Autó-Motor, 2010. január-június (62. évfolyam, 1-13. szám)

2010-04-14 / 8. szám

Szinte vissza kell fogni a Mazda3 MPS-t, hogy betarthassuk vele a megengedett sebes­séghatárokat, mert a száguldás esportmo­­dell vérében van. A­z egész autó olyan, mint egy vaskos izomköteg, erőteljes­nek és masszívnak hat. Csak­hogy a Mazda designerei néhány helyen igencsak túlzásba vitték az erőfitogtatást, bizonyos részek már­­már a giccs kategóriába tartoznak - az előd visszafogott stílusa bizony „emészthetőbb” volt. A gépháztetőre vágott nyílás turbós modellről lévén szó nem csak vakítás, de a frontrész egyszerűen túlzsúfolt a cicaszemű lámpákkal és a nagy, fekete hűtő­maszkkal. Ezt leszámítva nehéz be­lekötni, mert a vezetőülésből nézve nagyon is rendben van. Vetélytársa­­ihoz mérve (lásd keretes írásunkat) továbbra sem a Mazda büszkélked­het a legtöbb lóerővel, de tudjuk, a nyers erő nem minden, az irányítha­tóság legalább olyan fontos. Nem túl sok 260 lóerő az első kerekeken? Négyhengeres egységhez képest meg­lehetősen nagy az MPS motorjának 2,3 literes lökettérfogata, amit lehet is érezni, hiszen a motor óriási ereje ellenére sem pörög fel túl gyorsan. De ha egyszer elkapja a fonalat, őrült vágtára sarkallja az autót, még ha a hangja meglehetősen visszafogott is. 3000-es fordulatnál robbanásszerű­en érkezik az erő, az ülésbe préselő élmény pedig még közvetlenül a le­­szabályozás előtt sem szűnik meg. A nagy lökettérfogat előnye ugyanakkor a mindennapi közlekedés során egy­értelmű: 60 km/óránál már hatodik fokozatban gurulhatunk, s innen is erőlködésmentesen gyorsít a jármű. A fizika törvényeit azonban az MPS sem tudja meghazudtolni, ned-A Mazda3 MPS motorjához nagy meglepetésre alig nyúltak a mo­dellváltás alkalmával. A 2,3 LITE­RES, KÖZVETLEN BEFECSKENDE­­ZÉSES TURBÓMOTOR UGYANÚGY 260 LÓERŐS, MINT AZ ELŐDBEN, egyedül a pil­langószelepen és a szívócsövein változtattak, va­lamint átdolgoz­ták a turbónyo­mást szabályozó elektronikát. Az MPS átlagfo­gyasztása 0,1 literrel csökkent, és CO2-kibocsátása is átlagosan 7 g/ km-rel alacsonyabb, mint volt. Az igazi technikai újdonság, hogy a többi 3-ashoz hasonlóan a sport­verzió is megkapta a világ első nanotechnológiás katalizátorát. Tigris pórázon­­ MOTOR TESZT MAZDA3 MPS am Japán tuningshow: a Mazda3 MPS maskarája igencsak figyelemfelkeltő, de nem túl harmonikus 20 www.automotor.hu 2010/8

Next