Autó-Motor, 2010. július-december (62. évfolyam, 14-26. szám)
2010-09-15 / 19. szám
dik POSTALÁDA Rovatunkban a szerkesztőségünkhöz eljuttatott elektronikus és postai levelekből, kérdésekből kiválasztjuk a közérdeklődésre számot tartó írásokat. A szükség szerint szerkesztett változatot közöljük hasábjainkon, s igyekszünk arra a lehető leghitelesebb választ, információt adni - amennyiben mód van rá, az érintett harmadik fél állásfoglalásával együtt. LEVÉLCÍM: Autó-Motor, 1535 Budapest, Pf.: 970, ^ jelige: Postaláda J- E-MAIL: postagiautomotor.hu , TELEFAX: 06-1-488-5579 Haszonelvűség Budapesti olvasónk, Pecsenye László, nyaralása alkalmával a montenegrói Podgorica egyik bevezető útján kapta lencsevégre ezt a házi szövésű kisteherautót. A biztonság arrafelé alighanem sokadlagos kérdés, a BMW (embléma a masina orrán) azonban igazán nyilatkozhatna, ha így akar beszállni a haszonjárműves bizniszbe... A viccet félretéve a fotóért gratulálunk kedves olvasónknak, a derék asszonyságoknak pedig azért, hogy egyáltalán fel mernek ülni erre a lélekvesztőre! Maszek! Küldje be szerkesztőségünkhöz azt az Ön által készített fotót, amit különösnek, megvagy éppen viccesnek talál! A legjobb pályaműveket a hozzá tartozó „eseményleírással” együtt megjelentetjük, az aktuális nyertes beküldő pedig egy ilyen, „FAIR VEZETŐ” emblémával ellátott galléros pólót kap ajándékba! Kérjük, a szerkesztőségünkhöz címzett levélben feltétlenül tüntesse fel pontos címét, ahová postázhatjuk a nyereménytárgyat! Pecsenye László, Budapest 12 www.automotor.hu 2010/19 | Szégyentabló A helyszín egy tiszafüredi szupermarket kerékpárparkolója, ahol olyan ügyesen sikerült megállniuk a rend őreinek, hogy a kocsi előtti biciklitartóhoz még véletlenül sem lehetett hozzáférni.elentősen növeli a baleseti kockázatot az összekarcolódott szélvédőüveg - világít rá egy svédországi kutatóintézet tesztjére a Saint-Gobain Autover hazai képviselete. Szélvédőcserére nemcsak akkor lehet szükség, ha eltört vagy megrepedt az üveg, hanem akkor is, ha már sokat autóztunk vele. Az öszszekarcolódott szélvédőüvegen tükröződő fény ugyanis nagyobb esélylyel vakítja el a vezetőt, akivel így könnyen megeshet, hogy nem veszi észre időben az elé kerülő akadályt vagy gyalogost. Ez egyben azt is jelenti, hogy kevesebb esélye van egy esetleges baleset elkerülésére. A sejtést számokkal is alátámasztotta a VTI, a Svéd Nemzeti Közlekedési Kutatóintézet: szimulátoros tesztekkel mérték fel, milyen hatással van az autóvezetőkre a különböző mértékben elhasználódott, karcos szélvédőüveg. A tanulmány elkészítéséhez háromféle szélvédőt használtak: egy új, egy 150 ezer és egy 350 ezer kilométert futott autó üvegét. Összesen 24 sofőr tette meg ugyanazt a kört három alkalommal, mindegyik szélvédő mögött egyszer. Körönként két akadály került eléjük, míg a vakítást a szimulátor képernyője elé szerelt fényforrás okozta. A teszt során a látótávolságot is mérték, és a szakemberek arra az eredményre jutottak, hogy a karcos üveg jelentősen rontja az észlelhetőséget. A legjobb és legrosszabb szélvédő közötti látótávolság-különbség hozzávetőleg 130 méter volt, ami 65%-os eltérést jelent! Az elvakított vezetők később észlelték az akadályt, erősebben fékeztek és a kikerülési manővert is hirtelenebbül végezték - annak ellenére, hogy ilyenkor átlagosan 15 km/órával lassabban hajtottak, mint amikor jobban láttak. Ezek a körülmények kockázatosabb vezetési stílushoz, tehát fokozott balesetveszélyhez vezettek. Néhány sofőr nem tudta időben kikerülni az eléje kerülő akadályt, így kénytelen volt áthajtani rajta. Az új szélvédő használatával ilyen eset nem történt, a közepesen használt szélvédőnél a vezetők 4%-a, míg az erősen karcos üvegnél a sofőrök 8%-a ütötte el a szimulált akadályt. A valós életben mindez bizonyosan balesethez vezetett volna, az eredmények tehát egyértelműen azt mutatják, hogy elhasználódott szélvédővel autózni kockázatos, különösen szemből érkező fénynél. A levegőben található porszemcsék menet közben a homokszóráshoz hasonló hatásnak teszik ki az üveget, de idővel az ablaktörlők is komoly kárt tudnak okozni a szélvédőben - főleg, ha nem cseréljük rendszeresen a lapátokat. Ennek eredményeként a fény prizmaszerűen tükröződik a vezető előtt, ami könnyen vakíthat, például ha a nap lenyugvóban van, vagy éjszaka erős a szembejövő forgalom fénye. Veszélyes harcok