Autó-Motor, 2005. január-június (57. évfolyam 1-13. szám)
2005-03-09 / 5. szám
► Menetpróba ► BMW 5 xDrive kuplungot iktattak az első tengely hajtásába. Elinduláskor - 20 km/órás sebességig - zárt ez a tengelykapcsoló, hogy maximális trakciót és gyorsítást lehessen elérni. Normál menetben nyitott, az autó hátsókerék-hajtásúként megy (tudják: az egykerekű bicikli...), de kipörgési hajlam esetén azonnal zár, munkára fogva az első kerekeket is. Hasonló a helyzet, ha kanyarban alul- vagy túlkormányozottság lépne fel. Erre segít rá a DSC (Dynamic Stability Cont rol) elektronikus menetstabilizáló. Parkolási manőverezés közben nyitott a többtárcsás kuplung, hogy ne nehezítse a kormányzást a hajtás befeszülése, teljesíteni a köröket, szándékosan is nehéz besokallni az autóval. Ha csak a DTC működik, már izgalmasabb a dolog, mert összkerék-hajtásának köszönhetően nagyon gyors az autó, s a kanyarokban szükség van némi varázslásra a vezető részéről. Kikapcsolt rendszerekkel pedig elkezdődik az igazi élvezet, a megvadult bestia féken tartása. Ellenkormányzás ütközésig elfordított volánnal, egyenesbe térítés padGyakorlati próbára országúton és kanyargós jégpályán nyílt lehetőség. Az előbbiről nincs mit mesélni: a 258 lóerős, hatfokozatú sebességváltóval felszerelt 530xi ugyanolyan szépen ballagott a Finnországban télire engedélyezett és szigorúan betartatott 80 km/órás sebességgel, mint a közlekedés többi résztvevője, beleértve a rönkszállító monstrumokat is. Hanem a jégpályán - ott aztán megmutatta, mit tud! Mivel Skandinávián kívül, tehát az ügyfelek túlnyomó többsége számára tilos a szöges gumi, a bemutató kocsikon egyszerű Continental téri abroncsok voltak. Ezekkel kellett egymás után háromszor teljesíteni a feladatot: először bekapcsolt DSC-vel, majd csak DTC-vel (Dynamic Traction Control - dinamikus ki pörgésgátló), végül minden segédeszközt kikapcsolva (a blokkolásgátló sohasem kikapcsolható, az mindig aktív). A talaj a befagyott folyó fényes jege, oldalt hósánc. Nos, menetstabilizálóval nagyon gyorsan és biztosan lehetett lógázzal, megcsúszáskor végső érvként egy-egy satufék, mert ezzel azért életre kelthető a menetstabilizáló... Igen, pontosan ezt várja el az ember a BMW-től: az autós maga választ, hogy mennyi segítséget kér a kocsijától, ugyanakkor állandóan rendelkezésre áll a kirobbanó hajtóerő és a nagyszerű futómű dinamikája. Jövőre veled, odahaza A gyár marketinges szakemberének tájékoztatása szerint az összkerék-hajtású 3-as ősszel debütál (s ezzel le is zárul a 4x4-es kínálat bővítése), az új 5-ös xDrive változatokat viszont már meg lehet rendelni. A gyártás áprilisban indul, az első kocsikat júniustól kezdve szállítják ki az európai piacokra. Az összkerékhajtás felára (beleértve a hozzá járó 17 colos kereket) 2500 euró körül lesz. A vezérképviselet közlése szerint Magyarországra várhatóan a negyedik negyedévben érkeznek meg az autók, s árat is akkor kalkulálnak majd. A magam részéről mindenesetre alig várom, hogy jövő télen, immár hazai földön (azaz jégen), s legfőképpen a lappföldi menetpróbánál hoszszasabban és alaposabban ismerkedhessek ezzel a pompás autóval. Az útkezelőknek pedig azt üzenem, hogy tőlem akár a garázsban is hagyhatják a síkosságmentesítő járműveket... Karlovitz Kristóf Még több kép a www.automotor.hu internetes oldalon! Jégbalett A mai motorépítés egyik csúcspontja a magas fordulatszámokat elviselő magnéziumalumínium motor Az xDrive rendszer finom működését többek között az első tengely hajtásába iktatott többtárcsás kuplung biztosítja F525xi ► 530x1 Összlökettérfogat (cm3): 2497 2996 Maximális teljesítmény (kW/LE/min): 160/218/6500 190/258/6600 Maximális forgatónyomaték (Nm /min): 250/2750-4250 300/2500 4000 Hosszúság/szélesség/magasság (mm): 4841/1846/1482 Tengelytáv (mm): 2888 Saját tömeg (kg): 2150 2150 Csomagtér (1) 520 Gyorsulás 0-100 km/h (s): 8,3 6,8 Maximális sebesség (km/h): 237 250 Átlagfogyasztás (1/100 km) 9,6 9,7 xDrive felára várhatóan (euró) 2500 30 Auto-Motor 2005/5 • wfww.automotor.hu