Autó-Motor, 2005. január-június (57. évfolyam 1-13. szám)

2005-01-12 / 1. szám

NINCS MENEKVÉS A halálbüntetés végleges, visszavonha­tatlan, jóvátehetetlen. Nem egy ál­lamban még ma is alkalmazzák, de az országok többségében - magasra csapó indu­latok közepette folytatott szakértői érvelés és társadalmi vita után - eltörölte a törvényho­zás. Nálunk is. A mai magyar jogszolgáltatás nem ismeri a halálbüntetést, senkinek sem kell attól tartania, hogy megfosztják életétől, bármit követett is el. A bűnös kegyelemben, az ártatlanul elítélt perújrafelvételben re­ménykedhet. Mindez azonban csak az emberek dönté­sén múló igazságszolgáltatásra vonatkozik, de nem érvényes a paragrafusoknál maga­sabb rendű természeti törvényekre. A termé­szet rendje pedig az, hogy - ha nem is mindig következetesen, sőt néha nagyon is szeszélye­sen - megbünteti az ellene vétőket. Súlyos esetben halállal. Az ember által alkotott törvények arra szol­gálnak, hogy kikényszerítsék a természeti tör­vények betartását. Olyanok, mint a korlát a szakadék szélén: a saját érdekünkben gátol­nak, vezetnek. Annál bölcsebb újra meg újra az eszünkbe vésni ezt, minél inkább úgy érzi, úgy tapasztalja valaki, hogy nyilvános szerep­lői mivolta, népszerűsége, kedveltsége, sztár­foglalkozása okán bízvást számíthat a szabá­lyok betartatására hivatottak szemhunyására, elnézésére, a szabálysértés esetleges következ­ményeinek elsimítására. Lehet helyes valaki­nek a helyzetértékelése, amikor úgy véli, hogy őt nem jelenti fel, sőt szalutálva, tisztelettel kö­szönti a rendőr, ha télen nyári gumival, a biz­tonsági övét be nem csatolva, részegen vezet. Igen, gyarló az ember, személyének, sikerei­nek szóló kellemes elismerésként hajlamos tu­domásul venni kivételezettségét. A természeti törvények alól azonban nincs kivétel. Azok könyörtelenül érvényesülnek. A télies aszfalt és a nyári gumi súrlódási tényező­je ugyanakkora a híresség és a névtelen kisem­ber kocsiján is. A mozgási energia a vezető személyétől függetlenül arányos a tömeggel és a sebesség négyzetével. Az alkohol mindenki szervezetében meghosszabbítja a reflexidőt, káprázóvá teszi a látást, növeli a kockázatvál­lalási hajlandóságot, rontja a helyzetmegíté­lést. Amikor pedig bekövetkezik a karambol, már késő arra gondolni, hogy tán mégis be kel­lett volna csatolni a biztonsági övét, különö­sen, ha régi autótípusról van szó, amelynek ka­tasztrofális az ütközési viselkedése, s amely­ben még légzsák sincs. Ilyenkor már ez gondo­lat a késő bánat: vesztőhellyé válik az autó. Mementóként szolgáljon, hogy hazánkban ta­valy több mint ezren vesztették életüket köz­úti balesetben! Gondoljunk erre azért is, mert a természe­ti törvények nem igazságosak a mi emberi fo­galmaink szerint. Nem mindig a vétkest bün­tetik, hanem gyakran mást, másokat, sőt néha megkímélik a tragédia előidézőjét. Aki köny­­nyelműsködik, mások életével is játssza az orosz rulettet. Valaki holtan esik össze. Talán nem a hazárdjátékos. Ám ha éppen ő, akkor úgy súgja az igazságérzetünk, hogy felesleges, kiprovokált halál történt ugyan, de legalább nem ártatlanra sújtott le a végzet. Új esztendő kezdődik, az új elhatározások, az új fogadkozások időszaka ez. Határozzuk el, fogadjuk meg, hogy betartjuk azokat a sza­bályokat, amelyeket azért foglaltak paragrafu­sokba, hogy megóvjanak saját tudatlansá­gunk, könnyelműségünk, rátartiságunk, ön­­törvényűségünk következményeitől. Szükség van rájuk, hozzájuk kell tartanunk magunkat, mert csupán a jogszolgáltatásban törölhetjük el, de a természet igazságszolgáltatásában igenis van, és mindig is lesz halálbüntetés! Karlovitz Kristóf 1/CdJJJXx Bevezető Autó-Motor 2005/1 • www.automotor.hu 3 Honda 8., 46., 53., 82. Infiniti 8. Iveco 11. Kia 9. Mazda 10., 45. Mercedes 14., 53. MV Agusta 58. B !l— ■ül Acura 8. Audi 6. Aprilia 58. Bimota 58. BMW 6., 52. BMW mkp. 58. Chrysler 10. Citroén______8.. 32., 36. Ducati 58. Ford 24. 5,'_rasi Nissan 8., 20. Opel________8., 53., 82. Peugeot___________8. Renault 10. Scania 54. Seat________________6. Skoda 6. Subaru__________6., 50. Suzuki mkp. 58., 82. Toyota____________28. Volkswagen______6., 12. Volvo 38.

Next