Autó-Motor, 2001. július-december (53. évfolyam 14-26. szám)
2001-10-16 / 21. szám
eke Noha ez a viadal egy ideje már nem igazán az, amit a rajongók az elmúlt években megkedveltek, a rendezvény nem veszítette el varázsát. Tavaly komoly rendezési problémák kérdőjelezték meg a híres-nevezetes rali jövőjét, de idén mindenhol gond nélkül sikerült kordában tartani a továbbra is őrült tömegekben a pályákra zúduló nézőket. Történt ugyanis, hogy a harmadik Xsara WRC-be egy viszonylag ismeretlen ifjú titánt ültettek. A 27 éves francia Sebastian Loeb neve eddig legfeljebb a szűk szakmának mondott valamit. Az 1600 cm3-es Kit-Car mezőnyben mindhárom idei futamot megnyerte a mérges kis gyári Citroen Saxo volánjánál, és most jutalomból nyergelhetett át erre az egy alkalomra a jóval erősebb, jóval gyorsabb WRC szörnyetegbe. Na jó, a pénzen nem múlott, s így a verseny előtt legalább 500 km-en kóstolgathatta a Saxónál azért több mérettel nagyobb masinát, ám dicséretére legyen mondva: már e nyúlfarknyi idő alatt is olyan szoros barátságba kerültek, mintha évek óta más dolguk sem lett volna, mint együtt szaladgálni a ralikon. Loeb végig hibátlanul, közvetlenül az élbolyban hajtott, és márkatársai kiesése, valamint Panizzi szemvillanásnyi megingása után máris pimasz támadásba lendült. Olyannyira, hogy az utolsó napon 11 másodpercre megközelítette nagynevű ellenfelét, akinek már komolyan aggódnia kellett vezető pozíciójáért. Rosszmájúak szerint az utolsó pillanatban felsőbb parancsra „lassították le” Loeb nyomulását, nehogy egy ilyen Gall kakasok Annál biztatóbban muzsikált viszont Jesus Puras a másik Citroen nyergében! Az elején még a vezetést is magához tudta ragadni a Panizzi fivérek Peugeot-ja előtt. A 8. gyorson persze aztán őt is utolérte a végzet, egy milliméterekkel ugyan, de visszavonhatatlanul elnagyolt kicsúszás formájában. A Citroen csapata azonban még mindig nem süllyedt el. Sőt, most került csak igazán reflektorfénybe! faramuci szituációban döfte a Citroen a kést a Peugeot testvér hátába, de ismerve a két márka görcsösen hangoztatott függetlenségét, el kell hinnünk, hogy ez badarság, és a szakadó esőben életveszélyesen csúszós pályán Sebastian már tényleg nem tudott többet faragni az óvatoskodásból felébresztett Panizzi csöppnyi előnyén. Ám mindenképpen tény, hogy eme újonnan felfedezett francia csodagyerek csúcsteljesítménye révén talán többet beszéltek a Citroenről, mintha Puras vagy Bugalski nyert volna. Majd később sokat várt a közönség a Mitsubishi Lancer WRC premierjétől. Még többre számított az ötödik világbajnoki címéért harcoló Tommi Makinen, hiszen számára az egyre élesedő küzdelemben fontos lett volna az új csodafegyver. Hiába tesztelték azonban hónapok óta a szépreményű újszülöttek az első fellépés mély csalódást okozott. Mindkét gyémántos WRC differenciáljait rejtélyes kór bénította, és csak jókora idő elteltével jöttek rá a szerelők a hiba okára: a vezérlő relék voltak hibásak. A sok idegeskedés végén Tommi ráadásul megint kigyomlált egy követ a futóművével, és három keréken már nem tudott továbbhaladni. Ezt csak tetézte, hogy a másik géppel Freddy Loix nem jutott tovább a csalódást keltő 12. helynél. A vadonatúj Cosworth motorokkal csatasorba álló Ford csapat lényegében formája és lehetősége alatt szerepelt, de a végén mégis egészen jól jöttek ki a balhéból. Carlos Sainz hozta biztos, megnyugtató teljesítményét, és némi gondok dacára is a három francia szétrobbanthatatlan sorfala mögött jött be a sok pontot érő negyedik helyre. Az oroszlánként küzdő Francois Delecour a hatodik helyen elcsípett egy pontot a márkaértékeléshez (az utolsó gyorson a szakadó esőben, életében először bal lábbal fékezve abszolút időt autózott!), így a lista élén tovább növelték előnyüket. A gyári menők közül szerencsétlen Armin Schwarz volt az egyetlen, aki műszaki hiba és nem vezetői baki miatt esett ki: az új központi differenciállal megbokrosított Octavia WRC elektromos töltése nem működött, és már az első gyors után félre kellett állítania a gépet. Bezzeg a Subamnál fogták a fejüket a vezetők! Bums pörgettyűje után a japán Toshihiro Arai bontotta le kocsijának alját, majd az észt Markko Martin tette fejtetőre a már addig is sokat szenvedett Impreza WRC-t. Petter Solberg hivatalos csapattagként nyert ugyan egy gyorsaságit, de különböző problémákkal küzdve végül a semmit sem érő 9. helyen kötött ki. Az N csoport értékelését szinte a rajttól a célig a nagy visszatérőként ünnepelt Alessandro Fiorio nyerte Mitsubishijével, de az éves értékelésben nem sok vizet zavart, mert ott a második helyezett argentin Gabriele Pozzo arat. Az 1600 ezrrs-es Kit-Car mezőnyben a nagy favorit Loeb igazolt távolléte révén a tüzes tálján, Andrea Dallavilla győzedelmeskedett Fiat Puntójával, mögötte a Ford Pumát terelő Duval és a kis Peugeot-val nyargaló Cols zárt. Sebastien Loeb bámulatos munkát végzett a Citroennél. Az 1600 köbcentis Kit-Car kategóriából érkező francia fiú mindössze 500 kilométert tesztelte a WRC autót, s a nagymenőket megszégyenítve máris a második helyen ért célba Végeredmény A14 futamos rali-világbajnokság tizenegyedik versenye, San Remo (I) 1. Gilles Panizzi/Heivé Panizzi (F/F) Peugeot 206 WRC, 4 óra 05'49,5" 2. Sebastien Loeb/Daniel Elena (F/MC) Citroen Xsara WRC, +011,4” 3. Didier Auriol/Denis Giraudet (F/F) Peugeot 206 WRC, +0'54,9" 4. Carlos Sainz/Luis Moya (E/E) Ford Focus RS WRC 01, +111,9“ 5. Renato Travaglia/Flavio Zanella (l/l) Peugeot 206 WRC, +1’32,T 6. Francois Delecour/Daniel Grataloup (F/F) Ford Focus RS WRC 01, +2’28,6" A világbajnokság állása PILÓTÁK: Makinen (FIN) és Colin McRae (GB), 40-40 pont, 3. Sainz (E), 33 pont, 4. Bums (GB), 31 pont, 5. Rovanpera (FIN), 27 pont, 6. Grönholm (FIN) és Panizzi (F), 16-16 pont, 8. Auriol (F) és Delecour (F), 15-15 pont, 10. Loix (B) és Sotberg (N), 9-9 pont, 12. Schwatz (D), 7 pont, 13. Loeb (F) és Radström (S), 6-6 pont, 15. Gardemeister (FIN), 5 pont, 16. Arai (J), 3 pont, 17. Martin (EE) és Travaglia (I), 2-2 pont, 19. Allster McRae (GB), Bugalski (F), Hagström (FIN) és Pozzo (RA), 1-1-1-1 pont. MÁRKÁK: 1. Ford 83 pont, 2. Mistubishi 67 pont, 3. Peugeot 60 pont, 4. Subaru 48 pont, 5. Skoda 15 pont, 6. Hyundai 10 pont.