Autó-Motor, 2004. július-december (56. évfolyam 14-26. szám)
2004-07-14 / 14. szám
Supák Tibor Szükség és szűkösségA szovjet-orosz autóipar a szükség jegyében fogant, s egész történetére a szűkösség nyomja rá bélyegét. Noha a termelő tevékenység beindítását általában - s egy ideje immár a Lajtától keletre is természetesen - megelőzik különböző elemzések, annak idején nagy valószínűséggel nem végeztek sem gazdaságossági, sem megtérülési számításokat. A személygépkocsik gyártásának szovjetunióbéli megkezdését korántsem gazdasági, még kevésbé társadalmi okokra lehet visszavezetni. Nagy valószínűséggel akkor járunk legközelebb az igazsághoz, ha egyszerűen politikai indíttatást vélünk felfedezni a korábban amerikai licenc alapján haditechnikát ontó üzemek autógyártásra való átállítása mögött. A kommunista vezetésnek egyszerűen szüksége volt arra, hogy a Csajkákkal, ZIL-ekkel, ZISZ-ekkel, Volgákkal, Moszkvicsokkal, Zaporozsecekkel demonstrálja a szocializmus erejét. Ugyanez az „erőfitogtatás” vezetett a mai kifejezéssel élve zöld mezős beruházásként megvalósuló Togliatti felépüléséhez. A Volga partján felhúzott gyárváros névválasztása továbbra is az ideológia felsőbbrendűségét hirdeti - Jovaris Togliatti az olasz kommunista párt emblematikus vezetője volt -, ugyanakkor azért is szerencsésnek tűnt, mert a felületes szemlélődével elhitette: azért választották a leendő Zsiguli kiindulási alapjául a Fiat 124-et, hogy ezzel is az olasz elvtárs előtt tisztelegjenek. S még véletlenül sem azért, mert a fejlesztésekre kiaknázható szellemi és anyagi potenciált a fegyverkezési verseny emésztette fel. Az ilyesfajta szükség látszatának elkerülésére kínosan ügyeltek a CCCP mindenkori vezetői... Nos, ennyit a „szükség törvényt bont” igazságtartalmáról, foglalkozzunk inkább a szűkösséggel, mint a szovjet-orosz autóipar állandó kísérőjelenségével. Ha egy mondattal akarjuk megvilágítani a helyzetet, azt mondhatjuk, hogy a nagyjából negyven évig tartó első szakaszban a szovjet autógyárak kapacitása volt szűkös, utána és azóta viszont főleg a kereslet. A korábban felsorolt - s a Ladával és a KGST egyéb márkáival kiegészülő - választék első látásra nagynak tűnhet, de a két világrendszer harcának idején a szocialista blokk országaiban nem a vásárlók igényeinek kielégítése volt az elsődleges szempont. Magyarán nem készült annyi autó, amennyit ne lehetett volna eladni. Nem azonnal, hanem országtól függően 5-10 évre előre. Magyarország ebből a nézőpontból is a legvidámabb barakknak bizonyult, ám mindez cseppet sem vigasztalta az autójukra olykor évekig váró magyarokat, akik a várakozás nehézségeit enyhítendő a lapunkban igen nagy bőségben és alapossággal megjelent szakcikkekből szinte autószerelővé képezhették magukat. S mindezt annak tudatában, hogy amit megtanultak egy-egy modellről, annak hasznát vehetik majdan, amikor a várakozás éveit kiböjtölve kézhez kapják Ladájukat, mivel a modellfrissítés anno sokkal lassabban haladt, különösen az ún. keleti autóknál. A rendszerváltás következményeként sok minden változott, de az orosz autógyártás továbbra is a szűkösség problémájával küzd. Most már csaknem korlátlanul onthatná termékeit, azonban egyelőre nemigen van kinek. A KGST- blokk feloszlott, immár nekünk is van „mi autónk”, a hajdani „testvéri” országok polgárainak vásárlás előtt eszébe sem jutnak az orosz modellek, a hazai felvevőpiac pedig a két végletet képviseli: aki meg tudná fizetni, az a külföldi presztízsmárkák közül válogat, akinek meg jó oka lenne rá, hogy ne ezt tegye, annak okára sincs pénze. Zajlik tehát az útkeresés, így cseppet sem okafogyott dolog, amire e lapszámunk 38-41. oldalán vállalkozunk: az elmúlt 50 év pillanatképeivel fűszerezve bemutatjuk, hol is tart manapság az orosz autóipar. Már csak azért is, hogy 10 év múlva is legyen mit beválogatni az Ezt írtuk rovat e témához kapcsolódó összeállításába. Bevezető Auto-Moter 2004/14 • www.automotor.hu 3 Lada__________38., 41. Land Rover________10. Mazda 9. Mercedes-Benz 8., 82. Nissan 6. Opel 8., 30., 82. Peugeot 12. Renault 16., 46. Scania 8. Seat 8. Subaru 34. Suzuki 6., 30. Regiszterünkben az adott márkákról szóló képes és szöveges információkat az azokat felvonultató hírek, cikkek kezdő oldalszámának jelölésével csoportosítjuk, így reméljük, még széleskörűbb tájékoztatást adhatunk kedves olvasóinknak. BMW 10., 18. Cadillac 26. Citroen 8. Dodge 10. Gilera 82. Honda 9, 10., 14. Kia 22. Moszkvics 41. MZ 50. Toyota 7.