Autó-Motor, 2006. július-december (58. évfolyam, 14-26. szám)

2006-07-12 / 14. szám

Bevezető KI MINT VET...A köztudottan sokat utazó Petőfi Sándor, ha ma élne, bizonyára az üzemanyagárakról is írna verset. „A Tisza” című verse alapján talán ekképp fejezné be: Mint az őrült, ki letépte láncát, vágtatott a 95-ös ólommentes ára a zónán át. Zúgva, bőgve törte át a gátat. El akarta nyelni az autósvilágot. Az, hogy 300 forint vagy „csupán” 290, termé­szetesen édes mindegy. A két szám között alig több mint 3 százalék az eltérés. Igaz azonban az is, hogy ez majdnem az éves előirányzott pénzromlás mérté­kének felel meg. No és ha egyéves időszakot vizsgá­lunk, mintegy 20 százalékos emelkedés ment végbe, amit kevés dolgozó ember bére követhetett... Mindazonáltal feltételezhető, a legkeresettebb, 95-ös ólommentes benzin literenkénti ára különö­sebb következmények nélkül lépi át a 300 forintos lélektani határt, amennyiben a következőkből in­dulunk ki: a már-már megfizethetetlenül drága haj­tóanyag kapcsán az 1990-es taxisblokádot, vala­mint az ezredforduló tájékán a Magyar Autóklub diszkontbenzinkút-hálózat létrehozására tett kísér­letét leszámítva egyéb, a végfelhasználók elégedet­lenségét bizonyító hírértékű esemény nem történt. Nem, nem akarok senkit arra buzdítani, hogy adott időpontban és helyen gyülekezzen, esetleg utánozza a párizsi peremkerületek lakóinak fél év­vel ezelőtti tetteit, netán polgári engedetlenségből, esetleg dacból ne tankoljon fél évig. Csupán arra szeretnék kilyukadni, a keleti blokkban szocializá­lódott népünk a jelek szerint hozzászokott az effé­le megpróbáltatásokhoz. Lelki szemeimmel látom, ahogy 300, volt KGST-országban felnőtt emberből 300 úgy reagál a dologra, ha 300, akkor 300. Ez a gondolkodásmód nem éppen korszerű, de két ok miatt mindenképpen értékelendő. Egyrészt valós esélye van annak, hogy sokan tovább korlátozzák éves futásteljesítményüket, ami kevesebb környe­zeti ártalommal jár. Másrészt milyen jó, hogy nem csinálunk belőle nagy ügyet. Egykedvűen, látszó­lag indulatok nélkül vesszük tudomásul, hogy - már megint - így jártunk. Ilyenek miatt­­ már­­ nem megy fel a vérnyomásunk. Az „ügyben” természetesen nem kisebbíthető az olajtermelő országok és a nagyhatalmak felelős­sége sem. Sőt. A 70-es évek óta számos elnyomás elleninek álcázott, ám valójában a folyékony ara­nyért folytatott kisebb-nagyobb háború zajlott a Közel-Keleten, meg egy kicsivel távolabb. Az ebből fakadó „bizonytalan helyzet” érdekes módon mind a termelőknek, mind a felvevőpiacok államháztar­tásának kedvez. Jóllehet, „csak” gazdaságilag, de az nekik bőven elég. A nyersolaj ugyebár egyre drá­gábban adható el, s értelemszerűen a finomított késztermék is, amelynek árával egyenes arányban nő annak adótartalma. Ám a harc kötelező hagyo­mányőrző motívum, mindemellett kiváló tömeg­manipulációs eszköz. Nem beszélve arról, hogy a nyertes fél nemcsak a dicsőséget, hanem az olajme­zőket is megszerezheti, s így busás haszonnal újjá­építheti mindazt, amit lerombolt. Hogy mindezt miből finanszírozza? Nem kis részben az egyre növekvő olajárak extra adóbevételéből. Az üzemanyagárak felfelé kúszásából a tűrő né­pen és a háborúkon túl természetesen a gyengélke­dő forint is kivette, kiveszi a részét. Kis ország lé­vén ezt sokszor külső körülmények miatt, sokszor pedig a demokratikus úton pozícióba került politi­kai elit miatt szenvedjük el. Erről ennyit. Egyetlen gáz lenne képes útját állni az energia drágulásának. El lehet ugyanis felejteni az olajat, meg a szenet és a földgázt. A megoldás kulcsa a „megújuló nyersanyag”, ami sok mindent takarhat, többek között a benzint akár száz százalékban ki­váltani képes bioetanol alapját, a gabonát. A hazai törvényi háttér azonban egyelőre nem kedvez a környezetkímélő és egyúttal árletörő hatású ener­giatermelési módoknak. Szerencsére a jobbítási akarat már „fent” is megvan, a bioüzemanyag-gyár­­tók pedig ugrásra készek. Lehet, hogy hamarosan a búzában, kukoricában közismerten erős magyar mezőgazdászok lesznek a jövő sejkjei, Magyaror­szág pedig Európa Kuvaitja? Remélem, az illetéke­sek is tudják, hogy ki mint vet, úgy arat... Bodács Károly Autó-Motor 2006/14 • www.automotor.hu 3 Márkaindex BMW 6., 7. Cadillac 82. Citroen 40., 49. Chevrolet 14. DAF 46. Dodge___________28., 32. Gilera 50. Kia Land Rover 8. Lexus 82. Mercedes 6., 18. Peugeot 34., 38., 40., 42. Renault 40. Saab 6. Simca 40. Toyota 82. Volkswagen 82.

Next