Autó-Motor, 2002. július-december (54. évfolyam 14-26. szám)

2002-11-13 / 23. szám

szerezte meg az N csoportos vi­lágbajnoki koronát, és azóta is az egyik leggyorsabb és legtehetsé­gesebb pilótának tartják­­ közép­európai létére. Itt a rendezőség meghívására indult és egy tüzes Mitsubishibe visszaülve újból igazolta remek formáját, „csont nélkül” nyert. 8. helyezésével vi­szont Singh a hőn áhított bajnoki trófeát szerezte meg, és ezzel megismételte Carlos Sainz 1990- es bravúrját, amikor elsőként egy évben két FIA bajnoki címet tud­hatott magáénak. Bajnoki tárlat A perthi nyúlfarknyi látvány­gyorsaságit Solberg nyerte a Subaruval, a következő próbát pedig óriási meglepetésre a belga Freddy Loix a Flyridai Accent ügyes terelgetésével. Természe­tesen tudta mindenki, hogy eb­ben egy kicsit közrejátszott „hát­só” rajtpozíciója is, bár az elöl rajtolók pályasöprögetős hátrá­nya a rajt előtti esőzés miatt ezút­tal kevésbé érvényesült. Tartott is egy kicsit ettől az effektustól az első napon elsőként rajtolni kénytelen Grönholm, de nagyon hamar rendezte a sorokat, mert már a 2. gyorstól az élre állt, és a célig senki sem tudta onnan el­mozdítani. „Idén ez volt a leg­könnyebb győzelmem!” - mo­solygott később elégedetten a finn, holott annyira azért nem mentek simán a dolgok. Előbb Burns, aztán Solberg üldözte ki­tartóan, szorongatta a hosszúra nőtt és egyre magabiztosabb vi­lágbajnokot. Elég lett volna egyetlen kis hiba vagy defekt, s máris más lett volna a végered­mény. A norvég elég hamar bele­törődött a számára még így is re­meknek mondható ezüstérmes pozícióba, de a finn Harri Rovan­­peera még ezeket a reményeit is keresztülhúzta bravúros rohamo­zásaival. Az elején az 5. helyen toporgott a harmadik gyári Peu­­geot-val, majd szívós munkával legyűrte Carlos Sainz barátunkat. A szegény spanyol igencsak nyo­mott lelkiállapotban harcolt a túl­élésért, mivel még nincs érvé­nyes szerződése 2003-ra! A Fordnál egyértelművé vált, hogy az év végén lejáró, horribilis összegű kontraktusát nem újítják meg, még úgy sem, hogy a 40 esztendős Carlos jócskán vissza­vett volna anyagi igényeiből. Rossz ómon Rovanpeera, a verseny egyetlen és igazi hőse azonban nem állt meg, hanem a 22. gyorson felka­paszkodott a 2. helyre, és így im­már nyolcadik (!) kettős győzel­mét ünnepelhette a Peugeot. Na jó, ebben szerencsétlen gumivá­lasztásával egy kicsit Solberg is ludas volt, de ahogy Harri ezen a hétvégén száguldott, talán még e nélkül is befogta volna a norvé­got. Rájárt a rúd Sainzra, mert nem elég, hogy alulmaradt Ro­­vanpeerával szemben, a 22. gyor­son felborult, s a még foggal-kö­römmel védett 4. helyét is át kel­lett adnia Tommi Makinennek. Az egy másik történet, hogy mikép­pen maradhatott mégis ebben a pozícióban... Burns közelébe sem került a győzelmi lehetőségnek, annak da­cára, hogy Grönholm nyomában loholt, ráadásul a 7. gyorson kiáll­ni kényszerült a Peugeot kuplung­hibája miatt. McRae sem zavart ezúttal sok vizet. Régi-új navigá­tora, Derek Ringer nem sok sze­rencsét hozott számára. Egyszer elnéztek egy kanyart, aztán ki­csúsztak, végül a 14. gyorson olyan durván landoltak egy ugra­­tónál, hogy megsérült a hűtő és fel kellett adniuk a harcot. Paasonen sem tündökölt Ausztráliában, és a két Skoda mögötti keserves 9. he­lyezése meg sem közelíti új-zé­­landi csillogását. A legdrámaib­ban azonban Francois Delecour járt, pontosabban navigátora, Daniel Grataloup. A 7. gyorson egy húzós bal kanyart levágva a Mitsubishi bal első kereke be­akadt egy padka alatt megbúvó kőbe, leszakadt a futómű, és a ko­csi irányíthatatlanul és meglehe­tősen nagy sebességgel vágódott frontálisan a kanyar túlsó oldalán a pályát szegélyező fáknak. Grataloup csúnya külső és belső sérüléseket szenvedett, kórházba is szállították, és az intenzív osz­tályon tartották megfigyelés alatt. Bukásukban az volt a különösen tragikus, hogy tavaly ugyanitt, Ausztráliában úgyszintén nagyon csúnyát ütköztek, ugyanígy a fák közé zuhantak - akkor is a navi­gátor húzta a rövidebbet... A belga Francois Duval a vége előtt esett el Ford Focusával, s ő is a kórház­ban kötött ki. Szerencsésen csak Burns úszta meg hatalmas buká­sát a rajt előtti edzésen, viszont ennek szegény Gilles Panizzi lát­ta leginkább kárát, merthogy ő in­dult volna a tréningautóval, de Richard porrá zúzta azt. Végeredmény A 14 futamos sorozat tizenharmadik versenye, Ausztrália 1. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (FIN/FIN) Peugeot 206 WRC, 3 óra 35’56,5” 2. Ham RovanperaA/oitto Silander (FIN/FIN) Peugeot 206 WRC, + 0’57,3" 3. Petter Solberg/Philip Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2002. + 1 ’28,7” 4. Carios Sainz/Luis Moya (E/E) Ford Focus RS WRC 02, + 3 09,0” 5. Markte Martin/Mi­­chael Park (EE/GB) Ford Focus RS WRC 02, + 6’21,5" 6. Toni Gardemeister/Paavo Lukander (FIN/FIN) Skoda Octavia WRC EVŐ 3. + 7’11,6” Szakaszgyőzelmek: Grönholm -11, Rovanpera - 8, Solberg - 3, Loix -1, Makinen -1, Colin McRae-1, Sainz-1. A világbajnokság állása PILÓTÁK: 1. Grönholm 77 pont (már világbajnok!), 2. Burns 34 pont, 3. Colin McRae 33 pont, 4. Sainz 32 pont, 5. Panizzi 31 pont, 6. Rovanpera 30 pont, 7. Solberg 27 pont, 8. Makinen 19 pont, 9. Loeb 18 pont, 10. Martin 14 pont, 11. Bugalski 7 pont, 12. Radström 4 pont, 13. Gardemeister 3 pont, 14. Alister McRae, Kankkunen és Thiry 2-2-2 pont, 17. Loix, Eriksson és Puras 1-1-1 pont. MÁRKÁK: 1. Peugeot 163 pont (már világbajnok!), 2. Ford 94 pont, 3. Subaru 54 pont, 4. Hyundai, Mitsubishi és Skoda 9-9-9 pont. Következik a Brit Rali (RAC), november 14-17. Verseny utáni hír, hogy Sainz menedzserei állító­lag a Citroennel tárgyal­nak, de a franciák a már fixen lekötött McRae és Sebastian Loeb mellett csupán 7 versenyt biztosí­tanának neki, ő viszont tel­jes szezont szeretne vé­gigautózni. Lehet, hogy így egyetlen megoldásként a Hyundai marad számára, miután a Skodához - nem kis meglepetésre - a fran­cia Didier Auriol írt alá Egy újabb betlit Makinen - mi­vel autója 8 kilóval könnyebb volt a megengedettnél, s így kizárták - kényszerűen átadta helyét Sainznak

Next