Autó-Motor, 2002. január-június (54. évfolyam 1-13. szám)

2002-02-20 / 4. szám

JJ__ Komfortfokozat T­apasztalataink szerint az autósok nagy része - érthe­tetlen módon - idegenkedik az automatikus sebességváltótól. Egyik ismerősöm például egy ke­rékpárverseny alkalmával el­szegődött a kísérőautó sofőrének. Kiválasztotta a többiek által bírált egyetlen „automatás” kocsit. Büszkén meséli, hogy a nap végé­re bizony mindegyik kollégája szí­vesen cserélt volna vele, hiszen a rengeteg kuplungolástól bedurrant a vádlijuk, nyűgösek és fáradtak voltak. Pedig még hátra volt a kö­vetkező nap! Barátom viszont fel­adata végeztével is pihent volt. Ennyire szélsőséges esetek ugyan ritkán fordulnak elő az ember életében, de remélhetőleg sikerült érzékeltetni a robotizált erőátviteli egységek egyik óriási előnyét. Amúgy pedig a helyzet hasonló, ha valaki túlnyomórészt nagyvárosi forgalomban hasz­nálja autóját. Alkalmazkodó képesség A Citroennél négyfokozatú, a ve­zető stílusához alkalmazkodó au­tomatikus sebességváltót takar az AutoActive szócska, melyet nemrégiben fejlesztettek tovább. A Xsara esetében egyedül az 1,6 literes, 110 lóerős motorhoz tár­sítható az intelligens szerkezet. Bevallom őszintén, nem érez­tem úgy minden esetben, hogy felvenné stílusomat az erőátviteli egység. Az addig rendben van, hogy amikor előzésnél odalépek, a sebességváltó pillanatok alatt visszakapcsol egy-két fokozattal. Az viszont zavaró, hogy miután befejeztem a manővert és állandó tempót szeretnék diktálni, pár másodpercig még hagyja magas fordulaton pörögni a motort - kissé késve kapcsol fel. Ettől el­tekintve, normál vezetési stílus mellett megfelelően végzi a dol­gát a 370 ezer forintért kínált szerkezet, bár kapcsolhatna vala­mivel puhábban. A 192 km/órás csúcssebesség kedvező fényben tünteti fel mind a 16 szelepes motort, mind a kitanult erőátviteli egységet. A gyorsulás értéke már kevésbé. A manuális se­bességváltóval felszerelt változat­hoz képest 3,3 másodperc a hátrá­nya. Ez bizony nem kevés! A több­letfogyasztás viszont nem ennyire drasztikus. Száz kilométerenként több, mint szuper. A teszthez az üzemanyagot az Arat Hungária Kft. biztosította, mintegy másfél liternyi plusz naf­tával számolhatunk. Az 1,6-os mo­tor jól húz, de hosszan pörgetve már hallatja hangját. A futómű kis­sé zajos, de legalább komfortosra hangolt, s a fékek is jól teljesítenek. Árában adják A Citroen Xsarákra általában jellemző a barátságos ár-érték arány. Igaz, a meglehetősen mű­anyagos beltérről nem mondható el ugyanez, cserében viszont bő­séges felszereltséggel csábít az au­tó. Az 1,6 literes motorral és auto­matikus sebességváltóval ellátott SX kivitelért például 3 790 000 fo­rintot kérnek, miközben alapáron jár hozzá a változó rásegítésű szer­vokormány, négy légzsák, a távirá­nyítós központi zár, az indításgátló, az első ködlámpák, az elektromos ablakemelők (csak elöl) és tükrök, a légkondicionáló berendezés, a blokkolásgátló és a vészfékrásegí­­tő. A Citroen Xsara és az AutoActi­ve sebességváltó párosa nem tá­mogatja az élmények hajszolását, ellenben nagyszerű választás azok­nak, akik ebben a kategóriában is a komfortos vezetést, a kényelmet ke­resik, mégpedig megfizethető áron. TZZS Fotó: Honéczy Barnabás A 110 lovacska vágtáját kissé visszafogja az automatikus sebességváltó­ v­­­l r ■ •­­ Összlökettérfogat: 1587 cm3 Hengere­k/szelepek száma: 4/16 Max. teljesítmény: 80 kW (110 LE) 5750/min Max. forgatónyomaték: 147 Nm 4000/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4188/1705/1405 mm Tengelytáv: 2540 mm Saját tömeg: 1165 kg Csomagtér: 408/11901 Üzemanyagtank: 541 Gyorsulás 0-100 km/h: 14,2 s Max. sebesség: 192 km/h Fogyasztás városban/országúton: 10,9/5,61/100 km Tesztfogyasztás: 8,81/100 km A tesztút hossza: 520 km A modell alapára: 3 790 000 Ft A tesztautó szállítója: Citroen Hungária Kft., 1112 Budapest, Budaörsi út 31/C. Telefon: 06-1-309-3000. Ápolás, tisztítás: Shell Hungary Rt. 16. Töltőállomás, 1016 Budapest, Mészáros u. 56. Telefon: 06-1-225-0651. Az üzemanyagot az Arai Hungária Kft. biztosította. Autó-Motor 2002/4 • www.automotor.hu 3 1

Next