Autó-Motor, 2002. január-június (54. évfolyam 1-13. szám)

2002-06-26 / 13. szám

Rali-világbajnokság, Görög tudta volna „fél lábon” abszolvál­ni, ezért meg kellett állnia kereket cserélni. Ez a három perc veszte­ség bőven elég volt ahhoz, hogy csapattársa, McRae vehesse át a stafétabotot. Markko később még további abszolút időket vésett az eredménylistára (ő nyerte a leg­több gyorsot, Colin pedig egyet sem!), és végül a 7. helyre tudta behozni mindenképpen jobb sors­ra érdemes autóját. Csillaghullás Mindenki örült McRae és a Ford győzelmének, de Marcus Grön­­holm a célban már meg sem mer­te kérdezni magától, hogy mi lett volna, ha az első napon nem pör­­dül meg és nem veszít vagy fél percet. Merthogy most, őrült haj­rá után mindössze 24,5 másod­perccel szorult a 2. helyre! De McRae pozícióját sokszor fenye­gette Burns, aki azonban a 13. gyorson volt kénytelen kiállni a Peugeot futóművének végzetes sérülése miatt. A szerencsével ezúttal a Subaru csapatnak gyűlt meg leg­inkább a baja. A norvég Petter Solberg már az első gyorson meg­­pördült, a motorja is leállt. A kö­vetkező speciálon az árokba csú­szott, s így megint rengeteg időt veszített. A nyolcadik gyorson egy egészen elképesztő produkciót volt kénytelen végrehajtani. Me­net közben meglazult a kormány­kereket rögzítő központi csavar. A navigátor a hátulról előbányászott dugókulccsal húzta meg az elsza­badult anyát, miközben Petter őrült módjára, itiner nélkül szá­guldott, és Burns illetve McRae mögött így is a 3. helyet szerezte meg. Megáll az ész! Ezzel a hu­száros bravúrjával sikerült ekkor az első tízbe visszakapaszkodnia, és a végén hatalmas csatát vívott Harri Rovanperával a 4. helyért, amit a finn arasznyi előnnyel nyert meg. A Subam pontjait az idén első ízben elindított harmadik ko­csi legénysége sem tudta növelni. A japán Toshihiro Arai sok gond­dal küszködve a teljesen értékte­len 13. helyen végzett. Ha így nézzük, Solberg talán nagyobb hőse volt ennek a ver­senynek, mint Martin. Viszont Tommi Makinen, a másik subarus újfent csak a csapatvezetés idege­it cincálta. A 6. gyorson a partol­dalnak vágódott és leszakította jobb első kerekét. Bár Tommi a szervokormány hirtelen defektjére fogta az érthetetlen malőrt, mások szerint simán „elnézte” a szituáci­ót, mert jobban is odafigyelhetett volna arra a víztócsával kombinált jobbos kunkorra. Derűre ború Markko Martin tündöklésére és Solberg bravúrjára talán csak a Hyundai csapat kezdeti bomba pozíciója vetett némi árnyékot. Az első napon akadt pillanat, ami­kor Armin Schwarz az abszolút sorrend 2. helyén tűnt fel, később ország pedig Freddy Loix örökölte tőle ezt a csapat eddigi színvonalához képest fantasztikus pozíciót. El­szomorító, hogy a végén a német egy, a csapat által használt energia­ital miatt fellépett rejtélyes gyo­­morbántalom és jó adag műszaki gond miatt a 9. helyen tudott csak célba érkezni. Loix a 14. gyorson kilyukasztotta a motorvédő pán­célt és a kartert, így elfolyt az ola­ja. Juha Kankkunen, a tapasztalt veterán a harmadik Accent WRC- vel sajnos még korábban volt kénytelen búcsúzni a turbó meg­hibásodása miatt. Rangon alul ismét kifejezetten rossz csillagzat alatt szerepelt a Mitsubishi. Francois Delecour már a pályabe­járás során két ütközésbe is bele­keveredett, és a 11. helyen célba futva inkább keserűséget hozott a pirosaknak, mint örömöt. Alister McRae soha nem jutott az első 10 közé, és a harmadik nap elején a kormány összekötő rúdjának drá­mai elgörbülése szinte a megvál­tást jelentette az eddigi küszködé­sek alól. Sovány vigasz lehetett a japánoknak, hogy a Skoda sem szerepelt fényesen, pontot egyik kocsijuk sem szerzett. Tapaszta­latszerzés céljából indult a Citroen, és bár a világot nem tud­ták megrengetni a számukra még mindig kissé idegen murvás pá­lyákon, Sebastian Loeb és Tho­mas Radström közvetlenül a pontszerzők árnyékában végzett, vagyis jobban, mint néhány más, sokkal gazdagabb tapasztalattal bíró konkurens istálló. Utánpótlás Noha a médiák elsősorban McRae 24. győzelmét hangsúlyozták, amivel felzárkózhatott Sainz és Makinen társaságához, kevés szó esett az 1600 cm3-es junior-vb ér­tékelésében dúló iszonyatosan ke­mény csatákról, holott ez akár egy külön beszámolót is megérdemel­ne. 22 páros indult, s csupán 6 ért célba! A Suzuki egy megerősített Ignissel jelentkezett Európában, és ennek tiszteletére 400 (!) újság­írót reptettek Görögországba, hogy várható sikerükről zengje­nek ódákat. Egyik kocsijuk sem ért célba. Elvérzett Duval is, a Ford jövőbeli reménysége. Sokáig vezetett értékelésen kívül a Re­nault dióval száguldó Simon- Jean Joseph, de a végén annak el­lenére kettős Citroen Saxo­­győzelem született a finn Janne Touohino és az olasz Andrea Dallavilla jóvoltából, hogy az időlegesen szintén élen álló finn Jussi Valimaki kocsija is megállt. Hogy a helyzet tovább bonyolód­jon, a ranglistát ezek után a spa­nyol Dani Sola vezeti - úgyszin­tén Citroennel... Petter Solberg az egyik speciális szakaszon meglazult kormánnyal és itiner nélkül döngetett végig hét kilométert, s így is a harmadik időt autózta. A negyedik pozícióért vívott küzdelemben végül a Peu­geots Harri Rovanpera ellenében maradt alul egy másodperccel Noha az új 206 WRC-vel ezúttal csak második lett Grönholm, a pontversenyt továbbra is fölényesen vezeti . ... JPrmMt 74 Auto-Motor 2002/13 • www.automotor.hu § Végeredmény A 14 futamos sorozat hetedik versenye, Görögország 1. Colin McRae/Nicky Grist (GB/GB) Ford Focus RS WRC 02,4 óra 27’43,8" 2. Marcus GrönholiuTimo Rautiainen (FiN/FIN) Peugeot 206 WRC, + 0'24,5” 3. Carlos Sainz/Luis Moya (E/E) Ford Focus RS WRC 02, + 1 45,6" 4. Harri Rovanpera/Risto Pietilainen (FIN/FIN) Peugeot 206 WRC, + 1 ’57,6” 5. Petter Solberg/Phil Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2002, +1’58,6” 6. Markko Martin/Michael Park (EE/GB) Ford Focus RS WRC 02, + 2’40,1 ” SZAKASZGYŐZELMEK: Martin - 5, Solberg - 3, Grönholm - 3, Burns -1, Loix -1, Radström -1, Rovanpera -1. A világbajnokság állása PILÓTÁK: 1. Grönholm (FIN) 37 pont, 2. Sainz (E) 23 pont, 3. Colin McRae (GB) és Panizzi (F) 20-20 pont, 5. Bums (GB) 19 pont. 6. Solberg (N) 15 pont, 7. Makinen (FIN) 14 pont, 8. Rovanpera (FIN) 12 pont, 9. Bugalski (F) 7 pont, 10. Loeb (F) 6 pont. 11. Martin (EE) 4 pont, 12. Alister McRae (GB) és Gardemeister (FIN) 2-2 pont, 14. Eriksson (S) 1 pont. MÁRKÁK: 1. Peugeot 77 pont, 2. Ford 55 pont, 3. Subhan 35 pont, 4. Mitsubishi 6 pont, 5. Skoda 5 pont, 6. Hyundai 4 pont. Következik a Szafari Rali, július 12-14.

Next