Autó-Motor, 2004. július-december (56. évfolyam 14-26. szám)

2004-07-14 / 14. szám

Supák Tibor Szükség és szűkösségA szovjet-orosz autóipar a szükség jegyé­ben fogant, s egész történetére a szűkös­ség nyomja rá bélyegét. Noha a termelő tevékenység beindítását álta­lában - s egy ideje immár a Lajtától keletre is ter­mészetesen - megelőzik különböző elemzések, annak idején nagy valószínűséggel nem végeztek sem gazdaságossági, sem megtérülési számításo­­kat. A személygépkocsik gyártásának szovjet­unióbéli megkezdését korántsem gazdasági, még kevésbé társadalmi okokra lehet visszavezetni. Nagy valószínűséggel akkor járunk legközelebb az igazsághoz, ha egyszerűen politikai indíttatást vélünk felfedezni a korábban amerikai licenc alapján haditechnikát ontó üzemek autógyártás­ra való átállítása mögött. A kommunista veze­tésnek egyszerűen szüksége volt arra, hogy a Csajkákkal, ZIL-ekkel, ZISZ-ekkel, Volgákkal, Moszkvicsokkal, Zaporozsecekkel demonstrálja a szocializmus erejét. Ugyanez az „erőfitogtatás” vezetett a mai kifejezéssel élve zöld mezős beru­házásként megvalósuló Togliatti felépüléséhez. A Volga partján felhúzott gyárváros névválasztá­sa továbbra is az ideológia felsőbbrendűségét hir­deti - Jovaris Togliatti az olasz kommunista párt emblematikus vezetője volt -, ugyanakkor azért is szerencsésnek tűnt, mert a felületes szemlélő­dével elhitette: azért választották a leendő Zsigu­li kiindulási alapjául a Fiat 124-et, hogy ezzel is az olasz elvtárs előtt tisztelegjenek. S még vélet­lenül sem azért, mert a fejlesztésekre kiaknázha­tó szellemi és anyagi potenciált a fegyverkezési verseny emésztette fel. Az ilyesfajta szükség lát­szatának elkerülésére kínosan ügyeltek a CCCP mindenkori vezetői... Nos, ennyit a „szükség törvényt bont” igaz­ságtartalmáról, foglalkozzunk inkább a szűkös­séggel, mint a szovjet-orosz autóipar állandó kí­sérőjelenségével. Ha egy mondattal akarjuk meg­világítani a helyzetet, azt mondhatjuk, hogy a nagyjából negyven évig tartó első szakaszban a szovjet autógyárak kapacitása volt szűkös, utána és azóta viszont főleg a kereslet. A korábban fel­sorolt - s a Ladával és a KGST egyéb márkáival kiegészülő - választék első látásra nagynak tűn­het, de a két világrendszer harcának idején a szo­cialista blokk országaiban nem a vásárlók igénye­inek kielégítése volt az elsődleges szempont. Ma­gyarán nem készült annyi autó, amennyit ne le­hetett volna eladni. Nem azonnal, hanem ország­tól függően 5-10 évre előre. Magyarország ebből a nézőpontból is a legvidámabb barakknak bizo­nyult, ám mindez cseppet sem vigasztalta az au­tójukra olykor évekig váró magyarokat, akik a vá­rakozás nehézségeit enyhítendő a lapunkban igen nagy bőségben és alapossággal megjelent szakcikkekből szinte autószerelővé képezhették magukat. S mindezt annak tudatában, hogy amit megtanultak egy-egy modellről, annak hasznát vehetik majdan, amikor a várakozás éveit kiböj­­tölve kézhez kapják Ladájukat, mivel a modell­­frissítés anno sokkal lassabban haladt, különö­sen az ún. keleti autóknál. A rendszerváltás következményeként sok minden változott, de az orosz autógyártás to­vábbra is a szűkösség problémájával küzd. Most már csaknem korlátlanul onthatná termékeit, azonban egyelőre nemigen van kinek. A KGST- blokk feloszlott, immár nekünk is van „mi au­tónk”, a hajdani „testvéri” országok polgárainak vásárlás előtt eszébe sem jutnak az orosz model­lek, a hazai felvevőpiac pedig a két végletet kép­viseli: aki meg tudná fizetni, az a külföldi presz­tízsmárkák közül válogat, akinek meg jó oka len­ne rá, hogy ne ezt tegye, annak okára sincs pén­ze. Zajlik tehát az útkeresés, így cseppet sem okafogyott dolog, amire e lapszámunk 38-41. ol­dalán vállalkozunk: az elmúlt 50 év pillanatképe­ivel fűszerezve bemutatjuk, hol is tart manapság az orosz autóipar. Már csak azért is, hogy 10 év múlva is legyen mit beválogatni az Ezt írtuk ro­vat e témához kapcsolódó összeállításába. Bevezető Auto-Moter 2004/14 • www.automotor.hu 3 Lada__________38., 41. Land Rover________10. Mazda 9. Mercedes-Benz 8., 82. Nissan 6. Opel 8., 30., 82. Peugeot 12. Renault 16., 46. Scania 8. Seat 8. Subaru 34. Suzuki 6., 30. Regiszterünkben az adott márkákról szóló képes és szöveges informáci­ókat az azokat felvonultató hírek, cikkek kezdő oldalszámának jelölé­sével csoportosítjuk, így reméljük, még széleskörűbb tájékoztatást ad­hatunk kedves olvasóinknak. BMW 10., 18. Cadillac 26. Citroen 8. Dodge 10. Gilera 82. Honda 9­, 10., 14. Kia 22. Moszkvics 41. MZ 50. Toyota 7.

Next