Autó-Motor, 2005. július-december (57. évfolyam 14-26. szám)
2005-07-13 / 14. szám
Bevezető szék szállítják a kiállítás területén. Az óriáspavilonokat javarészt természetes, vagy legalábbis újrahasznosítható anyagokból építették, s miután az Expo végleg bezárta kapuit, mindent elbontanak majd, hogy a területet visszaállítsák (majdnem) eredeti formájába és visszaadják a természetnek azt, ami az övé. A március 25. - szeptember 25. között, 185 napig nyitva tartó Világkiállításra közel 15 millió vendéget várnak a szervezők. Akik pedig ellátogatnak ide, nem csupán a földkerekség több mint 120 országának kultúrájával ismerkedhetnek, hanem megcsodálhatják a technika legfrissebb vívmányait is. Ilyenek a zenélő robotok, az automatikusan, vezető nélkül, konvojban közlekedő buszok, az 581 km/órás csúcssebességre képes Maglev mágnesvasút prototípusa, a Mars-űrszonda, a világ legnagyobb méretű, 2005 colos (talán nem véletlen a dátummal való egyezés) mozija, illetve 20 méter széles és 8 méter magas televíziója, avagy az első 360 fokos mozgókép, amit egy földgömb közepén állva csodálhat meg az érdeklődő. A természetközeliség jegyében kiállítják egy mamut maradványait, melyet nemrég egy ásatás során találtak Szibériában, 150 méter hosszú és 15 méter magas növényfalat alkottak, de sétát tehetünk egy lenyűgözően szép, tradicionális japán kertben is. A következő résszel a múltban folytatjuk képzeletbeli időutazásunkat, a Toyota-múzeumban készült fotók segítségével felidézzük a japán autógyártás hőskorát. Végül visszatérünk a jelenbe, és a Megaweb elnevezésű óriási autószalont és szórakoztató központot végigjárva olyan Toyota modelleket mutatunk be, melyek Európában szinte teljesen ismeretlenek. IDŐUTAZÁSA frankfurti transzferrel együtt közel 15 órás repülőutat követően érkeztünk meg Nagoya városának mesterséges szigetre épített, vadonatúj repülőterére. Ráadásul a hétórás időeltolódás miatt ugyanúgy korán reggel, mint amikor Magyarországról elindultunk. A hosszú és kimerítő túrát azért tettük meg Japánba, hogy megismerkedjünk a Toyota múltjával, jelenével és jövőjével, illetve betekintést nyerjünk a helyi kultúrába. A Világfórum elnevezés onnan ered, hogy a programra a világ szinte minden részéről érkeztek kollégáink. Cikksorozatunk első részében előre ugrunk egy jókorát a képzeletbeli időegyenesen, ugyanis a 2005-ös Aichi Világkiállításra nagyszabású, futurisztikus showműsorral készült a világ harmadik legnagyobb autógyártója. A Toyota holnapjáról és a holnap Toyotájáról bővebben a 34-37. oldalon olvashatnak. Mivel a 21. század első világkiállítása, ez a világméretű, össznépi kulturális dzsembori a természet védelmét tűzte lobogójára, a 173 hektáros kiállítási területet úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb mértékben legyen hatással a környezetére. A hat nagy csoportba sorolt „világközösség” kiállítási csarnokait például 2,6 kilométer hosszú, húsz méter széles gyalogos út köti össze, melynek a Global Loop, (nagyon) szabad fordításban a „földkörüli pálya” nevet adták. Persze az igazi kunszt a dologban, hogy a hulladékfából és műanyagból készült sugárutat cölöpökkel az erdő lombkoronája fölé, 14 méter magasba emelték, így aztán kevesebb fát kellett kivágni. Az már csak természetes, hogy az építmény földrengésbiztos és a modellezett tesztek alapján egyéb természeti katasztrófáknak is ellenáll. Azokat a látogatókat pedig, akik gyorsabban és kényelmesebben kívánnak célhoz érni, környezetkímélő (hibrid és földgázüzemű) hy Tóth Zoltán Zsolt Autó-Motor 2005/14 • www.automotor.hu 3 KTM Márkaindex Audi BMW 82. Citroen_____________82. Chrysler 6., 9. Ferrari 10. Fiat Ford____________20., 28. Harley-Davidson 54. Honda mkp._____10., 50. Kawasaki 6. Mazda 12. Mercedes____________8. Volkswagen 6.,8., 30., 32.