Autó-Motor, 2005. július-december (57. évfolyam 14-26. szám)
2005-11-16 / 23. szám
► Hírek Röviden 10 MILLIÓ EURÓT FIZETETT A PORSCHE AG azért a jogért, hogy a jelenleg épülő új stuttgarti arénának nevet adhasson. A tervek szerint 2006 májusára elkészülő, akár 7500 látogató befogadására is képes új létesítményt Porsche Arénaként fogják megnyitni, és a megállapodás szerint 20 évig viseli majd ezt a nevet. A kézilabda-, kosárlabda-, röplabda-, tenisz- és jégkorongmérkőzések, koncertek, jégrevük és vállalati rendezvények mellett az Arénában tartják majd a Porsche AG részvényeseinek éves közgyűlését is. SPORTAUTÓ KATEGÓRIÁBAN nevezték a Frankfurtban bemutatott Lamborghini Gallardo Spydert a „Világ legszebb autója - 2005” címre. A formatervezőkből, autó- és művészettörténészekből, valamint szakújságírókból álló zsűri 13 pontot adott az értékelésben a Gallardo nyitott tetejű változatának, amely ezzel elnyerte a megtisztelő kitüntetést. Az elmúlt években a Lamborghini rendszeresen begyűjti a legszebb sportkocsinak járó díjat, 2001-ben az új széria első tagja, a Murciélago, 2003-ban a Gallardo, míg tavaly a Murciélago Roadster kapta az elismerést. NOVEMBER KÖZEPÉTŐL Donato Coco veszi át Frank Stephenson főtervezői székét a Ferrarinál. Coco Olaszországban született, de elhagyta hazáját, hogy Franciaországban építészetet, Angliában pedig autótervezést tanuljon, majd 1983- ban megnyert egy tervezői versenyt, s a Citroennél vállalt állást. Többek között ő tervezte a C2- est, a C3-ast és a C3 Pluriert. Új munkahelyén az Amedeo Felisa által vezetett GT-csoporthoz csatlakozik, feladata a Ferrari modellek tervezésének koordinációja és a tervezés stratégiájának meghatározása lesz, hiszen magukat az autókat továbbra is a Pininfarina szakemberei rajzolják majd. KÖZÖS KISAUTÓ FEJLESZTÉSÉRŐL és gyártásáról írt alá megállapodást a Fiat-csoport és a Ford Motor Company. A két autó teljesen eltérő külső és belső designelemekkel kerül majd piacra 2007-2008 folyamán, a tervek szerint évente 240 ezer példányban, fele-fele arányban megosztva. A Ford Ka utódjaként illetve Fiat 500 néven piacra kerülő újdonság műszaki alapja a jelenlegi Fiat Panda padlólemeze lesz, gyártani pedig - Ford-mérnökök közreműködésével - a Fiat lengyelországi, Tychyben található üzemében fogják. Motorterébe Lengyelországban és Olaszországban gyártott Fiat egységek kerülnek majd, a Ka-utód formatervéért a cég európai designigazgatója, Martin Smith felel. DUNA AUTÓRt. az autóváros 1037 Budapest, Zay u. 24. Telefon: 801-4203 www.autovaros.hu VOLVO Márkaszerviz 6 Autó-Motor 2005/23 • www.automotor.hu Extrém Volvók Két izgalmas koncepcióval, egy mindenre felkészített off-roaderrel és egy szöcske formájú roadsterrel lepte meg a Las Vegas-i SEMA- tuningshow látogatóit a Volvo észak-amerikai leányvállalata. Az XC70 AT-t a legendásan kemény Baja off-road versenyek stílusában szerelték fel, nagy teljesítményű csörlőt, 1000 wattos áramfejlesztőt, defektjavító szettet és külső elektromos csatlakozókat kapott. Hajtásáról a Volvo 2,5 literes, öthengeres turbómotorja gondoskodik, de az alaphelyzetben 300 lóerős motort egy Garrett GT2835R típusú turbófeltöltővel és kiegészítő intercoolerekkel vértezték fel, így maximális teljesítménye 408 lóerőre és 540 Nm-re nőtt. A jelentősen felpaprikázott motorerő átvitelére az XC90 V8-as változatában található hatfokozatú, automata sebességváltó került az autóba. A felfüggesztéseket teljesen egyedi kialakítású, független, légrugós szerkezetre cserélték, melyek segítségével az autó hasmagassága 10 cm-rel feljebb állítható a műszerfalra szerelt vezérlőgombokkal. A külön rendelhető emelőkittel további 10 cm-es állíthatóság érhető el, így összességében 20 cm-en szabályozható az autó magassága. A futóművet elöl 25, hátul 28 mm vastag stabilizátorokkal erősítették meg. A biztonságos közlekedés megszállottjaként ismert Volvótól nagyon meglepő a vad koncepciót képviselő TG Roadster kerekekre állítása. Az autó műszaki alapjainak jó része az S80-asból származik. Csővázas karosszériáját a nagy limuzin padlólemezének hátsó tartókeretét felhasználva, kézi munkával alakították ki, hátsó tengelye elé beszerelt 2,9 literes, soros hathengeres motorja, kagylóülései és hátsó fékei is az S80-asból származnak. A középmotor ötfokozatú Geartronic váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, s amennyiben a motortérbe épített szenzorok úgy érzik, hogy a hőmérséklet elért egy kritikus értéket, automatikusan kinyílik az autó hátulja, ezzel is segítve a motor visszahűtését. Az autó orr-részébe az ABS vezérlőelektronikáját és a csúcsminőségű audiorendszert bújtatták. Az üléseket, a kézzel készített műszerfalat, a fejtámlákat, a váltógombot, a pedálokat és az S60-asból származó kormánykereket leszámítva utastere egy az egyben az S80-as limuzin világát idézi. Kínában terjeszkedik A Kia Motors Corporation és kínai partnere, a Dongfeng Yueda Kia bejelentette, hogy Janchengben megépítik a Kia második kínai gyárát. Terveik szerint a 2007 végére felépülő üzem 300 ezres évi gyártókapacitást biztosít majd a rohamosan növekvő koreai gyártónak. Az első gyártól 3,5 km távolságra fekvő új létesítmény felépítésére 800 millió dollár körüli öszszeget szánnak, a mintegy 2800 új dolgozónak munkát adó üzem elsősorban a kínai piacra termel majd. Az első gyárban foglalkoztatott 1900 gyári munkást is beleszámítva direkt és indirekt módon körülbelül 15 ezer környékbeli munkával-