Autó-Motor, 2001. január-június (53. évfolyam 1-13. szám)

2001-04-03 / 7. szám

Rali-vb, portugál és katalán futamJWCvOCOOKOtfOVffKo1­ da úgyszintén új, némileg köny­­nyebb versenyautókkal jelentke­zett - bár sokra és messzire sajna ismét nem jutottak. Noha az első nap elején még Harri Rovanpera tülekedhetett az élre a Peugeot-val, Makinen a ne­gyedik gyorstól átvette a vezetést. Egyedül Sainz tudott a nyomába eredni, mondhatni árnyékként kö­vette. Igaz, aprókat hibáztak mind­ketten, ami a roppant csúszós, oly­kor alig járható pályákon teljesen érthető és megbocsátható volt, de egymáshoz viszonyított pozíció­juk lényegében nem változott. Zárórák Az utolsó napon Sainz 13 má­sodpercre megközelítette a négy­szeres világbajnokot, így a hátralé­vő 23 és 11 km-es gyorsokon bár­mi megtörténhetett. Hát történt is, bár a baki nem valahol a pályán következett be, ahol a közönség várta, hanem már a rajt előtt. Makinen hosszas tipródás után visszaszereltette a keskenyebb gu­mikat, mert az előző napi sűrű da­gonyára számított, Sainz viszont maradt a szélesebb murvagumik­nál. A spanyol választása bizonyult bölcsebbnek, mert 13,3 másod­perccel jobb időt ért el Tomminál, így a legutolsó csatára a vezetést is sikerült ha hajszálnyira is, de át­venni. A háromnapos, 300 kilomé­teres krimi így ezen a nyúlfarknyi 11 kilométeren dőlt el. Makinen kénytelen volt apait-anyait bedob­va kockáztatni - akárcsak Svédor­szágban, csak itt és most több sze­rencsével - mert 8,9 másodperc­cel meg tudta verni a spanyolt, ami végeredményben 8,6 másodper­ces győzelmet jelentett. Azt hi­szem, sokan érezték úgy, hogy ezen a versenyen két első díjat kel­lett volna kiosztani, mert a látott és átélt viszonyok mellett ez a je­lentéktelen különbség semmit nem mond a győztes és a vesztes teljesítményéről. Harri Rovanpera kivételével senkinek sem volt esélye az élen zajló csatározásba beleszólni. Az első napot még alig 10 másodper­ces hátránnyal zárta Sainz mögött, ám a második napon utolérte az immár nyilvánvaló Peugeot-kór. Akárcsak Marcus Grönholmé a Montén, most az ő motorjának a hűtése dobta be a törülközőt. Az éllovasok mögött azért zajlott egy külön viadal, valóságos verseny a versenyben. Grönholm és Burns „gyilkolta” egymást ugyanolyan heves vehemenciával, mint Maki­nen és Sainz az élen. Bár kettejük között valamivel nagyobb, általá­ban 1 perces űr tátongott, egymást sem megelőzni, sem zavarba hozni nem tudták. Jó sokáig tartotta mö­göttük pozícióját a belga Freddy Loix a második gyári Mitsubishi­vel, aminek már éppen itt volt az ideje, mert Freddy már megint adós maradt jó formájával. Most végre összeállt minden, de a 15. gyorson a megbokrosodott elekt­ronika teljesen lebénította a jobb sorsra érdemes autót, legénységé­vel együtt. A pirosakhoz és kékekhez ha­sonlóan a Ford is csak egy autót tu­dott célba hozni, mert McRae mo­torja már az 5 . gyorsaságin megad­ta magát. Szegény skót most vala­mivel higgadtabban viselte el az újabb technikai k.o.-t és nem rug­dosta meg autójának oldalát, mint a Montén, mivel közel sem olyan jó pozícióban kellett abbahagynia. Az ugyan nem volt meglepetés, hogy a sztárcsapatok csak egyik versenyzőjükkel tudtak pontot szerezni, előfordult ilyen már más­kor is, de arra azért még nem na­gyon volt példa, hogy a Hyundai hiánytalanul üdvözölhette a cél­ban vadonatúj autóit, ráadásul mindkettőt pontszerző pozíció­­ ban! Na jó, Alister McRae és Kenneth Eriksson több mint 10 perccel a szenzációs győztes duó mögött kocogott a célba - de leg­alább odaértek. Nem úgy a szeren­csétlen skodások. Bruno Thiry még a nyitányt jelképező szuper­­speciálról kocogott vissza a rali központjába, amikor a motor­ elektronika leblokkolt. Armin Schwarz, a fafei ugratás rekordere pedig nemhogy Fafeig nem jutott, hanem az Octavia WRC kapitális kuplunghibája miatt még az első gyorsot sem érte el. Az N-csoportban az osztrák Manfred Stohl nagyot vívott az ar­gentin Ligatoval és a csata végén 14,1 másodperces előnnyel nyerés­re állt. A cél előtti szervizpark kijá­ratánál várakozott már a stemp­­lizésre, amikor átadták neki a Top Run csapatának táviratát, amely­ben tudatták vele, hogy a jól ismert argentin Jorge Recalde odahaza egy bajnoki futamon szívroham következtében rosszul lett és meg­halt. A csapat arra kérte Stohlt, hogy engedje maga elé Ligatot, hogy az argentin srác ezzel a győ­zelmével tiszteleghessen honfitár­sa emléke előtt. Stohl gondolkodás nélkül egy perccel előbb stempli­­zett, ezzel bespájzolt éppen annyi hibapontot, hogy Ligato nyerhesse az N csoport értékelését. Verőfény A portugál infernó után az ibé­riai félsziget túloldalán, immár napfényes körülmények között folytatódott a hajsza a pontok után. A rendezőség nagyon szigo­rúan kontrollálta a kurta pályabe­járási lehetőségeket. Ellenőrző pontokat állítottak fel, a rendőr­ség segítségével kutakodtak a ko­csikban feljegyzések után, vizslat­ták, hogy ki mikor készíthette itinerjeit. Több párost illegális edzéssel gyanúsítottak, és a rajt előtti napon a késő esti órákig hall­gatták ki a vádlottakat, közöttük Jesus Purast, a Citroen sztárját, va­lamint Panizzit és Delecourt, de a vég nélküli szócséplésnek felmen­tés lett a vége. Mindenesetre tény, hogy Puras nyomban megnyerte az első gyor­saságit és egészen a nyolcadikig az élen tudott maradni. A ralis társa­dalom döbbenten és tehetetlenül téblábolt a megmagyarázhatatlan jelenség előtt, annál is inkább, mert Philippe Bugalski a másik Citroennel egy sebtiben kicserélt féktárcsa törése miatt elszenve­dett csekélyke időveszteség után, mint kés a vajban hatolt előre, és a Az új Accent WRC bemutatkozó versenyén rögtön pontokat szerzett Tavaly a T4-essel, idén a WRC-vel diktáltak elképesztő tempót a Citroenek. Ám a technika ördöge ezúttal megtréfálta őket

Next