Autó-Motor, 2002. január-június (54. évfolyam 1-13. szám)

2002-02-06 / 3. szám

A Sport Rali-vb: Monte-Carlo kocsiba a Hyundaihoz képest egy komolyabb lehetőség után vá­gyakozó Alister McRae került, aki remélhetőleg cseppet sem te­hetségtelenebb nagyhírű bátyjá­nál. Egy harmadik autóban - al­kalmanként - a nemzetközileg még alig ismert finn Jani Paasonen csillanthat meg vala­mit tudásából. Ha már a dél-koreai márkát említettük, nos, ott is teljesen át­rendezték a sorokat. A szép las­san kiöregedő svéd Kenneth Eriksson helyére átvették a Skodától a remek tesztpilóta hí­rében álló német Armin Schwarzot, aki a cseheknél már kezdte elveszíteni türelmét a sok bosszantó műszaki hiba miatt. Társául a Mitsubishinél jó ideje kegyvesztett belga Loix-t válasz­tották, akit temérdek Marlboro­­pénz támogat a háttérből. Az át­igazolási időszak utolsó percei­ben a Hyundai dobta be a legna­gyobb szenzációt a 25 esztendős lengyel Tom­ász Kuchar szer­ződtetésével, így az észt Martin mellett a második kelet-európai versenyző is megjelent a vb­­mezőnyben. Méghozzá Lengyel­országból, a legnagyobb és legjelentősebb kelet-európai pi­acról. Kiválasztása mégis megle­petést okozott, mert hazájából esetleg találhattak volna eredmé­nyesebb jelöltet is. A maga 25 esztendejével már nem a legizga­­tóbb reménység, ráadásul helybéli tapasztalata sem sok van, nemhogy vb-szintű emlékei. No de biztosan rejlik benne vala­mi, amiért éppen rá és nem vala­melyik másik honfitársára sza­vaztak. Amúgy a dél-koreaiaknál továbbra is érvényes szerződése van a négyszeres világbajnok finn Juha Kankkunennek, aki ki­lenc futamon, elsősorban a mur­vás és havas pályákon segít a csa­patnak a pontszerzésben. A Skoda egy kicsit máskép­pen interpretálta Schwarz távo­zását. Azt sejtették, hogy inkább ők n­aszogatták a válást. Min­denesetre a csehek is jócskán át­írták a csapat összeállítását, szin­te kizárólag a megbecsült és hőn áhított skandinávokra koncent­rálva. Kell is az erősítés, mert mint a Hyundainál, náluk is lejárt a FIA türelmi „pardonja", és im­már valamennyi vb-futamon rajt­hoz kell állniuk. Az még érthető, hogy Toni Gardemeister szemé­lyében egy ízig-vérig klasszis északi versenyzőt választottak, de az már kevésbé, hogy társa az 1956-os születésű, tehát rangidős és egyre halványabb formát mu­tató svéd Eriksson lett. A harma­dik autóba viszont fixen ülhet immár a fiatal cseh bajnok Roman Kresta. Olykor még a csehekkel régóta baráti kapcsola­tokat ápoló veterán svéd Stig Blomquist és az N csoportos vi­lágbajnok, az ifjú argentin Gabriele Pozzo is az Octavia kor­mánykerekébe kapaszkodhat. A Subaru csak kicsit esett két­ségbe Bumns távozásától, ám Makinen személyében a létező legnagyobb világsztárt ültette a helyébe. Állandó társa az egye­bek között tánctanári képesítés­sel is rendelkező norvég Petter Solberg maradt, s még kérdéses, hogy a harmadik autóban ki fog ülni, mert az előzetes tervek sze­rint az eddig viszonylag gyakran foglalkoztatott japán Toshihiro Arait inkább az N csoportba fo­kozzák le. Arról is hallani, hogy a Citroennél kegyvesztett spanyol Jesus Puras tűnik fel majd olykor a kékek táborában. A Ford az aktuális irányzattal ellentétben nem változtatott, csak bővített. Colin McRae és Carlos Sainz szerződése bomba­biztos. Stabil harmadikként a Subamnál kevés feladatot kapott és ezért kicsit csalódott észt Markko Martin jött az angolok­hoz, valamint úgyszintén az utol­só pillanatokban fixálták a több­szörös német bajnok, Armin Krem­er szerződését jó néhány vb-futamra. A jövő reménységei közül a Super 1600-as kategóriá­ban egy Ford Pumával már ta­valy is sziporkázó belga Francois Duval segíthet be még időnként a pontszerzésbe. A Pegueot sem alakított sokat az összeállításon, mert Marcus Grönholm és Harri Rovanpeera szereződését senki sem vonta kétségbe. Nagy kérdés, hogy egyáltalán szükségük volt-e Richard Burns szolgálataira, mert ez már eddig is túlságosan sokba került a franciáknak. Még nem látni a horribilis számla vé­gét, az egyenlegéről már nem is beszélve. A csapaton belüli prog­ramozott feszültségekről pedig ne is beszéljünk, mivel a brit fiú gázsija a többszöröse a két skan­dináv pilótáénak. Méregdrága és nem várt balhékkal dúsított szerződtetésére az lehet a magya­rázat, hogy a Peugeot még min­dig nem tartja igazán univerzális képességű versenyzőnek finn és francia pilótáját, és a murvás és aszfaltos specialista mellé óva­tosságból szerettek volna egy mindenhol egyformán eredmé­nyesen bevethető csodacsatárt. A sor végére maradt a Citroen, akikkel idén már úgy­szintén komolyan számolni kell - noha újoncként a FIA kedvez­ménye alapján „csak” hét futa­mon kell egyelőre rajthoz állni­uk, s továbbra sem kapnak már­kapontokat. A rengeteg felkínál­kozó lehetőség közül hosszas tépelődés után a gyárnak már ed­ Tommi Makinen szen­zációsan debütált a Subaru színeiben. A futamgyőzelmek tekintetében a finn pilóta minden idők lesikeresebb raliversenyzője, ráadásul eddig csak neki sikerült zsinórban négyszer nyernie Monte- Carlóban. Makinen mégsem ünnepelhette sikerét méltó módon 74 Autó-Hoter 2002/3 • www.automotor.hu

Next