Autó-Motor, 2000. július-december (52. évfolyam 14-26. szám)
2000-07-04 / 14. szám
Dr. Áchim András társ producer, Subaru XT Turbo (1987): - Világéletemben bolondultam az autókért. Igyekeztem minél több típust kipróbálni, a sok évtizednyi válogatás után végül a japán gyártmányoknál állapodtam meg, a két Nissan mellett tartott XT régi álmom volt, végül három évvel ezelőtt sikerült megvásárolnom ezt a megkíméltnek tűnő példányt, mellyel évente átlagosan 15 000 kilométert autózom. A Subaruval közösen eltöltött időszakban semmiféle meghibásodást nem tapasztaltam, a szervizelések során is csak a rutinmunkákat kellett elvégeztetni. Az automata sebességváltós sportkocsi fogyasztásával is elégedett vagyok, hiszen országúton 9-9,5 l, városban pedig 11 liter körüli átlagot produkál. Előnyök: - egyedi karosszériaforma, - nem túl kemény rugózással párosuló jó úttartás, - csúszós úton is magabiztos viselkedés, - megbízható szerkezet, - finoman működő kezelőszervek, - gyönyörű boxerhang, - alacsony vételár. Hátrányok: - drága alkatrészek, - nem bővíthető a csomagtartó, - kényelmetlen hátsó ülés. A fényképezett kocsi forrásnyomoktól, olajfolyásoktól mentes motortere igazi ritkaság a tinédzserkorban járó turbótöltős XT sportkocsik közt Az állítható magasságú kormányoszloppal együtt mozdulnak a műszerek és az összes fontos kapcsoló A hátsó lámpasor felett húzódó peremen kell átemelni a 315 literes csomagtartóba szánt pakkokat A négykerékhajtás a váltókar tetején elhelyezett piros gombbal vagy a kardánboxon elhelyezett hőfokszabályzó és ventilátorkapcsoló mögötti gombbal aktiválható Az elegendő oldaltartást adó ülések szakadás nélkül elviselnek pár százezer kilométernyi használatot A karosszéria belső zugainak külső oldalán, rosszabb esetben a lemezéleknél is találkozhatunk rozsdafoltokkal Autó-Motor 2000/14 • www.automotor.hu 25 Szerviztapasztalatok Az összes négykerékhajtású autó, így egy XT vásárlása előtt is tanácsos tüzetesen átnézni a jármű alját és hajtásláncát az esetleges terepezés közben bekövetkezett mechanikai sérülések (e pontokra évek múltán rozsdásodás figyelmeztethet) és a helytelen használat következtében előforduló megerőltetések nyomai után kutatva, mindehhez érdemes a márkához értő szakember segítségét kérni, hiszen a túlterhelés kívülről nem látható károkat okozhat a kuplungtárcsán, a váltóműben és a motorban is. A sportkocsikra általában jellemző kegyetlen hajtás ellenére az XT erőforrások az első 100 000 kilométert hibátlanul teljesítették, igaz, a hazánkban fel-felbukkanó példányok többségének futásteljesítménye eléri már ennek a két-háromszorosát is. A hosszú életük alatt kemény kiképzésnek kitett kocsikon (mint más típusokon is) ellenőrizendők a négy tárcsafékes rendszer betétei, a nyergek és a tárcsák. Bőven 100 000 kilométer feletti futásról árulkodik a csereérett vagy már felváltott vízpumpa és a hő-vákuumszelep, a hibás tartozék(ok) rövidesen az aggregát túlmelegedéséhez vezethetnek, melynek nyomán jó esetben is esedékessé válhat a hengerfej-, dugattyúgyűrű- és szelepszártömítések, valamint a dugattyúgyűrűk cseréje. Szintén a sokat futott daraboknál jelenthet problémát az olajpumpa hibája, s ezeken fordulhat elő a kormányszervo munkaközegének szivárgása. A bőven 200 000 km felett járó egyedeknél már cserélendő a bartergáz-elvezető szelep, s javítást igényelhet a gyújtási rendszer is. A turbótöltő élettartama nagyban függ a használattól és a 10 000 kilométerenként cserélendő motorolaj minőségétől, jó esetben 150 000 fölött kellene először foglalkozni vele, de az itthon jellemző „pörgős” használat mellett ennél már jóval korábban tönkremegy. Az itthoni útviszonyok közt is tartósnak bizonyuló lengéscsillapítók elfáradása utáni használat a spirálrugók töréséhez vezet, ezeken kívül még a gömbcsuklókat szokták cserélni időnként. A gyors és sportos kocsik hosszú pályafutásuk során már szinte biztosan összeütközésbe kerültek valamilyen járművel vagy tereptárggyal, ezért ajánlatos odafigyelni a törésnyomokra. Egyértelműen az orrot ért karambolos sérülésre utal a bukólámpa akadozó mozgása, a pontatlan illesztés és a hűtőventilátor lapátjainak repedése, törése. Az egyéb javítások felderítésében jó társ lehet egy festékvastagság-mérő, de sok esetben a vastagon alkalmazott simítóanyag felfedezhető egy közönséges mágnessel is. Az amerikai modellek itthoni fenntartása jelentős többletköltséget igényel, mivel ezekhez a gyár nem ad modellkatalógust, ennek következtében egyegy szükséges alkatrész beszerzése akár több hónapos procedúrát is jelenthet.