Autó-Motor, 2005. július-december (57. évfolyam 14-26. szám)
2005-08-24 / 17. szám
lesz ennek a folytatása? - kérdezték döbbenten a kollégák, no és persze a szurkolók tízezrei a pályák mentén. Nos, a magyarázat igen egyszerűnek tűnt. A rajt előtti szakadatlan eső úgy szétmosta a pályát, hogy Loeb számára kivételesen nem jelentett hátrányt elsőként elindulni. Meg aztán Grönholm rögtön az elején kapott egy defektet, és az erős vibráció miatt veszített annyit, hogy francia ellenlábasa kerüljön az élre. Aztán fordult a kocka, bár... Grönholm átvette ugyan a vezetést, de Loeb túlságosan is a nyomában „lihegett”, nem tudott tőle megszabadulni a finn. A déli szerviz utáni gyorsokon mindkettőjüknek gondja támadt: Loeb előbb lerasztotta a rajtnál a motorját, aztán a következő gyors egyik ugratójánál navigátorának gerince kapott enyhe „túlnyomást”. De Grönholm navigátora is ugyanennél a dobbantónál járt pórul, a gyors céljáig már megmukkanni sem volt képes a fájdalomtól, s levegőt is alig tudott venni. Ezen a 14 km-es pályán közel 9 másodpercet veszített, de vezető pozíciója megmaradt, bár az első nap végére ez még 5 kurta másodpercet sem tett ki Loeb ellenében, ami főleg Rautiainen pokoli fájdalmainak volt köszönhető. Az orvosok később megvizsgálták, gerincsérülésnek nem találták nyomát, s Grönholm másnap ellentmondást nem tűrő optimizmussal közölte: Timo „meggyógyult”, nincsenek már fájdalmai, vállalja a harc folytatását. Gyengélkedő Másnap ugyan Loeb csípett el egy legjobb időt, de aztán Grönholm gyors egymásutánban háromszor úgy megsorozta a kekeckedő franciát, hogy előnye hamarosan közel fél percre nőtt. Amikor pedig a leghosszabb, 40 km-es próbán is kapott egy „hatost” a finntől, Loeb jobbnak látta végleg behúzni a vitorlákat. „Amikor láttam, hogy Marcus mindenhol és mindig gyorsabb nálam, nem találtam értelmét a további erőlködésnek és kockáztatásnak, így megbékéltem a 2. helyezéssel” - mondta szinte mentegetőzve az éllovas. Sőt, a 2. nap utolsó gyorsaságiján egy ugrató után Loeb eléggé szerencsétlenül és vehemensen talált telibe egy követ, ami szétrombolta a gumiját, újabb félperces veszteséget okozva. Még „szerencse”, hogy a 3. helyezett Martin ekkor már annyira le volt maradva, hogy Loeb leendő ezüstérmét még így sem tudta veszélyeztetni. Bezzeg Solberg nem volt ilyen mázlista, mert stabil harmadikként még az első napon elfékezett egy kanyart, s amíg visszajutott a pályára, annyi időt spájzolt, hogy menthetetlenül Martin mögé csúszott a 4. helyre. De még itt is keményen harcolnia kellett az ifjú és önbizalomtól duzzadó Mirko Hirvonennel, akit csak véres verejtékkel bírt távol tartani magától. Az mindenesetre jelzésértékű, hogy a „második” ember több mint egy perccel verte a Ford csapat „első” pilótáját. Bár valami hasonló történt a Skodánál is, ahol Schwarz kénytelen volt úgy megelégedni az egyébként semmiféle pontot sem érő 11. hellyel, hogy csapattársa, Janne Touhino 3,5 perccel volt gyorsabb a 10. helyen... A Citroennél és a Subamnál pont fordított volt a helyzet, itt a második emberek (illetve autójuk) mondtak teljesen vagy részben csődöt. A fiatal ausztrál Atkinsonnak sikerült egy páratlan rekordot felállítani: mindhárom napon a Subam motorhibája miatt esett ki, ehhez hasonló „produkcióra” talán még nem is volt példa a közelmúltban bevezetett új szabály óta. Ugyanakkor a belga Duval olyan óvatosan ment már megint a 2. számú Xsatával, hogy éppen csak becsúszott az 1 pontot érő 8. helyre. Ennek pedig az lett a következménye, hogy ezúttal a Peugeot Grönholm és a 3. helyen végzett Martin révén jóval több pontot szerzett, mint a Citroen, s így a márkaértékelésben - ha egyetlen pontocskával is, de - visszavette a vezetést. Defektes premier Komoly érdeklődés kísérte a junior-vb mezőnyében a Magyarországon gyártott új Suzuki Swift premierjét. Guy Wilkis, az újonc gép brit pilótája sajnos már az első gyorson akkora defektet kapott, hogy a kivédhetetlen kerékcserével 5 percet veszített, amit már semmiféleképpen nem lehetett behozni. Pláne olyan ellenfelekkel szemben nem, mint a brit Kris Meeke és a spanyol Daniel Sordo kis Citroen C2-es méregzsákjai. A 10. gyorsig magabiztosan vezetett Meeke, de aztán úgy esett le az útról, hogy két kereke is elveszett közben, így aznapra búcsút inthetett a további küzdelemnek, no meg persze a győzelemnek is. Azt Sordo örökölte, aki Sainz protezsáltjaként idén indult először a junior-vb-n, s ez már a második győzelme! Kellemes „vigasz” ez a Citroennek, ha a franciákat egyáltalán vigasztalni kell. A Suzuki becsületét ezek után az észt Uro Aava mentette meg a jó öreg Ignisszel. Ő gondokkal küszködve landolt a 2. helyen, míg Willis az „ötperces” gumidefekttel és a baleset miatti további büntetőpercekkel is a 3. helyen tudott végezni a Swifttel. IlHfUl A nyolcadik gyorsaságin Solberg letörte az Impreza WRC hátsó szárnyát, így az egyik ugrató után az orrára érkezett az autó, majd egy árokba hajtott és számos követ, illetve fát eltalált. A norvég a sérült autóval is folytatni tudta, végül negyedikként ért célba. Frankfurti beszámolónkban képet is láthatnak a 2006-os Subaru Impreza WRC-ről QUEUXI VHOLIX Nem volt problémáktól mentes a Suzuki Swift JWRC debütáló versenye, de a defektek ellenére Guy Wilkis a harmadik helyen végzett ► VÉGEREDMÉNY ÉS TABELLA A 16 FUTAMOS SOROZAT TIZEDIK VERSENYE. FINNORSZÁG t. Marcus Grönholm/TImo Rautiainen (FIN/FIN) Peugeot 307 WRC, 2 óra 54"I1.0". 2. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC) Citroen Xsara WRC, +0106,7", 3. Markko Martin/Michael Park (EST/GB) Peugeot 307 WRC, +01'35,6", 4. Petter Solberg/Phillp Mills (N0R/GB) Subaru impreza WRC 2005, +02’08,0". 5. Mlkkn Hirvonen/Jarmo Lehtlnen (FIN/FIN) Ford Focus RS WRC 04, +02'13,6”, 6. Toni Gardemeister/Jakke Honkanen (FIN/FIN) Ford Focus RS WRC 04, +03'32,4", 7. Harri Rovanpera/RIsto Pletilainen (FIN/FIN) Mitsubishi Lancer WRC 05, +04'27,9", 8. Francois Duval/Sven Smeets (B/8) Citroén Xsara WRC, +05'10,4",_____________________ Szakaszgyőzelmek: Grönholm - 11, Loeb - 4. Solberg - 3, Gardemeister - 2. Hirvonen -1. A PONTVERSENY ÁLLÁSA PILÓTÁK: 1. loeb 83 pont, 2. Grönholm 55 pont, 3. P. Solberg 53 pont, 4. Martin 48 pont, 5. Gardemeister 47 pont, 8. Rovanpera 22 pont, 7. Stohl (A) 12 pont, 8. Sainz (E) 11 pont, 9. Kresta (CZ) 10 pont, 10. H. Solberg (N0R) 9 pont, 11. Hirvonen és Duval. 8-8 pont, 13. Panizzl (F) 7 pont, 14, Gain (I) 6 pont, 15. Carlsson (S) és Warmbold (D), 4-4 pont, 17. Atkinson (AUS) 2 pont, 18. Pykallsto (FIN) 1 pont.______ MÁRKÁK: 1. Peugeot 106 pont, 2. Citroen 105 pont, 3. Ford 69 pont, 4. Subaru 59 pont, 5. Mitsubishi 43 pont, 6. Skoda 8 pont. Következik a Német Rali, augusztus 26-28. Auto-Motor 2005/17 • www.automotor.hu 75