Autó-Motor, 2004. július-december (56. évfolyam 14-26. szám)
2004-10-20 / 21. szám
ELKÉSETT HAJRÁ? A kitűnő formában autózó Petter Solberg sorozatban harmadik futamgyőzelmét aratta, ám a taktikusan autózó Sebastien Loeb ellenében ez aligha lesz elég a világbajnoki cím megvédéséhez. A francia akár már a következő, korzikai derbin elhódíthatja a koronát. A San Remo Rali három évtizedig, kihagyás nélkül a vb egyik legkellemesebb fordulójának számított a mesésen finom toszkániai murvákon. A kor szellemébe még az is belefért, hogy a San Remó-i rajttól több száz kilométert kellett oda, majd visszakocsikázni a mezőnynek és szép számú kíséretének, hogy a rendes verseny elkezdődhessen. A hanyatlás akkor kezdődöttt, amikor a versenyt bekényszerítették a San Remo feletti hegyek szűk, kanyargós, aszfaltos hegyi útjaira. Nem is kellett sokáig várni a kegyelemdöfésre: az olasz vb-futamot egész egyszerűen átköltöztették Szardínia szigetére. A versenyzők ugyan visszakapták a murvát, de arra senki nem számított, hogy ez bizony nem a szelíd Toszkána lesz, holott a szigeten évek óta nagy népszerűségnek örvendett a Costa Smeralda Rali, az Európa-bajnokság sokáig legmagasabb szorzójú eseménye. A mostani vb-futam útvonala azonban alig néhány kilométert tartalmazott a korábbi rali terepéből és ez sokakat meglepett. A gyári csapatok közül talán leginkább a skodások lepődtek meg, akik Görögország után idén immár másodszor voltak kénytelenek bevallani, hogy „nem erre számítottunk...” Pedig nagyon készültek, a FIA külön engedélyével több olyan fejlesztést homologizáltattak, amelyeket csak jövőre akartak bevetni, de a sportvezetők jobbnak látták nagy kegyesen engedményt tenni, csak hogy megőrizzék a VW-konszern harci kedvét és kicsi önbizalmat meríthessenek. A többi csapat azért sejthetett valamit, mert kivétel nélkül mindenki már korábban használt, „leharcolt’’ vasakat hajózott a szigetre, különösebb újdonságokat nem láthattunk, leginkább a túlélésre koncentráltak. Nem egyszerűsítette a mezőny helyzetét az igencsak szűkös szervizelési lehetőség sem: az első napon 80 km-eket kellett szerviz nélkül döngetni, a második napon már „csak” 70-70-et, míg a finálén a hat gyorsra egyetlen szervizt sem adtak, noha azok 78 km-t tettek ki. Mézesmadzag Rajt előtti fontos eseményként vártuk a Skoda és a Mitsubishi sajtótájékoztatóját jövő évi terveikkel kapcsolatban, különös tekintettel a japánokra, ahol a napokban új sportdirektort neveztek ki Isao Tori személyében. Korábban nagy reményeket fűzött a szakma a német milliárdos család tehetséges sarjaként ismert Sven Quandt személyéhez, de ő rövid regnálás után, pár napja bedobta törülközőt... Sok szép és bizalomgerjesztő mondatot hallottunk, de konkrét tények bizony továbbra sem hangzottak el. Skodáék viszont legalább megígérték, hogy feliratkoznak a 2005-ös listára, ami máris több, mint a japánok udvarias ködösítése. A verseny hatalmas taktikai harcot ígért. Loeb ugyebár eléggé nagy előnnyel vezeti az egyéni listát, és a médiák már előre felheccelték a népet, hogy akár itt, Szardínián is bebiztosíthatja világbajnoki címét, ha... Ha mondjuk a legveszélyesebb ellenfeleként jegyzett Solberg nagy igyekezetében eldobja vagy tönkreteszi a gépét. Erre meg is volt minden esély, mert Mr. Hollywood olyan őrült tempóban kezdett, hogy a Citroennél szinte megkönnyebbülten sóhajtottak fel: ebből előbb vagy utóbb csak bukfenc lehet. Loeb számára amúgy is csak a türelmes kivárás látszott az egyetlen értelmes taktikának. Neki már az is bőven jó lett volna, ha további pontokat szerezve ér célba, hiszen a következő két aszfaltos versenyen bizonyára ő lesz nyeregben. De hogy nyomban az első gyorson fél percet kapjon Solbergtől, az már többeket meglepett! Loeb nem kommentált semmit, a csapat sem, egyedül Daniel Elena, a navigátora húzogatta a vállát: „Seb bizonyára még egy kicsit szuszókált.” A Pirelli és Solberg pedig csak a célban árulta el, hogy a sikerben jókora szerep jutott a remekül megkomponált gumiknak. Tizedelés Feltehetően nem volt szó szundiról, csupán elsőként indult, s inkább felmérhette a valós erőviszonyokat. Amitől azért még Markko Martin is egy kisebbféle sokkot kaphatott, hiszen másodikként ő is jó 16 másodperces „zakót” ka- 72 Auto-Motor 2004/21 • www.automotor.hu