Autó-Motor, 2010. január-június (62. évfolyam, 1-13. szám)
2010-04-14 / 8. szám
Szinte vissza kell fogni a Mazda3 MPS-t, hogy betarthassuk vele a megengedett sebességhatárokat, mert a száguldás esportmodell vérében van. Az egész autó olyan, mint egy vaskos izomköteg, erőteljesnek és masszívnak hat. Csakhogy a Mazda designerei néhány helyen igencsak túlzásba vitték az erőfitogtatást, bizonyos részek mármár a giccs kategóriába tartoznak - az előd visszafogott stílusa bizony „emészthetőbb” volt. A gépháztetőre vágott nyílás turbós modellről lévén szó nem csak vakítás, de a frontrész egyszerűen túlzsúfolt a cicaszemű lámpákkal és a nagy, fekete hűtőmaszkkal. Ezt leszámítva nehéz belekötni, mert a vezetőülésből nézve nagyon is rendben van. Vetélytársaihoz mérve (lásd keretes írásunkat) továbbra sem a Mazda büszkélkedhet a legtöbb lóerővel, de tudjuk, a nyers erő nem minden, az irányíthatóság legalább olyan fontos. Nem túl sok 260 lóerő az első kerekeken? Négyhengeres egységhez képest meglehetősen nagy az MPS motorjának 2,3 literes lökettérfogata, amit lehet is érezni, hiszen a motor óriási ereje ellenére sem pörög fel túl gyorsan. De ha egyszer elkapja a fonalat, őrült vágtára sarkallja az autót, még ha a hangja meglehetősen visszafogott is. 3000-es fordulatnál robbanásszerűen érkezik az erő, az ülésbe préselő élmény pedig még közvetlenül a leszabályozás előtt sem szűnik meg. A nagy lökettérfogat előnye ugyanakkor a mindennapi közlekedés során egyértelmű: 60 km/óránál már hatodik fokozatban gurulhatunk, s innen is erőlködésmentesen gyorsít a jármű. A fizika törvényeit azonban az MPS sem tudja meghazudtolni, ned-A Mazda3 MPS motorjához nagy meglepetésre alig nyúltak a modellváltás alkalmával. A 2,3 LITERES, KÖZVETLEN BEFECSKENDEZÉSES TURBÓMOTOR UGYANÚGY 260 LÓERŐS, MINT AZ ELŐDBEN, egyedül a pillangószelepen és a szívócsövein változtattak, valamint átdolgozták a turbónyomást szabályozó elektronikát. Az MPS átlagfogyasztása 0,1 literrel csökkent, és CO2-kibocsátása is átlagosan 7 g/ km-rel alacsonyabb, mint volt. Az igazi technikai újdonság, hogy a többi 3-ashoz hasonlóan a sportverzió is megkapta a világ első nanotechnológiás katalizátorát. Tigris pórázon MOTOR TESZT MAZDA3 MPS am Japán tuningshow: a Mazda3 MPS maskarája igencsak figyelemfelkeltő, de nem túl harmonikus 20 www.automotor.hu 2010/8