Autó-Motor, 2005. július-december (57. évfolyam 14-26. szám)

2005-07-13 / 14. szám

Bevezető szék szállítják a kiállítás területén. Az óriáspa­vilonokat javarészt természetes, vagy leg­alábbis újrahasznosítható anyagokból építet­ték, s miután az Expo végleg bezárta kapuit, mindent elbontanak majd, hogy a területet visszaállítsák (majdnem) eredeti formájába és visszaadják a természetnek azt, ami az övé. A március 25. - szeptember 25. között, 185 napig nyitva tartó Világkiállításra közel 15 millió vendéget várnak a szervezők. Akik pe­dig ellátogatnak ide, nem csupán a földkerek­ség több mint 120 országának kultúrájával is­merkedhetnek, hanem megcsodálhatják a technika legfrissebb vívmányait is. Ilyenek a zenélő robotok, az automatikusan, vezető nél­kül, konvojban közlekedő buszok, az 581 km/órás csúcssebességre képes Maglev mág­nesvasút prototípusa, a Mars-űrszonda, a világ legnagyobb méretű, 2005 colos (talán nem vé­letlen a dátummal való egyezés) mozija, illet­ve 20 méter széles és 8 méter magas televízió­ja, avagy az első 360 fokos mozgókép, amit egy földgömb közepén állva csodálhat meg az érdeklődő. A természetközeliség jegyében ki­állítják egy mamut maradványait, melyet nem­rég egy ásatás során találtak Szibériában, 150 méter hosszú és 15 méter magas növényfalat alkottak, de sétát tehetünk egy lenyűgözően szép, tradicionális japán kertben is. A következő résszel a múltban folytatjuk képzeletbeli időutazásunkat, a Toyota-múze­­umban készült fotók segítségével felidézzük a japán autógyártás hőskorát. Végül visszatérünk a jelenbe, és a Megaweb elnevezésű óriási autó­szalont és szórakoztató központot végigjárva olyan Toyota modelleket mutatunk be, melyek Európában szinte teljesen ismeretlenek. IDŐUTAZÁSA frankfurti transzferrel együtt közel 15 órás repülőutat követően érkeztünk meg Nagoya városának mesterséges szigetre épített, vadonatúj repülőterére. Rá­adásul a hétórás időeltolódás miatt ugyanúgy korán reggel, mint amikor Magyarországról el­indultunk. A hosszú és kimerítő túrát azért tettük meg Japánba, hogy megismerkedjünk a Toyota múltjával, jelenével és jövőjével, illetve betekintést nyerjünk a helyi kultúrába. A Vi­lágfórum elnevezés onnan ered, hogy a prog­ramra a világ szinte minden részéről érkeztek kollégáink. Cikksorozatunk első részében előre ug­runk egy jókorát a képzeletbeli időegyenesen, ugyanis a 2005-ös Aichi Világkiállításra nagy­szabású, futurisztikus showműsorral készült a világ harmadik legnagyobb autógyártója. A Toyota holnapjáról és a holnap Toyotájáról bővebben a 34-37. oldalon olvashatnak. Mivel a 21. század első világkiállítása, ez a világméretű, össznépi kulturális dzsembori a természet védelmét tűzte lobogójára, a 173 hektáros kiállítási területet úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb mértékben legyen ha­tással a környezetére. A hat nagy csoportba sorolt „világközösség” kiállítási csarnokait például 2,6 kilométer hosszú, húsz méter szé­les gyalogos út köti össze, melynek a Global Loop, (nagyon) szabad fordításban a „földkö­rüli pálya” nevet adták. Persze az igazi kunszt a dologban, hogy a hulladékfából és műanyag­ból készült sugárutat cölöpökkel az erdő lombkoronája fölé, 14 méter magasba emel­ték, így aztán kevesebb fát kellett kivágni. Az már csak természetes, hogy az építmény föld­rengésbiztos és a modellezett tesztek alapján egyéb természeti katasztrófáknak is ellenáll. Azokat a látogatókat pedig, akik gyorsabban és kényelmesebben kívánnak célhoz érni, kör­nyezetkímélő (hibrid és földgázüzemű) hy­ Tóth Zoltán Zsolt Autó-Motor 2005/14 • www.automotor.hu 3 KTM Márkaindex Audi BMW 82. Citroen_____________82. Chrysler 6., 9. Ferrari 10. Fiat Ford____________20., 28. Harley-Davidson 54. Honda mkp._____10., 50. Kawasaki 6. Mazda 12. Mercedes____________8. Volkswagen 6.,8., 30., 32.

Next