Autó-Motor, 2002. január-június (54. évfolyam 1-13. szám)
2002-02-20 / 4. szám
JJ__ Komfortfokozat Tapasztalataink szerint az autósok nagy része - érthetetlen módon - idegenkedik az automatikus sebességváltótól. Egyik ismerősöm például egy kerékpárverseny alkalmával elszegődött a kísérőautó sofőrének. Kiválasztotta a többiek által bírált egyetlen „automatás” kocsit. Büszkén meséli, hogy a nap végére bizony mindegyik kollégája szívesen cserélt volna vele, hiszen a rengeteg kuplungolástól bedurrant a vádlijuk, nyűgösek és fáradtak voltak. Pedig még hátra volt a következő nap! Barátom viszont feladata végeztével is pihent volt. Ennyire szélsőséges esetek ugyan ritkán fordulnak elő az ember életében, de remélhetőleg sikerült érzékeltetni a robotizált erőátviteli egységek egyik óriási előnyét. Amúgy pedig a helyzet hasonló, ha valaki túlnyomórészt nagyvárosi forgalomban használja autóját. Alkalmazkodó képesség A Citroennél négyfokozatú, a vezető stílusához alkalmazkodó automatikus sebességváltót takar az AutoActive szócska, melyet nemrégiben fejlesztettek tovább. A Xsara esetében egyedül az 1,6 literes, 110 lóerős motorhoz társítható az intelligens szerkezet. Bevallom őszintén, nem éreztem úgy minden esetben, hogy felvenné stílusomat az erőátviteli egység. Az addig rendben van, hogy amikor előzésnél odalépek, a sebességváltó pillanatok alatt visszakapcsol egy-két fokozattal. Az viszont zavaró, hogy miután befejeztem a manővert és állandó tempót szeretnék diktálni, pár másodpercig még hagyja magas fordulaton pörögni a motort - kissé késve kapcsol fel. Ettől eltekintve, normál vezetési stílus mellett megfelelően végzi a dolgát a 370 ezer forintért kínált szerkezet, bár kapcsolhatna valamivel puhábban. A 192 km/órás csúcssebesség kedvező fényben tünteti fel mind a 16 szelepes motort, mind a kitanult erőátviteli egységet. A gyorsulás értéke már kevésbé. A manuális sebességváltóval felszerelt változathoz képest 3,3 másodperc a hátránya. Ez bizony nem kevés! A többletfogyasztás viszont nem ennyire drasztikus. Száz kilométerenként több, mint szuper. A teszthez az üzemanyagot az Arat Hungária Kft. biztosította, mintegy másfél liternyi plusz naftával számolhatunk. Az 1,6-os motor jól húz, de hosszan pörgetve már hallatja hangját. A futómű kissé zajos, de legalább komfortosra hangolt, s a fékek is jól teljesítenek. Árában adják A Citroen Xsarákra általában jellemző a barátságos ár-érték arány. Igaz, a meglehetősen műanyagos beltérről nem mondható el ugyanez, cserében viszont bőséges felszereltséggel csábít az autó. Az 1,6 literes motorral és automatikus sebességváltóval ellátott SX kivitelért például 3 790 000 forintot kérnek, miközben alapáron jár hozzá a változó rásegítésű szervokormány, négy légzsák, a távirányítós központi zár, az indításgátló, az első ködlámpák, az elektromos ablakemelők (csak elöl) és tükrök, a légkondicionáló berendezés, a blokkolásgátló és a vészfékrásegítő. A Citroen Xsara és az AutoActive sebességváltó párosa nem támogatja az élmények hajszolását, ellenben nagyszerű választás azoknak, akik ebben a kategóriában is a komfortos vezetést, a kényelmet keresik, mégpedig megfizethető áron. TZZS Fotó: Honéczy Barnabás A 110 lovacska vágtáját kissé visszafogja az automatikus sebességváltó vl r ■ • Összlökettérfogat: 1587 cm3 Hengerek/szelepek száma: 4/16 Max. teljesítmény: 80 kW (110 LE) 5750/min Max. forgatónyomaték: 147 Nm 4000/min Hosszúság/szélesség/magasság: 4188/1705/1405 mm Tengelytáv: 2540 mm Saját tömeg: 1165 kg Csomagtér: 408/11901 Üzemanyagtank: 541 Gyorsulás 0-100 km/h: 14,2 s Max. sebesség: 192 km/h Fogyasztás városban/országúton: 10,9/5,61/100 km Tesztfogyasztás: 8,81/100 km A tesztút hossza: 520 km A modell alapára: 3 790 000 Ft A tesztautó szállítója: Citroen Hungária Kft., 1112 Budapest, Budaörsi út 31/C. Telefon: 06-1-309-3000. Ápolás, tisztítás: Shell Hungary Rt. 16. Töltőállomás, 1016 Budapest, Mészáros u. 56. Telefon: 06-1-225-0651. Az üzemanyagot az Arai Hungária Kft. biztosította. Autó-Motor 2002/4 • www.automotor.hu 3 1