Autó-Motor, 2010. július-december (62. évfolyam, 14-26. szám)

2010-09-15 / 19. szám

dik­ POSTALÁDA Rovatunkban a szerkesztőségünkhöz eljuttatott elektronikus és postai leve­lekből, kérdésekből kiválasztjuk a köz­­érdeklődésre számot tartó írásokat. A szükség szerint szerkesztett változatot közöljük hasábjainkon, s igyekszünk arra a lehető leghitelesebb választ, információt adni - amennyiben mód van rá, az érintett harmadik fél állás­­foglalásával együtt. LEVÉLCÍM: Autó-Motor, 1535 Budapest, Pf.: 970, ^ jelige: Postaláda J- E-MAIL: postagiautomotor.hu , TELEFAX: 06-1-488-5579 Haszonelvűség Budapesti olvasónk, Pecsenye László, nyaralása alkalmával a montenegrói Podgorica egyik bevezető útján kapta lencsevégre ezt a házi szövésű kiste­herautót. A biztonság arrafelé aligha­nem sokadlagos kérdés, a BMW (emb­léma a masina orrán) azonban igazán nyilatkozhatna, ha így akar beszállni a haszonjárműves bizniszbe... A viccet félretéve a fotóért gratulálunk kedves olvasónknak, a derék asszonyságok­nak pedig azért, hogy egyáltalán fel mernek ülni erre a lélekvesztőre! Maszek! Küldje be szerkesztőségünk­höz azt az Ön által készített fotót, amit különösnek, meg­vagy éppen viccesnek talál! A legjobb pályaműveket a hozzá tartozó „eseményleírással” együtt megjelentetjük, az aktuális nyertes beküldő pedig egy ilyen, „FAIR VEZETŐ” emblémával ellátott galléros pólót kap ajándékba! Kérjük, a szerkesztőségünkhöz címzett levélben feltétlenül tüntesse fel pontos címét, ahová postázhatjuk a nyereménytárgyat! Pecsenye László, Budapest 12 www.automotor.hu 2010/19 | Szégyentabló A helyszín egy tiszafüredi szupermar­ket kerékpárparkolója, ahol olyan ügyesen sikerült megállniuk a rend őreinek, hogy a kocsi előtti biciklitar­tóhoz még véletlenül sem lehetett hozzáférni.­elentősen növeli a baleseti kocká­zatot az összekarcolódott szélvé­dőüveg - világít rá egy svédországi kutatóintézet tesztjére a Saint-Gobain Autover hazai képviselete. Szélvédőcserére nemcsak akkor lehet szükség, ha eltört vagy meg­repedt az üveg, hanem akkor is, ha már sokat autóztunk vele. Az ösz­­szekarcolódott szélvédőüvegen tük­röződő fény ugyanis nagyobb esély­­lyel vakítja el a vezetőt, akivel így könnyen megeshet, hogy nem veszi észre időben az elé kerülő akadályt vagy gyalogost. Ez egyben azt is je­lenti, hogy kevesebb esélye van egy esetleges baleset elkerülésére. A sejtést számokkal is alátá­masztotta a VTI, a Svéd Nemzeti Közlekedési Kutatóintézet: szimu­­látoros tesztekkel mérték fel, mi­lyen hatással van az autóvezetőkre a különböző mértékben elhaszná­lódott, karcos szélvédőüveg. A ta­nulmány elkészítéséhez háromféle szélvédőt használtak: egy új, egy 150 ezer és egy 350 ezer kilométert futott autó üvegét. Összesen 24 so­főr tette meg ugyanazt a kört három alkalommal, mindegyik szélvédő mögött egyszer. Körönként két aka­dály került eléjük, míg a vakítást a szimulátor képernyője elé szerelt fényforrás okozta. A teszt során a látótávolságot is mérték, és a szak­emberek arra az eredményre jutot­tak, hogy a karcos üveg jelentősen rontja az észlelhetőséget. A legjobb és legrosszabb szélvédő közötti lá­tótávolság-különbség hozzávetőleg 130 méter volt, ami 65%-os eltérést jelent! Az elvakított vezetők később észlelték az akadályt, erősebben fékeztek és a kikerülési manővert is hirtelenebbül végezték - annak ellenére, hogy ilyenkor átlagosan 15 km/órával lassabban hajtottak, mint amikor jobban láttak. Ezek a körülmények kockázatosabb vezeté­si stílushoz, tehát fokozott baleset­­veszélyhez vezettek. Néhány sofőr nem tudta időben kikerülni az eléje kerülő akadályt, így kénytelen volt áthajtani rajta. Az új szélvédő hasz­nálatával ilyen eset nem történt, a közepesen használt szélvédőnél a vezetők 4%-a, míg az erősen karcos üvegnél a sofőrök 8%-a ütötte el a szimulált akadályt. A valós életben mindez bizonyosan balesethez ve­zetett volna, az eredmények tehát egyértelműen azt mutatják, hogy elhasználódott szélvédővel autózni kockázatos, különösen szemből ér­kező fénynél. A levegőben található porszem­csék menet közben a homokszórás­hoz hasonló hatásnak teszik ki az üveget, de idővel az ablaktörlők is komoly kárt tudnak okozni a szél­védőben - főleg, ha nem cseréljük rendszeresen a lapátokat. Ennek eredményeként a fény prizmasze­­rűen tükröződik a vezető előtt, ami könnyen vakíthat, például ha a nap lenyugvóban van, vagy éjszaka erős a szembejövő forgalom fénye. Veszélyes harcok

Next