Autó-Motor, 2003. július-december (55. évfolyam 13-26. szám)

2003-10-22 / 21. szám

► Bemutató :saab 9-3 sport hatch A fiúk a bányában dol­goznak - ezt a választ hallhatta az, aki a Saab főhadiszállásán a 9-3 Sport Hatch tervezőit kereste. Ők ugyanis ve­lünk együtt azon a kü­lönleges fotózáson vet­tek részt, ahol vezetni is lehetett a 9-3 kombi előfutárát. A kőbányában tartott program előtt Michael Mauernek természete­sen a rajzasztal mellett is volt munkája, íme, az eredmény. A Saab egyre közelebb jár vadonatúj modellje meg­valósításához. A 9X, majd a 9-3X után a 9-3 Sport Hatch az utolsó köztes állomás a leendő sportos kombi kupé felé vezető úton. A márka rajongói számára talán a legfontosabb részlet, hogy az autóval a Saab is­mét visszatér az ötajtós karosszé­­riakialakításhoz. A meredeken emelkedő övvo­nal és a hátsó oszlop jellegzetes, hokiütőszerű formája valóban a hőn szeretett, éppen a 9­3 szedán által leváltott 900-as sorozatot Michael Mauer büszkén ma­gyarázza a 9­3 tanulmányautó érdekes megoldásait. A beltér sokkal izgalmasabb, a külső a Saabtól megszokott robusz­tus, masszív, szinte tankszerű idézi. Mindemellett persze a gyár modern kori formai megoldásai­val is találkozhatunk - ilyen pél­dául a lökhárítók és a karosszéria oldalpaneljeinek csatlakozási vo­nala -, míg az első lökhárító aljá­ban kialakított hűtőnyílás a maga hármas osztásával, hangsúlyos középrészével, illetve a szögletes mezőbe illesztett projektoros fényszórók már új területeket tér­képeznek fel. Skandináv éjszakák A belsőépítészek a hagyományos skandináv stílus újrateremtésére, valamint a külső és belső harmó­nia kialakítására törekedtek. Ez utóbbi eredménye az az áttetsző konzol, amely az egész utastér hosszában végighúzódik, folyto­nosságot teremtve a beltér és a külvilágot ki nem rekesztő üveg­tető között. Egy valamirevaló svéd formatervben persze a stílus nem lehet meg funkció nélkül: a füstszínű plexihíd elöl érintőgom­bos kezelőpanelként működik. Ez a Saab elismert Night Panel meg­oldásának továbbfejlesztett válto­zata, amelynél mindig csak azok a kezelőszervek látszanak, amelye­ket éppen használunk, így a mű­szerfal vonalvezetését sem törik meg a gombok, és a tervezők állí­tása szerint kiigazodni is köny­­nyebb a virtuális kapcsolók kö­zött. Szerencsére a leggyakrabban használt vezérlőszerveket meg­őrizték fizikai valójukban, így kü­lön tárcsák szolgálnak a klímabe­rendezés és a DVD-lejátszóval ki­egészített audiorendszer irányítá­sára. A Sport Hatch, amely karakte­rében egy kombi génjeit ülteti a nevében is hordozott sportos ötaj­tós koncepciójába, más meglepe­téseket is tartogat. Hiányzik pél­dául a tetősín, helyette az üveg­tető mögötti területen süllyesztett rögzítőnyílásokat alakítottak ki. Szintén láthatatlanok a motoros mozgatású ötödik ajtó kerékpár­­szállító aljzatai: ezek a hátsó szélvédő alatt és fölött várják a ki­szerelt első kerekű bicikliket - a kerekek saját tárolóállványt kap­tak a csomagtartóban. A pogy­­gyásztér utolsó gegje az átlátszó padló alatti kiegészítő rámoló­rekesz, amelynek tetejét gáztöl­tésű teleszkópok emelik fel, s amely akár 120 liternyi kacatot képes elnyelni. Kémsiker Praktikus megoldásokban tehát nem szűkölködik a tanulmányau­tó, ám egy Saabtól nem kevés len­dületet is elvár tulajdonosa. Nos, a tanulmányautóval nem volt sza­bad átlépni a mágikus 50 km/órás álomhatárt - ez persze érthető is, hiszen ebből a kocsiból csak ez az egy van, kézzel készült, s eszmei értéke valóban eurómilliókban mérhető. Mivel nem törtük össze, az addig is bűbájos gyáriak hirte­len nagyon megszerettek minket. Elmondták, hogy a turbós hagyo­mányoktól a sorozatban gyártott modell sem tér majd el: 150-től 230 lóerőig terjed a 9-3 kombi leendő motorpalettájának teljesít­ménye. Sőt, egy-egy jól irányzott ke­resztkérdés nyomán azt is meg- A fiúk a bányában ... Különösen a farrész érdekes - a széria 9-3 kombin nem sok minden változik majd a tanulmányautóhoz képest. A kombi végleges formájában jövőre Genfben lehet látható leghamarabb, a piaci bevezetés legvalószínűbb időpontja 2004 ősze IO Autó-Motor 2003/21 • www.automotor.hu

Next