Autó-Motor, 2005. január-június (57. évfolyam 1-13. szám)
2005-01-12 / 1. szám
NINCS MENEKVÉS A halálbüntetés végleges, visszavonhatatlan, jóvátehetetlen. Nem egy államban még ma is alkalmazzák, de az országok többségében - magasra csapó indulatok közepette folytatott szakértői érvelés és társadalmi vita után - eltörölte a törvényhozás. Nálunk is. A mai magyar jogszolgáltatás nem ismeri a halálbüntetést, senkinek sem kell attól tartania, hogy megfosztják életétől, bármit követett is el. A bűnös kegyelemben, az ártatlanul elítélt perújrafelvételben reménykedhet. Mindez azonban csak az emberek döntésén múló igazságszolgáltatásra vonatkozik, de nem érvényes a paragrafusoknál magasabb rendű természeti törvényekre. A természet rendje pedig az, hogy - ha nem is mindig következetesen, sőt néha nagyon is szeszélyesen - megbünteti az ellene vétőket. Súlyos esetben halállal. Az ember által alkotott törvények arra szolgálnak, hogy kikényszerítsék a természeti törvények betartását. Olyanok, mint a korlát a szakadék szélén: a saját érdekünkben gátolnak, vezetnek. Annál bölcsebb újra meg újra az eszünkbe vésni ezt, minél inkább úgy érzi, úgy tapasztalja valaki, hogy nyilvános szereplői mivolta, népszerűsége, kedveltsége, sztárfoglalkozása okán bízvást számíthat a szabályok betartatására hivatottak szemhunyására, elnézésére, a szabálysértés esetleges következményeinek elsimítására. Lehet helyes valakinek a helyzetértékelése, amikor úgy véli, hogy őt nem jelenti fel, sőt szalutálva, tisztelettel köszönti a rendőr, ha télen nyári gumival, a biztonsági övét be nem csatolva, részegen vezet. Igen, gyarló az ember, személyének, sikereinek szóló kellemes elismerésként hajlamos tudomásul venni kivételezettségét. A természeti törvények alól azonban nincs kivétel. Azok könyörtelenül érvényesülnek. A télies aszfalt és a nyári gumi súrlódási tényezője ugyanakkora a híresség és a névtelen kisember kocsiján is. A mozgási energia a vezető személyétől függetlenül arányos a tömeggel és a sebesség négyzetével. Az alkohol mindenki szervezetében meghosszabbítja a reflexidőt, káprázóvá teszi a látást, növeli a kockázatvállalási hajlandóságot, rontja a helyzetmegítélést. Amikor pedig bekövetkezik a karambol, már késő arra gondolni, hogy tán mégis be kellett volna csatolni a biztonsági övét, különösen, ha régi autótípusról van szó, amelynek katasztrofális az ütközési viselkedése, s amelyben még légzsák sincs. Ilyenkor már ez gondolat a késő bánat: vesztőhellyé válik az autó. Mementóként szolgáljon, hogy hazánkban tavaly több mint ezren vesztették életüket közúti balesetben! Gondoljunk erre azért is, mert a természeti törvények nem igazságosak a mi emberi fogalmaink szerint. Nem mindig a vétkest büntetik, hanem gyakran mást, másokat, sőt néha megkímélik a tragédia előidézőjét. Aki könynyelműsködik, mások életével is játssza az orosz rulettet. Valaki holtan esik össze. Talán nem a hazárdjátékos. Ám ha éppen ő, akkor úgy súgja az igazságérzetünk, hogy felesleges, kiprovokált halál történt ugyan, de legalább nem ártatlanra sújtott le a végzet. Új esztendő kezdődik, az új elhatározások, az új fogadkozások időszaka ez. Határozzuk el, fogadjuk meg, hogy betartjuk azokat a szabályokat, amelyeket azért foglaltak paragrafusokba, hogy megóvjanak saját tudatlanságunk, könnyelműségünk, rátartiságunk, öntörvényűségünk következményeitől. Szükség van rájuk, hozzájuk kell tartanunk magunkat, mert csupán a jogszolgáltatásban törölhetjük el, de a természet igazságszolgáltatásában igenis van, és mindig is lesz halálbüntetés! Karlovitz Kristóf 1/CdJJJXx Bevezető Autó-Motor 2005/1 • www.automotor.hu 3 Honda 8., 46., 53., 82. Infiniti 8. Iveco 11. Kia 9. Mazda 10., 45. Mercedes 14., 53. MV Agusta 58. B !l— ■ül Acura 8. Audi 6. Aprilia 58. Bimota 58. BMW 6., 52. BMW mkp. 58. Chrysler 10. Citroén______8.. 32., 36. Ducati 58. Ford 24. 5,'_rasi Nissan 8., 20. Opel________8., 53., 82. Peugeot___________8. Renault 10. Scania 54. Seat________________6. Skoda 6. Subaru__________6., 50. Suzuki mkp. 58., 82. Toyota____________28. Volkswagen______6., 12. Volvo 38.