Autó-Motor, 2005. július-december (57. évfolyam 14-26. szám)

2005-11-02 / 22. szám

N­em, nem bolondultunk meg, s nem is rossz naptárt lapoztunk tévedésből. Ezek a sorok tényleg 2005. október végén íródtak, s csupán azt akartuk érzékeltetni, hogy egészen idáig hú­zódott Loeb jövő évi szerződésének kérdése. Márpedig a 2006-os eszten­dő történéseinek ő az első számú kulcsfigurája. A két visszavonuló gyári csapat gárdájából szinte kizá­rólag Loeb és Grönholm kegyeiért küzdött a többi istálló - már aki meg tudta fizetni szolgálataikat. Ez egy­részt kissé elszomorító a többiek számára, másrészt Loeb olyan soká­ig várt a Citroentől valami­­nehezen elképzelhető) csodára, hogy lassan már mindenki idegbajt kapott. De leginkább Malcolm Wilson, akinek az összes csapatvezető közül a leg­fontosabb volt, hogy végre egy tuti vi­lágsztárt gyűjtsön be a jövőre színre lépő legújabb evolúciós és minden eddiginél ígéretesebbnek hirdetett Ford Focus vezetőülésébe. Az ango­lok ha nehezen is, de rájöttek, hogy a világbajnoki címet csak a legjobb, s nem egy mellékesen szerződtethe­tő pilótával nyerhetik meg. Tehát Loeb vagy Grönholm? Szelekció Loeb fanatikus patrióta, jól érzi ma­gát a Citroennél, s csak-csak teledu­ruzsolhatták a fülét érdekes informá­ciókkal, hogy ő folyton valami jelzés­­értékű gesztusra várt jelenlegi gazdá­itól. Valóban és visszavonhatatlanul érvényes-e a befejezés ténye, vagy lesz-e egy év szünet után mégis visszatérés? Mert ezt a Citroen jó ideig lebegtette: ha olyan, valóban költségcsökkentő szabályok lépné­nek érvénybe, amelyek mellett van értelme ismét ringbe szállni, akkor 2007-ben visszatérnek. De amennyi­re nem született még döntés a zöld asztalnál, ugyanúgy nem tudtak dönteni a franciák sem. A sok totojázás után döntött vi­szont villámgyorsan Grönholm. Egy ideig még arról rebesgettek, hogy Loebbel együtt átmennek a Ford­­hoz, Marcus legalábbis semmi kivet­nivalót nem talált abban, hogy jövőre nagy riválisával kerüljön egy fedél alá. A japán futam után azon­ban Wilson még a haját tépve rohan­gált, mert az előzetes ígéretek dacára egyikőjük sem írta alá a szerződést, így aztán az a hír terjedt el, hogy a B variáció lép életbe: félhivatalos „pri­vát” csapatoknak adják ki a csatákat és a 307-eseket, s így abszolválják az átmeneti, 2006-os esztendőt - ami­hez az FIA annyi segítséget máris megelőlegezett, hogy a világbajnoki pontok megszerzését a nem gyári csapatoknak is lehetővé tette. A szak­ma már csak azt találgatta, hogy me­lyik „privát” istállók részesülnek a megtisztelő bizalomban, amikor rob­bant a hír, hogy Grönholm mégis alá­írt a Fordhoz... A kétszeres világbaj­nok sietsége érthető, hiszen a Peugeot mostanában már nem emlegeti any­­nyira az esetleges visszatérés lehető­ségét. Ők most a Le Mans-i 24 órást szeretnék megnyerni egy dízelmoto­ros autóval, ezt tartják az új és érde­kes kihívásnak, a raliban már tele­nyerték magukat, a 307-es meg eleve eléggé balszerencsés konstrukciónak bizonyult. Loeb talán egy kicsit túltaktikáz­­ta magát, számára már nincs más megoldás, mint a B variáció, mivel a Ford feltehetően mégsem tudna két ilyen drága pilótát eltartani, pláne úgy, hogy Grönholm igencsak meg­kérte a gázsiját: állítólag 5 millió euró körül fog keresni... Szóval, Loeb marad a Xsara WRC-nél, s most indul az igazi harakiri Duval, Martin és a többiek között. Vajon ki hová tud elhelyezkedni? Egyedül Petter Solberg helye atombiztos a Subamnál, rajta kívül mindenki sor­sa lényegében még a levegőben leg­­vőben bárhol felbukkan va­lami hasonló konstrukciójú gumi, akkor ők a legsúlyo­sabb perek indításával te­szik helyre a nyilvánvaló ipa­ri kémkedést! Magáról a versenyről eny­­nyi izgalmat, érdekességet már nehezen tudnék elmon­dani. Loeb vidáman moso­lyogva, könnyedén nyerte az összes gyorsaságit, s valami förtelmes, kétperces fölénnyel ter­mészetesen a versenyt is. Ez óriási elégtétel lehetett számára, hiszen bármennyire is fura, eddig éppen ezt a viadalt nem sikerült megnyernie. Javított saját statisztikáján is, mivel a rajt előtt még ő és Grönholm is egy­aránt 18-18 futamgyőzelmet tudha­tott magáénak. A Ford ennél sokkal szebb jubileumot ünnepelt egy ki­adós kerti mulatsággal, hiszen a kor­zikai volt kereken a 100. bevetése a Focusnak, s bár ezt nem sikerült egy újabb győzelemmel még emlékeze­tesebbé termi, Gardemeister máso­dik helyezése is elég szép teljesít­ménynek számít. Még akkor is, ha ehhez nagyban hozzájárult Grön­holm korai és bánatos búcsúja a Peugeot sebességváltójának gyógyít­hatatlan hibája miatt, így viszont ők ketten továbbra is „egálban” marad­tak: a Ford és a Peugeot egyaránt 48- 48 győzelemmel. Na jó, Gardemeis­ter még Duvalnak is küldhetne kö­szönésképpen egy üveg pezsgőt, mert a belga egy ideig még őrizte a második helyek ám előbb a Xsara fékje rakoncátlankodott, majd Duval borította az árokba a kocsit. Ez a bukfenc egyébként a legkevés­bé hiányzott a Citroennek, mivel itt most a márka-világbajnoki címet is véglegesen bebiztosíthatták volna. Erre ezek szerint még várni kell egy kicsit. Reménysugár Ha valami említésre méltó még tör­tént ezen az eléggé izgalommentes hétvégén, akkor az a francia Alex Bengue kissé szerencsés, de mégis remek hatodik helyezése az eddig már oly sokat szenvedett Skoda Fa­­biával. Talán a legjobb pillanatban jött a gyári vezetőség régóta haloga­tott döntéséhez a jövőt illetően! Ne­tán mégis többet lehet kihozni ezek­ből az ígéretes autókból egy szeren­csésebb pilótaválasztással? A junior-vb értékelését ugyan ez­úttal a San­ Marinó-i Mirco Baldacci nyerte Fiat Puntójával, ami szép bra­vúr az olasz márkától, de az igazság az, hogy a spanyol Sordo az utolsó előtti gyorsaságiig vezetett, s csak a kis Citroen elektromos hibája miatt szorult az ezüstös helyre. Az már csak a sors fintora, hogy még így is át tudta venni az összesített lista ve­zetését a suzukis Guy Wilkistől. Solberg nérkifejezése sok mindenről árulkodik... A norvégok 2003-as világ­bajnokának a hátralévő két viadalon Grönholmmal kell küzdenie az ezüstért, míg a Subarut a Ford ellenében szeret­né a konstruktőri bronzhoz segíteni Számok törvénye Ennyit a Korzika Rali előtti napok izgalmairól. Azokhoz talán még hozzájárult a rajt előtti hetek sztrájk­hulláma a sziget ellátásában és meg­­közelítésében kikerülhetetlen szere­pet játszó hajózási társaságoknál, emiatt egy ideig veszélyben forgott a futam megrendezése. Komoly hullá­mokat kavart továbá a japán futam utórezgéseként, hogy a szervizpark­ból eltűnt egy Michelin gumiab­roncs, s emiatt a franciák dörgedel­mes hangú sajtónyilatkozatokban je­lezték, hogy amennyiben a közeljö­ ► VÉGEREDMÉNY ÉS TABELLA A16 FlíTAMOS SOROZAT TIZENNEGYEDIK VERSENYE. KORZIKA 1. Sébastien Loeb-Oaniel Elena (F/MC) Citroen Xsara WRC, 3 óra 35'46,7", 2. Toni Gardemeister-Jakke Honkanen (FIN/FIN) Ford Focus RS WRC 04, +01'51,7", 3. Petter Solberg-Philip Mills (N0R/GB) Subaru Impreza WRC 2005, +02’42,0", 4. Stephane Sarrazin-Denis Glraudet (F/F) Subaru Impreza WRC 2005, +03'34,2", 5. Roman Kresta-Jan Tomanek (CZ/CZ) Ford Focus RS WRC 04, +05'21,5", 6. Alexandre Bengue-Caroline Escudero (F/F) Skoda Fabia WRC, +05’27,8", 7. Xavier Pons-Cartos Del Barrio (E/E) Cit­­roén Xsara WRC, +05’41,8’. 8. Nicolas Bemardi-Jean-Marc Fortin (F/B) Peugeot 307 WRC, +06’32,1”. Szakaszgyőzelmek: Loeb­­12. A PONTVERSENY ÁLLÁSA PILÓTÁK: 1. Loeb 117 pont (már világbajnok­), 2. P. Solberg és Grönholm (FIN), 71-71 pont, 4. Gardemeis­ter 58 pont, 5. Martin (EST) 53 pont, 6. Rovanpera (FIN) 31 pont, 7. Duval (B) 29 pont, 8. Kresta 22 pont, 9. Stohl (A) 16 pont, 10. Sainz (B) 11 pont, N­. Gain (I) 10 pont, 12. H. Solberg (NDR) 9 pont, 13. Atkinson (AUS) és Hirvonen (FIN), 8-8 pont, 15. Panizzi (F) 7 pont, 16. Sarazzin 6 pont, 17. Carlsson (S) 5 pont, 16. Warmbold (D) 4 pont, 19. Bengue (F) 3 pont, 20. C. McRae (GB) és Pons, 2-2 pont, 22. Bernard J. Hig­gins (GB) és Pykalisio (FIN), 1-1-1 pont. MÁRKÁK: 1. Citroen 160 pont, 2. Peugeot 130 pont. 3. Ford 93 pont, 4. Subaru 89 pont, 5. Mitsubishi 59 pont. B. Skoda 15 pont. Alltt-Motor 2005/22 • www.automotor.hu 79

Next