Autó-Motor, 2008. január-június (60. évfolyam 1-13. szám)
2008-01-09 / 1. szám
páratlan tradíciói mellett a jelenkor történéseiből, vívmányaiból és a közlekedéssel összefüggő információkból is a legtöbbet nyújtja! Ezt írtuk 1948-ban Halálos merényletet követtek el Mahatma Gandhi elleni, függetlenné vált Ceylon, megalapították Izrael államot, Vittorio de Sica pedig leforgatta Biciklitolvajok című klasszikusát. Hazánkban ugyanebben az esztendőben alakult meg a Magyar Dolgozók Pártja, melynek vezetésével nyáron államosították az iskolákat, s zajlott a közép- és kisüzemek államosítása, hogy majd a kiskereskedelem, a lakások, szinte minden tulajdon és vállalkozás e sorsra jusson. Nem mellékesen ekkor kezdték építeni az Úttörővasutat, s Puskás Ferenc 50 góllal gólkirály lett a Kispest színeiben. Átlagos év - mondhatnánk így hat évtized távlatából! A XXI. század, az Internet korában tulajdonképpen egy csendes hétvégén megtalálja az embert annyi hír, amennyihez akkoriban egy-egy hónap is kevés volt. Különösen a szintén akkortájt született vasfüggöny ezen oldalán! Az eltelt évtizedekben sok minden történt, hogy mást ne mondjunk, az MDP helyére más pártok léptek, köztük olyanok is, melyek vezetésével végül társadalmi és gazdasági rendszert válthatott az ország. Lapok szűntek meg, s keletkeztek újak, de az Autó-Motor állta a versenyt - s remélhetően a későbbiekben is állja majd. A minap végzett közvélemény-kutatásunkból kiderült, olvasóink hozzánk hasonlóan kedvelik Ezt írtuk című visszatekintő rovatunkat, mely 2008-ban a lappal együtt újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen immáron hatvan éve megjelent írásokból és képekből szemezgethet. A kerek évforduló jegyében az eddigi tematikus összeállítások mellett idén minden lapszámunkban megidézzük az indulás évét, 1948-at. Elsőre az akkor éppen közlekedésügyi miniszterként ténykedő Gerő Ernő szavait választottuk, melyeket az első Autó számára írt egyfajta verbális hamuba sült pogácsaként: „A feladat, amelyet a közlekedésügyi minisztérium maga elé tűzött, egyszerű és világos, jobb és megbízhatóbb, a tömegek számára anyagilag hozzáférhetőbb közlekedést teremt, megelégedett, lelkes, a demokrácia iránt odaadó dolgozókkal hozzájárulni (sic!) az új, demokratikus, népi Magyarország minél gyorsabb, minél eredményesebb és minél teljesebb felépítéséhez.” A miniszteri beköszöntő mellett az első szám jelentőségét hangsúlyozta az aktuális miniszterelnökkel (akkoriban sűrűbben és főleg váratlanabbá váltották egymást e tisztségben), Dinnyés Lajossal készített interjú is, mely érdekes módon a moszkvai közlekedési helyzetről szólt magyar olvasóknak: „Négy napig voltam Moszkvában. Bejártam a várost, de egész idő alatt összesen két lovat láttam: egyet az Operában, a másikat kitömve a Haditechnikai Múzeumban” - ezzel a humoros bevezetéssel kezdte nyilatkozatát Dinnyés Lajos miniszterelnök, amikor Moszkvából való visszatérése után megkérdeztük, milyennek látta a moszkvai utcák forgalmát. - Első benyomásom - folytatta ezután Dinnyés Lajos - az a nyugati értelemben vett hatalmas forgalom volt, amely Moszkva utcáin hullámzik. A főutakon 6-8 soros oszlopokban száguldanak az autók. Ha egy kereszteződésnél rövid időre leállítják a forgalmat, pillanatok alatt annyi autó gyűlik össze, mint amennyi nálunk egy futballmérkőzésen. - Taxi van? - Eleinte azt hittem, hogy nincs. Később rájöttem, az a sok luxusautó, amely a forgalmas helyeken várakozik, mind taxi, abból ismerhetem meg őket, hogy oldalukon vékony kockás csík van. Én magam nem utaztam taxin, de a delegáció többi tagjától tudom, hogy Moszkvában olcsóbb taxin utazni, mint Budapesten. - Tulajdonképpen kinek van autója Moszkvában? - Mondhatnám annak, akinek éppen jól esik. Egy igen jó személyautó ára körülbelül 12 ezer rubel. Ennyit minden munkás össze tud gyűjteni. A személyautókkal kapcsolatban érdekes azt is megjegyezni, hogy elsősorban nagy kocsikat látni, s hogy az autók kifogástalan állapotban vannak. Horpadt sármentőt vagy rosszul fényezett kocsit alig látni. - És motorbicikli? - Motorkerékpárt egyáltalán nem látni Moszkvában. Ez Oroszországban a vidéki városok és falvak közlekedési eszköze. Az oldalkocsis motorkerékpár ismeretlen fogalom. - Úgy hallottuk, meglátogatta a moszkvai autógyárat... - Ennél csodálatosabbat alig láttam életemben. Gondolja el, a futószalag egyik végén lát egy alvázat kerekek nélkül. 300 méterrel odébb pedig beindítják a motort és kijön a kész autó. Ötpercenként egy teherautó készül el. A gyárban több mint százezer ember dolgozik. Ennél többet, azt hiszem, nem mondhatok az orosz automobilizmusról - fejezte be nyilatkozatát Dinnyés Lajos miniszterelnök.” egykor majd újabb sikeres éveket, évtizedeket ünnepelhessünk. Önök pedig mindig olyan AUTÓ-MOTORT tarthassanak kezükben, amely ► Bevezető TÖRTÉNELMI FORDULÓPONT Idén igazán neves évfordulóhoz érkezik lapunk, két hónap múlva ugyanis betölti 60. életévét, újabb mérföldkövet állítva ezzel a hazai médiában. Az 1948 márciusában AUTÓ néven indult, akkor abszolút egyedinek minősülő sajtótermék az évtizedek során nevezetes történelmi és járműtörténeti események tanúja, tudósítója volt. Generációkat informált a közlekedéssel és a technikai fejlődéssel kapcsolatos tudnivalókról, és egyátalán ablakot nyitott az autós-motoros világra. Az egészben az a legszebb, hogy mindez a mai napig mit sem változott, az AUTÓ-MOTOR toronymagasan a legolvasottabb lap a maga kategóriájában. Most lendületet veszünk, hogy