Autó-Motor, 2005. január-június (57. évfolyam 1-13. szám)

2005-03-09 / 5. szám

► Menetpróba ► BMW 5 xDrive kuplungot iktattak az első tengely hajtásába. Elinduláskor - 20 km/órás sebességig - zárt ez a tengelykapcsoló, hogy maximális trakciót és gyorsítást lehessen elérni. Normál menetben nyitott, az autó hátsókerék-hajtásúként megy (tudják: az egykerekű bicikli...), de kipörgési hajlam esetén azonnal zár, munkára fogva az első kerekeket is. Hasonló a helyzet, ha kanyar­ban alul- vagy túlkormányozottság lépne fel. Erre segít rá a DSC (Dynamic Stability Cont­ rol) elektronikus menetstabilizáló. Parkolá­si manőverezés közben nyitott a többtárcsás kuplung, hogy ne nehezítse a kormányzást a hajtás befeszülése, teljesíteni a köröket, szándékosan is nehéz be­­sokallni az autóval. Ha csak a DTC működik, már izgalmasabb a dolog, mert összkerék-haj­­tásának köszönhetően nagyon gyors az autó, s a kanyarokban szükség van némi varázslásra a vezető részéről. Kikapcsolt rendszerekkel pe­dig elkezdődik az igazi élvezet, a megvadult bestia féken tartása. Ellenkormányzás ütközé­sig elfordított volánnal, egyenesbe térítés pad­Gyakorlati próbára országúton és ka­nyargós jégpályán nyílt lehetőség. Az előbbiről nincs mit me­sélni: a 258 lóerős, hatfo­kozatú sebességváltóval fel­szerelt 530xi ugyanolyan szé­pen ballagott a Finnországban télire engedélyezett és szigorúan betartatott 80 km/órás sebességgel, mint a közlekedés többi résztvevője, beleértve a rönkszállító monstru­mokat is. Hanem a jégpályán - ott aztán meg­mutatta, mit tud! Mivel Skandinávián kívül, tehát az ügyfelek túlnyomó többsége számára tilos a szöges gu­mi, a bemutató kocsikon egyszerű Continental téri abroncsok voltak. Ezekkel kellett egymás után háromszor teljesíteni a feladatot: először bekapcsolt DSC-vel, majd csak DTC-vel (Dynamic Traction Control - dinamikus ki­ pörgésgátló), végül minden segédeszközt ki­kapcsolva (a blokkolásgátló sohasem kikap­csolható, az mindig aktív). A talaj a befagyott folyó fényes jege, oldalt hósánc. Nos, menetsta­­bilizálóval nagyon gyorsan és biztosan lehetett lógázzal, megcsúszáskor végső érvként egy-egy satufék, mert ezzel azért életre kelthető a menetstabilizáló... Igen, pontosan ezt várja el az ember a BMW-től: az autós maga választ, hogy mennyi segítséget kér a kocsijától, ugyan­akkor állandóan rendelkezésre áll a kirobbanó hajtóerő és a nagyszerű futómű dinamikája. Jövőre veled, odahaza A gyár marketinges szakemberének tájékozta­tása szerint az összkerék-hajtású 3-as ősszel de­bütál (s ezzel le is zárul a 4x4-es kínálat bővítése), az új 5-ös xDrive változatokat vi­szont már meg lehet rendelni. A gyártás ápri­lisban indul, az első kocsikat júniustól kezdve szállítják ki az európai piacokra. Az összkerék­­hajtás felára (beleértve a hozzá járó 17 colos kereket) 2500 euró körül lesz. A vezérképvise­let közlése szerint Magyarországra várhatóan a negyedik negyedévben érkeznek meg az au­tók, s árat is akkor kalkulálnak majd. A ma­gam részéről mindenesetre alig várom, hogy jövő télen, immár hazai földön (azaz jégen), s legfőképpen a lappföldi menetpróbánál hosz­­szasabban és alaposabban ismerkedhessek ez­zel a pompás autóval. Az útkezelőknek pedig azt üzenem, hogy tőlem akár a garázsban is hagyhatják a síkosságmentesítő járműveket... Karlovitz Kristóf Még több kép a www.automotor.hu internetes oldalon! Jégbalett A mai motorépítés egyik csúcspontja a magas fordulatszámokat elviselő magnézium­­alumínium motor Az xDrive rendszer finom működését többek között az első tengely hajtásába iktatott többtárcsás kuplung biztosítja F525xi ► 530x1 Összlökettérfogat (cm3): 2497 2996 Maximális teljesítmény (kW/LE/min): 160/218/6500 190/258/6600 Maximális forgatónyomaték (Nm /min): 250/2750-4250 300/2500­ 4000 Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 4841/1846/1482 Tengelytáv (mm): 2888 Saját tömeg (kg): 2150 2150 Csomagtér (1) 520 Gyorsulás 0-100 km/h (s): 8,3 6,8 Maximális sebesség (km/h): 237 250 Átlagfogyasztás (1/100 km) 9,6 9,7 xDrive felára várhatóan (euró) 2500 30 Auto-Motor 2005/5 • wfww.automotor.hu

Next