankját MOL extra téli gázolajjal, és a téli hidegben is jól fognak indulni napjai! Nem árt tudni. Jó, ha felkészülünk! A dízelautók igen közkedveltek, mivel élettartamuk általában hosszabb, mint benzines társaiké, kedvezőbb az üzemanyagfogyasztá­suk, ráadásul az üzemanyaguk, a gázolaj ára is alacsonyabb. Tulajdonosaik körében azonban ismertek a téli üzemeltetési gondok is. A dízelüzemhez jó gyúlékonyságuk miatt különösen az egyenesláncú paraffin szénhidrogének felelnek meg. Ezek az alkotóelemek biz­tosítják a gázolaj jó gyulladási képességét és kedvezően hatnak a károsanyag kibocsátásra is, ugyanakkor - sajnos - rontják a gáz­olaj hidegtűrő képességét. A lehűlés során ugyanis a paraffinkristályok kiválnak, a gázolaj először opálos, zavaros lesz. Ez azonban nem okoz problémát, a gázolaj még el szűrhető, szivattyúzható. A hőmérséklet további csökkenése esetén a paraffin viasszerű labda­csokká állhat össze, romlik a szivattyúzhatóság és eltömődhet a gázolajszűrő. A dízelmotorban ugyanis­­ a szennyeződésekre nagyon érzékeny üzemanyagellátó rendszer kopás elleni védelmére - igen finom, kis pórusméretű üzemanyagszűrő található. Ha ez a szűrő eltömődik, a motor már nem kap elegendő üzemanyagot, először rángat, majd megáll. A reggeli indításnál, mivel az éjszakai erősödő lehűlés hat a legkedvezőtlenebbül a gázolajos rendszerekre, a motor egyáltalán nem indul el. A gázolaj alkalmazhatóságának alsó határát a °C- ban kifejezett hidegszűrhetőségi határérték, a CFPP (Cold Filter Plugging Point) adja meg. A hidegszűrhetőség javításakor a gázolaj gyulladási készségét többletköltséget jelentő gyártástechnológiai módosítással, adalékolással kell helyreállítani. A gázolaj hidegtűrési tulajdonságát ezért minden gyártó a területre leginkább jellemző hőmérsékleti adottságokhoz igazítja. Gazdasági okok miatt csak azt a minőséget célszerű biztosítani, ami feltétlenül szükséges. Magyarországon ez a sokévi meteorológiai adatok és átlagos hőmérsékletek alapján -15°C CFPP-t jelent. Az idei télre, december 15-től a MOL Rt. azonban olyan gázolajat hoz forgalomba, amelynél a hidegszűrhetőségi határhőmérsékle­tet tovább csökkentették, ezzel minden felmerülő igény kielégíthető, a szélsőséges időjárás okozta problémák csökkenthetők. A MOL új extra téli gázolajának a CFPP-je -25°C. Az alkalmazhatóság alsó határértékét a gyakorlatban azonban más tényezők is befo­lyásolják, mint például a lehűlés sebessége, járműtechnikai jellemzők, üzemi körülmények, karbantartási színvonal. Ezért a gépkocsik gyártói télre a teljes üzembiztonság eléréséhez különböző tanácsokat adnak, amelyre mi is szeretnénk a figyelmet ráirányítani és alkal­mazásukat javasoljuk annak érdekében, hogy a gépkocsival minden reggel könnyen elindulhassunk. • Tankolási szokások megváltoztatása, az üzemanyag tanknak célszerűen mindig tele kell lennie azért, hogy a nagyobb tömegű üzem­anyag lassabban hűljön le, és az üzemanyag helyett ne legyen a tankban nedves levegő. • Az üzemanyagszűrő cseréje még a hideg idő beállta előtt. • A kondenzvíz rendszeres leengedése, korosabb autóknál a tartály és az üzemanyagellátó rendszer tisztítása. • Legfontosabb a start-készséggel rendelkező, megfelelő kapacitású akkumulátor. A MOL üzemanyagok minőségjavító adalékokkal kerülnek forgalomba, így az extra téli gázolaj is. Kedvező hidegtulajdonsága mellett hatékony motorvédelmet és alacsony károsanyag kibocsátást garantál. Végül még egy jótanács! A gondtalan téli autózáshoz a MOL extra téli gázolaj folyamatos tankolása szükséges.

Next